Ga naar inhoud

Hoe Wifi installeren?


Yoyo

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ken niets van wifi en routers en dergelijke, daarom even de volgende vraag, komende van een familielid die pas verhuisd is naar een woonzorgcentrum.

De bewoner heeft een android smartphone, maar geen abonnement om bijvoorbeeld whatsapp te gebruiken indien er geen wifi aanwezig is. Thuis kon hij whatsappen via wifi naar de modem van zijn telenet modem geinstalleerd in de garage bij hem thuis.

Maar in het woonzorgcentrum lukt dit niet aangezien er geen wifi is. Of beter geformuleerd, er is wel telenetwifi voor het personeel, maar de bewoners mogen er in geen geval gebruik van maken (Blijkbaar om technische redenen waar ze zelf niet willen over praten of op de hoogte zijn!)

 

De bewoner heeft op zijn kamer wel met zijn computer een (telenet)internetverbinding via een kabel die vertrekt uit de vaste telefoon aanwezig in de kamer.

Bestaat er een mogelijkheid dat de bewoner op zijn kamer met zijn smartphone toch via zijn computer en/of de aanwezige internetkabel kan whatsappen?

 

Volstaat het om een bepaald toestel (router of zo?) te installeren verbonden aan de internetkabel in zijn kamer?

Zo ja, waarop moet ik dan letten bij de aankoop van zo'n toestel dat dit inderdaad zal werken in die kamer?

 

Of bestaat er een mogelijkheid om te whatsappen rechtstreeks via de computer zonder smartphone?

(PS. "Whatapp web" op computer werkt niet vermits zijn smartphone geen wifi verbinding heeft)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eenvoudigste oplossing is zich aanmelden op TelenetWiFree.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-wi-free/

 

 

2 uren geleden, Yoyo zei:

De bewoner heeft op zijn kamer wel met zijn computer een (telenet)internetverbinding via een kabel die vertrekt uit de vaste telefoon aanwezig in de kamer.

Kun je daar bij gelegenheid eens een foto van maken en die hier tonen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Yoyo zei:

De bewoner heeft op zijn kamer wel met zijn computer een (telenet)internetverbinding via een kabel die vertrekt uit de vaste telefoon aanwezig in de kamer.

Dat dateert uit de prehistorie !
De beste oplossing is daar eens een praatje te gaan doen met de directie .

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Yoyo zei:

Thuis kon hij whatsappen via wifi naar de modem van zijn telenet modem geinstalleerd in de garage bij hem thuis.

Dan neem je contact met telenet om de modem te verhuizen naar het woonzorgcentrum en de installateur handelt alles verder af !
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/binnenkort-verhuizen-telenet-maakt-het-je-gemakkelijk/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/7/2020 om 21:05, droske zei:

De eenvoudigste oplossing is zich aanmelden op TelenetWiFree.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-wi-free/

 

Dit lukt niet.

De gegevens die geselecteerd moeten worden volgens Telenet worden niet gegeven door android. Voor CA certificaat moet ik "Systeemcertificaten gebruiken" selecteren, maar die mogelijkheid heb ik niet. Met wat hun site voorstelt kan ik niet inloggen.

 

Op 25/7/2020 om 21:05, droske zei:

Kun je daar bij gelegenheid eens een foto van maken en die hier tonen?

Daarvoor moet ik eerst in het woonzorgcentrum geraken. Kan nog even duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, DavidB zei:

Dat dateert uit de prehistorie !
De beste oplossing is daar eens een praatje te gaan doen met de directie .

-Het woonzorgcentrum bestaat maar sinds enkel jaren, dus zo'n prehistorie kan het niet zijn veronderstel ik.

-Een praatje maken met de directie levert enkel het volgende op: u kan (lees 'mag'?) niet op onze wifi... want enkel voorbehouden aan personeel, want anders te overbelast, en ik weet niet wat allemaal.  Zelf de technieker van het WZC ziet er niet klaar in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het WZC nog maar enkele jaren bestaat zal er op elke kamer wifi voorzien zijn .
Om individueel  per kamer van  wifi gebruik te kunnen zal elke bewoner een wifi code nodig hebben waarvoor men bij de directie of secretariaat van het WZC moet zijn . Waarschijnlijk zullen er bij het WZC factuur extra kosten bijgerekend worden om wifi te mogen gebruiken .
Whatsapp is een mobiele applicatie (mobiel internet) waarvoor men extra bijbetaald bij het internet abonnement van de  provider of gebruik maakt van een mobiele herlaadkaart .
Internet via telefoonlijn (analoge modem) dateert uit de prehistorie , nu is alles digitaal .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Modem

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, DavidB zei:

Internet via telefoonlijn (analoge modem) dateert uit de prehistorie , nu is alles digitaal .

Het kan hier niet om een analoge modem gaan, ze zijn al vele jaren uit de handel.

 

@Yoyo

TelenetWiFree komt dus wel in het lijstje met verbindingen in bereik voor (?) maar misschien is dat "Toegangspunt tijdelijk vol".

Ga naar een Telenet winkel in de buurt en schaf je een AccesPoint aan en koppel dat aan de modem.

https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-access-point

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@droske

 

Met telenetwifree surf je via de telenet hotspots op voorwaarde dat jij je telenet modem ook als hotspot aanbied . Schakel jij hotspot uit in je klantenpaneel kun jij nergens gebruik maken van de telenet hotspots . Het verbruik word altijd aan jou aangerekend en niet aan de klant  waar de modem geïnstalleerd staat zoals velen denken .
Om van telenetwifree gebruik, te kunnen maken heeft TS  de klantaccount gegevens nodig . Gebruikersnaam en wachtwoord . Dat het WZC hun klantgegevens zomaar niet gaan geven vind ik maar logisch , dus heeft TS de klantgegevens nodig van  familie waar hij met zijn Android wifi kon gebruiken .
Het WZC kan wel een wifi code geven dat door de verantwoordelijke van het netwerk in het WZC moet aangemaakt worden .Wie daar verantwoordelijk is gaat men even met de directie praten . En uit wat ik uit het verhaal begrijp is in het WZC geen enkele verantwoordelijke (netwerkbeheerder) . Je surft dan via de beveiligde netwerken . Bij publieke niet beveiligde netwerken heb je geen gegevens nodig , maar loop je het risico dat je toestel kan gehackt worden .
Als je naar een ziekenhuis gaat op consultatie of je word opgenomen, zal men ook vragen of je een wifi code wil om van hun wifinetwerk voor patienten gebruik te kunnen maken .


https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-wi-free/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.