Ga naar inhoud

Windows 10 sluit af - PC niet.


Aanbevolen berichten

Hoi !

Sinds een aantal dagen wil mijn PC niet meer afsluiten na het beëindigen van Windows 10.

Ik heb al meerdere manieren geprobeerd, waaronder een snelkoppeling voor het 'totaal'

afsluiten.... (C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /f) en via energiebeheer.

Helaas - de PC sluit niet af : lampje blijft branden en ventilatoren blijven draaien. Ik kan de PC

enkel nog uitzetten door 5 sec. op de startknop te drukken of door er via de schakelaar van de 

voeding de stroom af te halen. Maar dat is niet zo gezond denk ik dan.

Is dit de voorbode van iets erger ?

Enig idee hoe dit kan opgelost worden ?

Dank alvast !

Eric.

Het gaat om een Medion Akoya - 8 Gb - in apparaatbeheer staat een oranje driehoekje bij 

Intel (R) Management Engine Interface.

image.thumb.png.76ed8326509fab42b38a970cf038dc44.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Eric de Noorman zei:

 

Oeps.... Gisteren was ie wég - vandaag staat ie er mooi weer terug (mét oranje driehoekje).

In programma's en onderdelen kon ik hem gisteren niet vinden. Heb hem dan verwijderd via

apparaatbeheer (Rechts klikken en verwijderen) Dat is niet gelukt :(

 

Ik ben terug bij af....

 

EdN

aangepast door Eric de Noorman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi !

 

Boot on lan niet te vinden.

Diverse andere dingen geprobeerd

Advanced - OS config - Fast Boot uitgezet : hielp 1x - 2de keer zelfde probleem.

Boot - Quiet boot uitgezet : helpt niet

 

Ik zie bij Security - Secure Boot staan en Secure Boot (mode) die staat op standaard.

Is dit mss. nog een mogelijkheid ? Ik ga verder niet te veel prutsen in BIOS. Ik vrees ander

onheil aan te richten.

 

Bij afsluiten gaan de ventilatoren extra hard draaien alsof ze terug willen opstarten.

 

EdN

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je pc heeft problemen met afsluiten. Dat wordt soms veroorzaakt door de functie 'Snel opstarten', die in Windows 10 standaard is ingeschakeld.

Snel opstarten is eigenlijk een soort compromis tussen uitschakelen en de

slaapstand. Windows schrijft een stukje uit het actuele werkgeheugen tijdens het afsluiten weg naar de harde schijf (of ssd); bij de eerstvolgende start wordt deze ‘mini-image’ gebruikt om sneller te starten. Tegelijkertijd geldt echter dat het afsluiten langer duurt vanwege het wegschrijven van de noodzakelijke gegevens.

Bron: https://www.windows-helpdesk.nl/snel-opstarten/

 

Je kunt die functie 'Snel opstarten' eens uitschakelen en daarna kijken of het afsluiten van de pc beter gaat.

Je moet daarvoor niet in het BIOS zijn. Hieronder staat hoe je die functie Snel opstarten uitschakelt.

 

Snel opstarten uitschakelen in Windows 10

Klik op het vergrootglas (= Zoeken in Windows) dat naast de knop Start staat.
Typ in het zoekvak: Configuratie. Klik op het gevonden resultaat: Configuratiescherm, App.
Kies (rechtsboven in het Configuratiescherm) voor Weergeven op: Grote pictogrammen.
Klik op Energiebeheer.
Klik in de linker kolom op Het gedrag van de aan/uit -knoppen bepalen
Klik op Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn.
Haal het vinkje weg dat staat voor Snel opstarten inschakelen (Aanbevolen).
Klik onderaan op Wijzigingen opslaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.