Ga naar inhoud

Welkom op PC Helpforum!
PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!


Vanessa_DB

2 inkomende providers op zelfde switch - problemen ?!

    Aanbevolen berichten

    Beste iedereen,

     

    Ik ben sinds jaren klant bij Telenet en had volgende opstelling :

     

    Inkomend internet op Telenet router (WiFi & interne ip adressen 192.168.0.***) --> HP ProCurveSwitch --> |1 kabel door de muren| --> mini switch --> 1) eigen Linksys router (WiFi & interne ip --> 10.z.y.*** )

                                                                                                                                                                                                                                   2) digicorder Telenet

                                                                                                                                                                                                                                   3) Smart TV

     

    De HP switch is er gekomen omdat vanaf de plaats waar de Telenet lijn binnenkomt en dus de router staat, ook nog andere toestellen staan die internet / connectie naar buiten/binnen nodig hebben. (o.a. een NVR toestel). Vanuit die plaats (dus vanaf de HP switch) is er slechts 1 netwerkkabel die naar de plaats loopt waar de digicorder en (Smart) TV en Linksys router staan. Op die plaats wordt die kabel aan een kleine 5-ports switch gehangen en vanaf die switch loopt één kabel naar de TV, één naar de digicorder en één naar de Linksys router. Blijkbaar was die kleine switch nodig omdat er anders niet van buitenaf aan de digicorder kon (Yello app ed.) ?!?

     

    Hopelijk is de opstelling een beetje duidelijk. Alles werkte wel op die manier. De digicorder én de NVR waren vanop afstand bereikbaar.

     

    Sinds vorige week heb ik nu ook Scarlet.

     

    Nu zal je je wellicht afvragen waarom in hemelsnaam twee ??

    Wel, ik werk nu ook zeer regelmatig van thuis uit en mijn werkgever wou een aparte provider (verbruik, boekhoudkundig, ...). We hebben er dus voor gekozen om de huidige Telenet installatie te behouden voor het werkgedeelte en Scarlet erbij te nemen voor het privé-netwerk.

     

    Op eerste zicht leek alles ook in orde toen de technieker vertrok.

     

    Maar ... vanaf de volgende dag ondervond ik problemen ... 

     

    Zeer traag netwerk. Nauwelijks of niet op WiFi netwerk (op eigen Linksys router) kunnen aanmelden. Digicorder én NVR niet meer bereikbaar van buiten uit. ...

     

    De technieker van Scarlet heeft vanaf de Scarlet (Proximus) router een kabel ingeplugd in de HP ProCurve. De decoder van Scarlet staat in de ruimte waar ook de Telenet DigiCorder staat. Vanuit de mini switch loopt dus nu ook een kabel naar de Scarlet decoder. De opstelling is nu als volgt

     

     

    Inkomend internet op Telenet router (WiFi & interne ip adressen 192.168.0.***) --> HP ProCurveSwitch -->

    Inkomend internet op Scarlet router  (Wifi & interne ip adressen 192.168.1.***) --> HP ProCurveSwitch -->

     

                                      van daaruit dus                  |1 kabel door de muren| --> mini switch --> 1) eigen Linksys router (WiFi & interne ip --> 10.z.y.*** )

                                                                                                                                                       2) digicorder Telenet

                                                                                                                                                       3) Smart TV

                                                                                                                                                       4) decoder Scarlet

     

    De wijziging is dus ook dat de eigen Linksys router nu een ip-adres van de Scarlet router (192.168.1.x) heeft gekregen ipv voorheen van de Telenet router (192.168.0.x). Voor het verdere interne netwerk blijft de Linksys via hetzelfde ip adres (10.z.y.***) bereikbaar.

     

    Kortom, er komen twee internetverbindingen (Telenet & Scarlet) binnen op de desbetreffende routers die beiden via een LAN poort en kabel verbonden zijn met de HP ProCurve Switch.

    Vanaf de HP Procurve Switch lopen netwerkkabels naar andere toestellen in deze ruimte (zoals de NVR) én ook één kabel naar de andere ruimte waarin de Telenet Digicorder, Scarlet decoder, Smart TV en Linksys router staan.

    Op die Linksys router connecteren de prive toestellen (bv. pc's, portables en printer) meestal via de WiFi en die krijgen dus een 10.z.y.*** ip adres. 

     

    Is dit nu een goede opstelling (volgens de technieker wel). Gezien de problemen denk ik echter van niet, maar waar ligt het probleem dan ?

    Is het omdat alles vanaf de HP ProCurve Switch slecht over één kabel moet naar de andere ruimte, of doordat er twee inkomende internetverbindingen op de HP ProCurve Switch zitten, of is het helemaal iets anders of ... ??? Hoe kan ik dit probleem opgelost krijgen ?

     

     

     

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    48 minuten geleden, Vanessa_DB zei:

    Kortom, er komen twee internetverbindingen (Telenet & Scarlet) binnen op de desbetreffende routers die beiden via een LAN poort en kabel verbonden zijn met de HP ProCurve Switch.

    Je kan niet 2 verschillende netwerken (telenet en scarlet) tegelijk aansluiten op dezelfde switch en dan achter de switch weer uitsplitsen.

    De swich krijgt zijn IP's van de router en geeft die gewoon door naar de aangesloten toestellen.

    Voor de toestellen die zijn aangesloten op de linksys maakt het niet uit omdat die een IP krijgen van de linksys router.

    Voor de telenet toestellen en de scarlet decoder maakt het echter wel verschil omdat die een ander ip verwachten.

    Telenet toestellen verwachten een ip van 192.168.0.x maar soms krijgen ze een ip 192.168.1.x van de scarlet router en dus is er een probleem.

     

    1 uur terug, Vanessa_DB zei:

    ... of doordat er twee inkomende internetverbindingen op de HP ProCurve Switch zitten, ...

    Dat is inderdaad het probleem en dat komt doordat er slechts 1 kabel is tussen de HP ProCurve Switch en de mini switch in de ansdere kamer.

     

    De oplossing is om de verbinding tussen de beide switches te ontdubbelen.

    Het beste is om een kabel bij te trekken maar als dat niet kan, is het gebruik van powerline adapters ook een optie.

    Je kan deze informatie al eens doornemen of telenet contacteren voor meer details.

     

    Je kan dan de oude toestand herstellen en de nieuwe kabel (of de powerlines) gebruiken voor de verbinding tussen de scarlet modem en de scarlet decoder.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
  • Topicstarter
  •    0

    Bedankt voor het snelle antwoord !

     

    Het is inderdaad zeer moeilijk om een bijkomende kabel te voorzien.

    Als ik het zo lees doet de switch op zich niks anders dan gewoon de info doorsturen die hij ontvangt.

    Is het daarom dan mogelijk om de decoders/digicorder een vast (juist) ip adres toe te wijzen (in de decoder of digicorder zelf of vanuit de router van Scarlet en Telenet) ? Of kan dit niet ?

     

    Die powerline adapters heb ik ooit al eens in huis gehad (voor andere doeleinden) maar dat werkte blijkbaar niet omdat - volgens de techniekers - de ene ruimte waar ik naartoe wou en ook geen kabel kon leggen, aangesloten was op een andere zekeringenkast dan de andere ruimte. Dat is nu helaas ook het geval. De ruimte van de routers is op een kleine zekeringenkast aangesloten en de ruimte waar de decoders staan op de hoofdzekeringenkast. Dus ik vrees dat dit nu ook niet gaat werken ??

     

     

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    8 uren geleden, Vanessa_DB zei:

    Nu zal je je wellicht afvragen waarom in hemelsnaam twee ??

    Wel, ik werk nu ook zeer regelmatig van thuis uit en mijn werkgever wou een aparte provider

    Ter informatie: normaliter zorgt de werkgever voor de voorzieningen van de medewerkers die thuiswerken, zoals bijvoorbeeld dat ingelogd kan worden via VMWare Horizon Client. Dit werkt prima en eenvoudig, je hoeft aan jouw eigen aansluitingen thuis niets te wijzigen.

    VMWare Horizon Client op de pc opstarten en je gaat via SafeNet MobilePASS app inlooggen (vanaf jouw smartphone).

     

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites
    Op 29/7/2019 om 11:47, Vanessa_DB zei:

    Die powerline adapters heb ik ooit al eens in huis gehad (voor andere doeleinden) maar dat werkte blijkbaar niet omdat - volgens de techniekers - de ene ruimte waar ik naartoe wou en ook geen kabel kon leggen, aangesloten was op een andere zekeringenkast dan de andere ruimte. Dat is nu helaas ook het geval. De ruimte van de routers is op een kleine zekeringenkast aangesloten en de ruimte waar de decoders staan op de hoofdzekeringenkast. Dus ik vrees dat dit nu ook niet gaat werken ??

    Dan gaat een powerline inderdaad niet werken.

    Jammer maar helaas.

     

    Of het lukt om de digicorder en de tv een vast ip te geven van de telenet modem, zal je moeten uitzoeken in de instellingen of de handleiding van de toestellen zelf.
    Neem dan best een ip dat buiten de DHCP range ligt van de telenet router (192.168.0. ***).
    Die range kan je bekijken en aanpassen via de online diensten van my telenet.

     

    De scarlet decoder zou je dan een vast ip moeten geven van de scarlet router (192.168.1.***).
    Ook hier zal je in de instellingen of de handleiding van het toestel moeten kijken om uit te vissen of het kan.

     

     

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites

    Of gebruik een dual-ethernet WAN router? Dit type beschikt bijna altijd over meerdere VLAN's zodat je je lokale IP-adressen kan aanpassen zoals je wil.

    Deel dit bericht


    Link naar bericht
    Delen op andere sites


    • Welkom op PC Helpforum

    • Leden statistieken

      • Aantal leden
        39.239
      • Meeste online
        1.622

      Nieuwste lid
      Bird1973
      Registratiedatum
    • Gerelateerde inhoud

      • Door Dirk.
        Dag allemaal

        Onlangs kreeg ik de oude computer van mijn grootouders. Dit is een windows vista die nog perfect werkt. Maar wanneer ik thuis ben kan ik niet met de wifi connecteren(ik ben verbonden met het netwerk maar kan niet gaan surfen op internet) . Mijn internet zelf werkt wel maar er is een probleem dat ik niet kan vinden. Als ik bij mijn grootouders ben kan ik wel gewoon op internet surfen. Volgens mij is dit iets met een IP-adres en een beveiliging maar ik weet niet wat. Weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen?
      • Door RoMuLaN
        Ik gebruik Windows 10 als besturingssysteem.
        Sinds enkele dagen ervaar ik bij het opstarten van de browser Microsoft Edge problemen. In plaats van de homepage (msn) te laden met daarop de meest recent gebruikte apps, laadt er een blanco scherm en als ik dan zelf websites invoer, dan moet ik daar altijd bevestigen voor cookiesinstellingen, worden paswoorden (voorbeeld facebook, YouTube, Steam,...) niet onthouden, en alle pagina's laden zeer traag, en de hulppagina's van microsoft blijven wit staan.
         
        Ik heb het volgende al geprobeerd:
        - heropstarten
        - apart gezette tabbladen verwijderd
        - verwijderen van cache, cookies, trackers
        - herstel en herinitialisatie
        - antivirus laten lopen
        - updates W10 laten lopen

        Niets lijkt te werken. Zijn er nog mensen die deze problemen hebben ontmoet, en wat is jullie oplossing geweest?
      • Door hpPhilip
        Hallo iedereen,
        sinds een dikke week heb ik problemen met de tekst die, al dan niet, verschijnt op mijn scherm tijdens het gebruik van internet (browser?).
        Bij gewone programma's (word, excel, verkenner, enz.) heb ik dat probleem niet.
        In de bijlage kunnen jullie zien wat mijn probleem is.
        Alvast bedankt voor jullie, hopelijk nuttige, feedback.
        Mvg Philip
        Schermproblemen.docx
      • Door Gebruiker22
        Hallo,
        Nadat ik klaar was met het bouwen van mijn pc (2 maanden geleden), het installeren van drivers en updates, heb ik een aantal problemen ondervonden.

        1. Probleem met browsers.
        Browsers laden de pagina niet meer, duren te lang om een afbeelding te laden of een video af te spelen tot het punt waarop het probleem van "time-out van de verbinding" wordt aangegeven.
        Om dit op te lossen, moet ik een andere browser gebruiken, totdat die browser hetzelfde probleem zou hebben, dus het maakt niet uit in welke browser ik gebruik. Na een tijdje laden ze allemaal op de een of andere manier de pagina niet meer. Ik heb niets ge-edit in alle browsers. (alles staat op de default settings)
         
        - Google Chrome: werkt niet. De sites blijven maar laden.
         
        Brave: werkt vaak, kan browseren, stopt met laden van pagina's na gebruik. Geeft dezelfde foutmelding als Google Chrome.
        T
        Soms moet ik meer dan een paar minuten wachten totdat de pagina is geladen en dan werk het niet meer.
         
        - FireFox: momenteel gebruikt het om dit bericht te typen, werkt prima. Na enig gebruik laadt het foto's en video's wat langzamer op het punt dat het geen verbinding maakt. (Zelfde issue als Chrome and Brave)
        - Mircosoft Edge: heb het niet veel gebruikt, maar als niets werkt, gebruik ik het als een laatste redmiddel. Het heeft dezelfde problemen als FireFox en Brave als er gebruik van maak.

         

        2. Windows en tijden het gamen freezes.

        Bij gebruik van Windows:

        Soms beweegt het niet of bevriest het langer dan 5 minuten. Als ik bijvoorbeeld op Taskmanager click of iets moest zoeken, bevriest het.
        Wanneer ik een programma of afbeelding open, bevriest alles, soms geen muisbeweging. Bij het typen in een browser heeft ook hetzelfde probleem. Maakt niet uit wat.
        Een klein voorbeeld wanneer ik iets wil zoeken: https://youtu.be/t7GNmcwiUmk
         

        Bij het spelen van Games:
        Maakt niet uit welk spel (Nostale, Closers, Rust) het scherm stop een paar seconden. Door en door.

         

        3. Andere talen installeren
        Ik kan niets selecteren zoals je kunt zien in de onderstaande schermafbeelding.
        https://i.imgur.com/6on8wit.png


        4. Mijn build:
         
         
        5. BIOS

        Ik ben op internet op zoek geweest en vond geen oplossingen... Wat kan ik doen om deze problemen op te lossen?
        Heb ook een logje van Speccy aan dit bericht toegevoegd. (Desktop.txt)
        Desktop.txt
             
      • Door Robbe Delarbre
        hallo
         
        Wij hebben een externe harde schijf van 4tb gekocht om al onze computers te backuppen. Ik wil deze harde schijf op ons internet koppelen zodat we ze niet hoeven te verplaatsen van computer naar computer. 
        Wij hebben een telenet router met een usb poort dus ik heb hem daar ingeplugt om te kijken of hij op het netwerk kwam maar er gebeurde niet veel en in de instellingen van de router van telenet kan je niks vinden over opslag ofzo.
        Ik wil ofwel deze harde schijf direct aan de router hangen maar als dat niet lukt dan wil ik hem aan mijn computer hangen en zo delen op ons internet. 
        Weet iemand of dit mogelijk is want ik vind hier echt niet veel over. Sommige zeggen dat telenet dit usb poort heeft geblokkeert en bij andere lukt het wel maar die moesten niks speciaals instellen ofzo.
         
        alvast bedankt!
    Logo

    OVER ONS

    PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!

    ×
    ×
    • Nieuwe aanmaken...

    Belangrijke informatie

    We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.