Ga naar inhoud

Hoe Wifi installeren?


Yoyo

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Yoyo zei:

Ik begrijp de tekst niet helemaal.  En ik denk dat het ook niet van toepassing is. Er is sprake van een 'dial up connection' enz. Niets daarvan is nodig. De bewoner plugt zijn computer in de telefoon en hij heeft toegang tot internet.

 

De bewoner plugt zijn telefoon in de computer en kan via internet telefoneren maar meer niet .
Met een skype telefoon kun je via skype bellen .
Voip is nog altijd via de kabel en niet mobiel bellen zoals met een GSM / smartphone

Maar als jij spreekt van internet via telefoon is er sprake van Proximus , het vroegere Belgacom of een proximus partner zoals scarlet en geen telenet .

https://www.proximus.be/manuals/nl/handleiding/particulieren/internet/modem/b-box-3v-plus/installatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DavidB zei:

De bewoner plugt zijn telefoon in de computer en kan via internet telefoneren maar meer niet .

Neen, het is zoals Yoyo zegt. De bewoner plugt zijn computer in de telefoon.

Lees hier: https://www.onedirect.co.nl/avaya/avaya-1608-ip-telefoon

Ziehier één van de eigenschappen...

Quote

Ethernet (10/100) interface met tweede aansluiting voor laptop/PC

Ik acht het dus niet uitgesloten dat het mogelijk is om er een Acces Point of router op aan te sluiten. Het heeft dan zeker geen zin om een nieuw te kopen want die ondersteunen Gigabit snelheden en die kun je via die telefoon toch niet halen want daar zit de flessenhals (Ethernet 10/100).

Voor 10 euro heb je er al een: https://www.2dehands.be/a/computers-en-software/netwerkkaarten-routers-en-switches/m1582159834-linksys-access-point-2-4-g-wap54g.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Het is een 2de hands en kunt er dus slechts 10 euro mee verliezen. Als je even contact opneemt met de verkoper en een bod van 5 euro doet dan is de kans groot dat je koper bent.

Ik heb jaren geleden met een identiek Access Point gewerkt, het is een prima toestelletje.

Ik heb ook nog een D-Link DIR-635 Wireless N Router liggen. Voor 10 euro (excl. verzenden) mag je hem hebben. Je plugt de router aan de telefoon en de computer aan de router ( daarvoor heb je een tweede UTP kabel nodig). Omdat het een Wifi router is kun je er ook met WiFi toestellen gebruik van maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de info,

maar het wordt me allemaal wat te technisch:

 

Is het niet zo dat met zo'n accespoint eerst de wifi aan/van de modem van Woonzorgcentrum uitgeschakeld zou moeten worden om deze dan te vervangen door de accespoint bij de bewoner? Want dat is niet de bedoeling, hé?

 

Zo'n accespoint werkt volledig onafhankelijk van het telenet netwerk tot aan de telefoon van de bewoner waar hij accespoint op aanschakelt?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Yoyo zei:

Is het niet zo dat met zo'n accespoint eerst de wifi aan/van de modem van Woonzorgcentrum uitgeschakeld zou moeten worden om deze dan te vervangen door de accespoint bij de bewoner? Want dat is niet de bedoeling, hé?

Neen, die staan volledig los van elkaar.

 

7 uren geleden, Yoyo zei:

Zo'n accespoint werkt volledig onafhankelijk van het telenet netwerk tot aan de telefoon van de bewoner waar hij accespoint op aanschakelt?

Ik zal het even met andere woorden trachten duidelijk te maken.

De bewoner kan nu via een (UTP) kabel, waarmee de computer met de telefoon is verbonden, op het Internet.

Net zoals nu de computer, zal ook het AccesPoint met een kabel aan de telefoon gekoppeld worden. Vanaf het AccesPoint zal er verder zonder kabel (dus draadloos) verbinding kunnen gemaakt worden met om het even welk draadloos toestel. In het geval van de bewonder zal dat de smartphone zijn. Om te vermijden dan anderen dan de bewoner zelf daar ook gebruik van zouden maken moet het AccesPoint beveiligd zijn met een wachtwoord dat alleen door de bewoner gekend is. Dat wachtwoord moet in de instellingen van het AccesPoint door de gebruikers ingesteld worden. Ook moet de gebruiker in de instellingen het AccesPoint een naam (SSID genaamd) geven zodat de gebruiker het draadloos signaal aan die naam op zijn smartPhone kan herkend worden. Zo kun je op de SmartPhone een verbinding aanvragen met het AccesPoint dat je aan die naam (SSID) herkent. Er zal dan om het ingestelde wachtwoord gevraagd worden. De bewoner kan dat wachtwoord door zijn smartphone laten onthouden zodat dit niet telkens weer moet ingevoerd worden. Ook het maken van de verbinding met het AccesPont kun je automatisch laten gebeuren. Het is gewoon een kwestie van eenmalig die instellingen te doen. Daarna loopt alles automatisch.

 

Simpel uitgelegd:

Het AccesPoint is een doorgeefluik tussen een draadloos toestel en het Internet dat nu al door de bewoner in gebruik is voor zijn computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb hierbij toch ook enkele bedenkingen @ davidB :

 

Het is iets te kort door de bocht en te simpel om tegen een bewoner van een WZC te zeggen: ach, haal je modem maar naar daar en plug daar je kabel in: in een WZC ben je niet baas zoals in je eigen huis: zonder toelating van de beheerders mag je er zelfs geen nagel in de muur kloppen, laat staan een modem in de muur gaan boren en een kabel ernaartoe gaan leggen. (ergens logisch ook want het zou een wildgroei worden waar niemand nog iets overzicht van zou hebben)

 

En (uit mijn catacombentijd, 20 jaar geleden - dus mogelijk is het nu toch wel anders): ik heb ook via een telefoonaansluiting contact gehad met internet en op die manier enkele jaren kunnen surfen - het is dus ruimer dan 'alleen maar kunnen telefoneren via internet'

Wèl komt er iets meer bij dan in een thuissituatie: thuis plug je de computer in de telefoonaansluiting, maar in een WZC zal alles via een centrale gebeuren en is het niet direct eenvoudig van zomaar even je nummer op te geven en je kan internetten (vermoed ik - het was bij mij iig toch zo toen)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@passer , waarom werd mobiel internet uitgevonden ?
Om overal waar je maar bent met een laptop met mobiele adaptar of smartphone met mobiele adaptar internet te gebruiken via de mobiele netwerken zonder tussenkomst van een modem/router. Het enige wat je moet hebben iseen mobiel databundel bij je provider .
In dat WZC zal een nog nietdraadloze modem staan !
Als je in een ziekenhuis gaat vragen ze jou op demeeste plaatsen , wil je een wifi code ? Dan maken ze voor jou toch ook een gaten in de muur ?
De eerste interetverbindingen was inbellen via een externe famodem of inplugde faxmodem ! Darom dat ik eerst dacht als ik die foto zag , nog z een modem was uit die tijd .

https://www.mijntipsenadvies.be/1995-05/modem-of-faxmodem-VLTAPAAR_EU031607

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, DavidB zei:

@passer , waarom werd mobiel internet uitgevonden ?

Stop a.u.b. met dergelijke vernederende antwoorden. Je deed het eerder ook al naar mij toe.

Ook breng je TS voortdurend in verwarring. Je weet dat we daaromtrent iets afgesproken hadden maar je houd u niet aan je belofte. Ik ga dat niet blijven herhalen hoor.

We zouden graag zien dat u uw stijl aanpast aan deze van dit forum. Ik weet dat het er elders soms anders aan toe gaat maar dat is hun probleem.

 

Het grote nadeel van mobiel Internet is dat je je datagebruik niet uit het oog mag verliezen, zeker als je slechts over een basic abonnement beschikt.

Ik heb bewust die optie hier achterwege gelaten omdat we niet weten welk abonnement de bewoner bij Telenet heeft en omdat we niet weten hoe competent de bewoner is.

Ik vind het in eerste instantie de beste oplossing om gebruik te maken van een AccesPoint of WiFi router en dat kost nauwelijks iets. Ik zie de bewoner, gezien de vaste locatie, ook nog niet zo snel op de dijk van Oostende flaneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, DavidB zei:

@passer  (enz)

Antwoord deel 1

 

Wel DavidB,

ik zal mijn vorig antwoord even verduidelijken voor jou:

- in WZC zijn bewoners afhankelijk van de regels van het centrum.

   WZC's zijn - in vergelijking met ziekenhuizen - meestal krapper voorzien in hun mogelijkheden en kunnen meestal niet bijbenen wat betreft informatica-uitbouw. Verschillende ervan hebben dus nog geen wifi-systeem. Komt er nog bij dat ze dit (tot op enkele jaren geleden) meestal nog niet nodig gehad hebben, gezien de bewoners (ouderen) tot die tijd nog zonder computer of smaprtphone of tablet daar toekwamen.

 

Antwoord deel 2

Door dit alles zijn we hier wel dik off-topic aan het gaan. Ik wacht nog even op een mogelijk antwoord van je, laat dat even staan, maar ga daarna dit topic toch even 'uitzuiveren' van enkele posts en het terug on-topic laten komen. (Je kan me daarna eventueel nog bereiken via pb moest je er de neiging voor hebben) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/8/2020 om 20:35, droske zei:

Neen, die staan volledig los van elkaar.

 

Ik zal het even met andere woorden trachten duidelijk te maken.

De bewoner kan nu via een (UTP) kabel, waarmee de computer met de telefoon is verbonden, op het Internet.

Net zoals nu de computer, zal ook het AccesPoint met een kabel aan de telefoon gekoppeld worden. Vanaf het AccesPoint zal er verder zonder kabel (dus draadloos) verbinding kunnen gemaakt worden met om het even welk draadloos toestel. In het geval van de bewonder zal dat de smartphone zijn. Om te vermijden dan anderen dan de bewoner zelf daar ook gebruik van zouden maken moet het AccesPoint beveiligd zijn met een wachtwoord dat alleen door de bewoner gekend is. Dat wachtwoord moet in de instellingen van het AccesPoint door de gebruikers ingesteld worden. Ook moet de gebruiker in de instellingen het AccesPoint een naam (SSID genaamd) geven zodat de gebruiker het draadloos signaal aan die naam op zijn smartPhone kan herkend worden. Zo kun je op de SmartPhone een verbinding aanvragen met het AccesPoint dat je aan die naam (SSID) herkent. Er zal dan om het ingestelde wachtwoord gevraagd worden. De bewoner kan dat wachtwoord door zijn smartphone laten onthouden zodat dit niet telkens weer moet ingevoerd worden. Ook het maken van de verbinding met het AccesPont kun je automatisch laten gebeuren. Het is gewoon een kwestie van eenmalig die instellingen te doen. Daarna loopt alles automatisch.

 

Simpel uitgelegd:

Het AccesPoint is een doorgeefluik tussen een draadloos toestel en het Internet dat nu al door de bewoner in gebruik is voor zijn computer.

O.K. dit is duidelijk. Ik veronderstel dus dat het Telenetnetwerk van het woozorgcentrum dus zelfs niet zal merken dat er bij de bewoner een Accespoint wordt geplaatst (?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.