Ga naar inhoud

Schermgrootte wijzigen in Weergave-instellingen


ricje20

Aanbevolen berichten

Heya!

Ik heb een probleem waarvan ik zeker weet dat ik het niet de enige kan zijn die het heeft ... maar ik kan het niet echt ergens online vinden ... dus hier gaan we!

Ik heb een televisie en een monitor als schermen voor mijn pc.Mijn opstelling is als volgt:

20190820_175737.jpg

Zoals elk normaal oog kan zien, is mijn linkerscherm (televisie) behoorlijk groter dan mijn rechterscherm.


Maar hier komt het probleem ... Mijn resolutie is het niet eens met mijn stelling dat het linkerscherm groter is ...

 

 

unknown.png?width=1442&height=451

 

It says my right screen is..

As you can also see in the display settings

image.thumb.png.cf3df71e6fb5eb5a37d4723f9a97122b.png

 

Dus als ik mijn muis van links naar rechts beweeg, is het een beetje lastig ..

Wat ik zou willen is dat ik mijn muis alleen kan bewegen als deze zich op dezelfde hoogte bevindt als het kleine scherm, dus ik wil uitzoomen / het linkerscherm vergroten in de weergave-instellingen (of het rechterscherm kleiner maken .. wat dan ook is mogelijk), dus ik kan het beter instellen.

Natuurlijk zonder de resoluties te veranderen.

Is er een manier om dit te doen?

Bij voorbaat dank!

 

(titel ook maar even in het Nederlands gezet)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit een tv gebruikt als monitor voor mijn pc, dus ik heb er de ballen verstand van. Eigenwijs als ik ben heb ik toch even over jouw vraag nagedacht.

Dat je tv groter is dan de pc monitor is overduidelijk, maar de werkelijke grootte in centimeters doet er helemaal niet toe. Het gaat om de resolutie van beide schermen.

Jouw pc monitor is de iiyama ProLite E2403WS. Dat kon ik zien op de foto. De resolutie van die monitor is 1920 x 1200.

Wat is het merk en type van de tv? Dat kan ik namelijk niet zien op de foto. Nogmaals, het gaat er niet om hoe groot die tv is, maar wat de resolutie is van die tv. Wanneer die resolutie 1920 x 1080 is (wat ik vermoed), dan klopt de weergave in de onderste afbeelding die jij plaatste. In de breedte heeft je tv dan evenveel pixels als de pc monitor, maar in de hoogte heeft hij 120 pixels minder.

 

Ik heb zelf een 24" inch pc monitor, de iiyama ProLite XB2483 HSU, met een resolutie van 1920 x 1080 pixels.

Daarnaast heb ik een 32" Samsung tv, met exact dezelfde resolutie van 1920 x 1080.

Wanneer ik die tv ook zou aansluiten op mijn desktop pc, dan zou ik in de Display Settings twee exact even grote schermen zien, omdat ze exact dezelfde resolutie hebben. En dat terwijl de 32 inch tv toch echt een stuk groter is dan de 24 inch pc monitor... 😉

15 uren geleden, ricje20 zei:

dus ik wil uitzoomen / het linkerscherm vergroten in de weergave-instellingen (of het rechterscherm kleiner maken .. wat dan ook is mogelijk), dus ik kan het beter instellen.

Natuurlijk zonder de resoluties te veranderen.

En dat kan niet. De grootte van de afzonderlijke schermen in Display Settings wordt nu eenmaal bepaald door de resolutie van die schermen.

En ik zou de resolutie niet gaan wijzigen. Ieder scherm heeft een zogenaamde 'native' resolutie. Dat is de resolutie waarop dat scherm het beste werkt.

Voor je pc monitor is dat deze resolutie: 1920 x 1200.

En voor je tv is dat vermoedelijk: 1920 x 1080. Dat laatste weten we pas zeker wanneer jij merk en type van je tv opgeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik was er inderdaad ook acther dat het aan je resolutie ligt wat je display aangeeft..

Mijn TV is inderdaad 1920x1080 en mijn 2e scherm is inderdaad 1920x1200. Dat heb je goed gezien!

 

Maar weten jullie niet misschien van een programmatje die dit mogelijk maakt ofso? Vind het best raar dat het geen functie is dat je daar kan uitzoomen.. Zo niet kan je het topic sluiten, erg bedankt voor de hulp in ieder geval

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten bestaat er geen programmaatje dat zoiets mogelijk maakt. Als jij wilt dat beide schermen even groot worden weergegeven in Display Settings, dan moet je 2 dezelfde schermen gebruiken, of in ieder geval twee schermen met exact dezelfde resolutie.

Inzoomen op een scherm in Display Settings kan volgens mij niet.

Wat wel zou kunnen is de resolutie van een van je schermen wijzigen, zodat de resolutie op beide schermen gelijk is. Dat raad ik je echter ten sterkste af. Stel dat je de resolutie van je tv zou kunnen wijzigen van 1920x1080 naar 1920x1200, dan worden beide schermen in Display Settings als even groot weergegeven, maar dan zul je zien dat op de tv de beeldverhoudingen niet meer kloppen. Een volmaakt ronde cirkel zal er op je tv dan ovaal uitzien.

 

1 uur terug, ricje20 zei:

Zo niet kan je het topic sluiten

Alleen moderators en hoger van het PCH team kunnen een topic sluiten.

Je kunt nog even afwachten of andere forumleden voor jou een tip hebben. Ik ben namelijk zeker geen expert op dit gebied, maar enkel iemand die even probeerde mee te denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/9/2019 om 22:55, ricje20 zei:

Wat ik zou willen is dat ik mijn muis alleen kan bewegen als deze zich op dezelfde hoogte bevindt als het kleine scherm, dus ik wil uitzoomen / het linkerscherm vergroten in de weergave-instellingen (of het rechterscherm kleiner maken .. wat dan ook is mogelijk), dus ik kan het beter instellen.

Zelfs als de resolutie op beide schermen hetzelfde is, zal de muis "verspringen" van lijn als de schermen niet fysiek even groot zijn.

Ik vrees dus dat jouw probleem niet op te lossen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.