Ga naar inhoud

Gehackt?


Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Ik vond vanmiddag in een mailbox die ik haast nooit meer gebruik een mail met daarin de melding dat men mijn paswoord kent (wat ze geven is niet mijn paswoord maar wel van mijn ex) en dat ze malware op mijn pc hebben gezet.

Ze dreigen om al mijn contacten te 'besmetten' en dat vanuit mijn naam te doen.

Om dit te vermijden moet ik bitcoin betalen.  Wat doe ik hiermee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd opletten waar je klikt bij Berichten.

Best de computer of laptop aan laten tot onze experts jou log eerst hebben nagekeken.

 

Download de 577bf0efb8088-FRST.png Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links en plaats het bestand op je bureaublad.

 

Farbar Recovery Scan Tool Link


Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

 

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren

  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe (of FRST64.exe) en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt) & (Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.

 

Een handleiding via een filmpje van PC Helpforum kan je HIER vinden.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gewoon op internet gaan kan je virus binnen krijgen.

Als je afbeelding bekijkt op internet ben je al het downloaden.

Dus ook malware of virus kan binnenkomen.

Meestal ziet een virusscanner dat wel.

Maar geen enkel virusscanner kan 100% alles vinden omdat er dagelijkse nieuwe virussen en malware komen.

Expert is verwittigd om naar uw log te kijken.

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees allereerst even het onderstaande voordat u verdergaat met de gegeven instructies!

  1. Deze info is niet bedoeld om u te laten schrikken, maar om u alert te maken op bepaalde zaken.
  2. Door het gebruik van tools kunnen instellingen veranderen of hersteld worden waar we niets aan kunnen doen. Lees ook de gegeven instructies goed door.
  3. Maak ook tijdig back-ups van al uw belangrijke bestanden: Alle documenten, Favorieten (Bladwijzers), E-Mails, Contactpersonen enz. (dit is aangeraden om altijd te doen, ook al mankeert er niets aan uw pc)
  4. Schakel de actieve anti-virus software tijdelijk uit. Deze kunnen conflicteren met de gebruikte tools en de werking nadelig beïnvloeden,
  5. Na het uitvoeren van de tools kunt u uw anti-virus software weer inschakelen tot het moment dat u opnieuw het advies krijgt om deze uit te schakelen.
  6. Voeg alle logbestanden als bijlage toe aan uw bericht, lees hier hoe u de logbestanden als bijlage kunt toevoegen.
  7. Indien er een handleiding bij een tool staat lees die dan eerst door, ziet u dat we programma's laten verwijderen die u liever wilt behouden, vraag dan waarom we dit laten doen (de meeste zijn malware/adware programma's)
  8. Mocht iets niet geheel duidelijk zijn of niet lukken, geef dit dan even aan voordat u verder gaat met de gegeven instructies.
  9. Doe mee met de PC Helpforum Prijsvraag en win een leuke prijs !

 

 

Ik vond vanmiddag in een mailbox die ik haast nooit meer gebruik een mail met daarin de melding dat men mijn paswoord kent (wat ze geven is niet mijn paswoord maar wel van mijn ex) en dat ze malware op mijn pc hebben gezet.



Dit lijkt op een Phising mail, ga er niet op in en klik vooral niet op linken erin. Verander ook de wachtwoorden van deze mailbox.

Hier enig uitleg over Hacking: https://laatjeniethackmaken.nl/

 

Het is toch zo dat malware alleen opgeslagen wordt door op een link te klikken of een bestand te openen.



Kan je het ook op je pc krijgen door enkel naar een site te surfen?

Nee hoor ook door gebruik van o.a. uTorrent & Spotify en die staan ook op je pc.

 

 

Stap 1.

63-20180328-003bd2.png
Download fixlist.txt uit de bijlage naar het bureaublad, waar ook FRST.exe aanwezig is.

 

fixlist.txt

 

  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie RunAsAdmin.jpgAls administrator uitvoeren.
  • Druk op de Fixen knop.
  • Er zal u een logbestand aangemaakt worden (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg dit logbestand als bijlage toe aan het volgende bericht.

Een handleiding via een filmpje van Farbar Recovery Scan Tool kan je HIER vinden.

 

 

 

Stap 2.

Lees deze stap eerst goed door of print het uit voor hoe je een logje verkrijg.

 

 

Download 5e2c1640b39f8-Eset_Oline_Scanner.pngESET Online Scanner en sla deze op het bureaublad op.

  • Klik met de rechtermuisknop op eset online scanner_enu.exe en kies voor de optie RunAsAdmin.jpgAls administrator uitvoeren.
  • Wanneer het hulpprogramma wordt geopend, klikt je op Aan de slag.
  • Lees en accepteer de licentieovereenkomst.
  • Klik in het venster 'Welkom bij ESET Online Scanner op Aan de slag.
  • Selecteer of u anonieme gegevens naar ESET wilt verzenden.
  • Opmerking: als u het scherm "Welkom terug bij ESET Online Scanner " ziet, klikt je op Computerscan > Volledige scan.
  • Klik op de optie Volledige scan.
  • Selecteer ESET potentieel ongewenste toepassingen laten detecteren en deze ion quarantaine laten plaatsen en klik vervolgens op Scan starten.
  • ESET begint nu met het scannen van uw computer. Dit kan wat tijd kosten.
  • Wanneer de scan is voltooid en bedreigingen zijn gedetecteerd, selecteert je Scanlog opslaan. Bewaar het op je bureaublad als eset.txt. Klik op Doorgaan.
  • ESET Online Scanner kan vragen of je de functie Periodieke scan wilt inschakelen. Klik op Doorgaan.
  • Op het volgende scherm kunt je feedback over het programma achterlaten als je dat wilt. Vink het vakje aan voor het verwijderen van applicatiegegevens bij het sluiten.
    Als je feedback hebt achtergelaten, klikt je op Verzenden en doorgaan. Zo niet, sluit dan zonder feedback.
  • Voeg het (eset.txt) bestand wat je heb gemaakt als bijlage toe aan het volgende bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, embroiderit zei:

Het is toch zo dat malware alleen opgeslagen wordt door op een link te klikken of een bestand te openen.

Kan je het ook op je pc krijgen door enkel naar een site te surfen?

 

6 minuten geleden, abbs zei:

Nee hoor ook door gebruik van o.a. uTorrent & Spotify en die staan ook op je pc.

Abbs: voor alle duidelijkheid kan je beter vertellen of dit een antwoord is op de eerste of op de tweede vraag hierboven. (anders kan TS foute conclusies gaan trekken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ts stelde toch 2 vragen:

- malware wordt alleen opgeslagen door op een link te klikken/een bestand te openen?

- kan je het ook krijgen door naar een site te surfen?

 

Je antwoord: dat slaat toch - denk ik - op de eerste vraag - de tweede is toch ruimer (gaat over 'sites' in het algemeen - en het gewoon maar openen van een site) ?

Of zie ik het fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontluisterend dat een betalend abo op Spotify ook gevaar met zich meebrengt.  Ik zag dat ook LinkedIn ergens info onvrijwilllig (?) heeft vrijgegeven.

Ik heb ondertussen geprobeerd om het wachtwoord van mijn hotmail mailbox te wijzigen (was al een ander maar geen sterk), maar daar moet ik een maand voor wachten? Dat vind ik toch wel erg vreemd. 

De scan heeft ondertusen gelopen.

Al de bestanden die ik nodig heb, worden voortdurend gesynchroniseerd met mijn Google Drive. Is dat voldoende?

 

eset resultaat.txt

aangepast door embroiderit
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, embroiderit zei:

Ik zag dat ook LinkedIn ergens info onvrijwilllig (?) heeft vrijgegeven.

Dat kan zeker gebeurt zijn: https://www.nu.nl/internet/5593202/linkedin-berispt-gebruik-miljoenen-e-mailadressen-facebook.html

 

12 uren geleden, embroiderit zei:

k heb ondertussen geprobeerd om het wachtwoord van mijn hotmail mailbox te wijzigen (was al een ander maar geen sterk), maar daar moet ik een maand voor wachten? Dat vind ik toch wel erg vreemd. 

Dat het even kan duren klopt maar hoelang is altijd de vraag: https://www.hoedoen.be/hotmail-wachtwoord-wijzigen/

 

12 uren geleden, embroiderit zei:

Al de bestanden die ik nodig heb, worden voortdurend gesynchroniseerd met mijn Google Drive. Is dat voldoende?

Ik zou toch adviseren om eens een externe usb HD erbij te kopen en die ook als extra back-up te gebruiken.

 

---------------------------------------

In het logje van Eset zijn hoofdzakelijk PUPs verwijderd dus dat is mooi.

Verder is je pc weer schoon en geen teken van gehackt te zijn.

Maar kijk uit met het downloaden via uTorrent want via die downloads heb je de meeste PUPs binnen gekregen.

 

Met het onderstaande tool ruim je de meeste tools op die we hebben gebruikt:

Download KpRm van Kernel-panik en sla deze op uw bureaublad op.

  • Klik met de rechtermuisknop op KpRm.exe en kies voor de optie 5c6a9c980cc4f-RunAsAdmin.jpgAls administrator uitvoeren.
  • Krijg je een melding van "SmartScreen" klik op Meer informatie en klik op Toch uitvoeren.
  • Zet een vinkje bij:


- Gereedschap verwijderen
- Creëer een herstelpunt

5e77a2cfa77dc-kprm.png

  • Klik op de knop "Uitvoeren"en wacht geduldig tot de tool gereed is.

  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt met de naam kprm-(date).txt..
  • Plaats de inhoud van dit tekstbestand in je volgende bericht als bijlage.
  • Note: Mochten er nog programma's of log bestanden aanwezig zijn mag je die handmatig verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.