Ga naar inhoud

Hoe Wifi installeren?


Yoyo

Aanbevolen berichten

4 uren geleden, Passer zei:

'k Heb hierbij toch ook enkele bedenkingen @ davidB :

 

Het is iets te kort door de bocht en te simpel om tegen een bewoner van een WZC te zeggen: ach, haal je modem maar naar daar en plug daar je kabel in: in een WZC ben je niet baas zoals in je eigen huis: zonder toelating van de beheerders mag je er zelfs geen nagel in de muur kloppen, laat staan een modem in de muur gaan boren en een kabel ernaartoe gaan leggen. (ergens logisch ook want het zou een wildgroei worden waar niemand nog iets overzicht van zou hebben)

 

Dit is inderdaad wat in mijn achterhoofd speelt.

4 uren geleden, Passer zei:

En (uit mijn catacombentijd, 20 jaar geleden - dus mogelijk is het nu toch wel anders): ik heb ook via een telefoonaansluiting contact gehad met internet en op die manier enkele jaren kunnen surfen - het is dus ruimer dan 'alleen maar kunnen telefoneren via internet'

Wèl komt er iets meer bij dan in een thuissituatie: thuis plug je de computer in de telefoonaansluiting, maar in een WZC zal alles via een centrale gebeuren en is het niet direct eenvoudig van zomaar even je nummer op te geven en je kan internetten (vermoed ik - het was bij mij iig toch zo toen)

 

En als die centrale dus moet -op een of andere manier- aangepast worden omdat de bewoner een accespoint wil plaatsen, dan mag ik het vergeten, dat weet ik op voorhand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, droske zei:

Het grote nadeel van mobiel Internet is dat je je datagebruik niet uit het oog mag verliezen, zeker als je slechts over een basic abonnement beschikt.

Ik heb bewust die optie hier achterwege gelaten omdat we niet weten welk abonnement de bewoner bij Telenet heeft en omdat we niet weten hoe competent de bewoner is.

De bewoner betaalt enkele euro's om telefoonverbinding (en dus ook internet) via telenet te hebben, maar hoe het verder gefactureerd wordt weet ik niet.

1 uur geleden, droske zei:

Ik vind het in eerste instantie de beste oplossing om gebruik te maken van een AccesPoint of WiFi router en dat kost nauwelijks iets. Ik zie de bewoner, gezien de vaste locatie, ook nog niet zo snel op de dijk van Oostende flaneren.

De bewoner hoeft buiten het WZC geen toegang hebben tot enige vorm van wifi. Het leek daarom eenvoudig om toegang te hebben tot de interne wifi van het WZC, maar -om even samen te vatten- zij willen dus de code niet geven. En er is ook een TELENET WIFREE punt, maar daar is geen verbinding mogelijk omdat de bewoner zijn smartphone de opties niet geeft om in te loggen bij TELENET WIFREE. Dat heb ik vernomen in de telenet winkel. 

Of een Accespoint zou helpen weet ik niet.

(De tweedehands Accespoint waarvan hoger spraken moet in Diest afgehaald worden. Voor een toestel dat misschien niet werkt is dir te ver en dus te duur gezien de verplaatsingskosten komende van andere kant brussel.)

Ik ga het eens overlopen met de bewoner, voor zover hij al die uitleg zal begrijpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Yoyo zei:

En als die centrale dus moet -op een of andere manier- aangepast worden

Bij mij (dus zoveel jaar geleden) was het zonder aanpassing van een centrale - maar toen ik mijn telefoonnummer moest opgeven, moest ik opletten - en nu wordt het moeilijk (al zo lang geleden hé) - maar ik denk dat ik toen ook mijn 'subnummer' moest ingeven.  Stel dat ik er lijn 25 had, dan moest ik ook op een of andere manier die 25 ingeven, 'k heb toen gegokt en 'k had goed gegokt. Dus denk ik dat er aan de centrale wel niets moet aangepast gaan worden, we staan tenslotte ook al 15 jaar verder)

 

maar op dit ogenblik werkt men wel makkelijk met 'aparte buitenlijnen' - en dan heb je een telefoonnummer waar je rechtstreeks mee bij die persoon terechtkomt (zonder eerst nog eens een tussennummer te moeten gaan drukken)

Dus ik denk dat het voor jou wel makkelijk zal gaan: gewoon het rechtse nummer ingeven en het moet lukken.

Moest het niet lukken, kan je nog altijd een fotootje nemen en vragen wat je in dat bepaald venster moet gaan doen. Wellicht weet iemand dan wel een antwoord hier op het forum.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Yoyo zei:

O.K. dit is duidelijk. Ik veronderstel dus dat het Telenetnetwerk van het woozorgcentrum dus zelfs niet zal merken dat er bij de bewoner een Accespoint wordt geplaatst (?).

Ja, dat is zeer goed mogelijk, maar alles hangt af van de VoIP server van Avaya die het WZC geïnstalleerd heeft.

Ik zou de suggestie van @droske ter harte nemen : sluit (een goedkope) ethernet-to-WiFi adapter aan (bij gebrek aan info over de gebruikte server) en probeer het uit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Yoyo

 

 

Door een AccesPoint of Wifi router aan die telefoon te koppelen ga je geen problemen tegemoet het het wooncentrum of met Telenet. Je laat je hier bang maken door de mening van iemand die graag indruk wil maken.

Op 2de hands te koop aangeboden spullen kunnen vaak ook verzonden worden. Waarom zou je naar Diest rijden?

Dit is het laatste wat ik er over te vertellen heb.

Omdat u over alle info en adviezen beschikt die de wensen van de bewoner in vervulling kunnen doen gaan heeft het geen zin hier nog een langere mouw aan te breien. Ik verwacht dan enkel onderlinge discussies.

Ik sluit bij deze dit topic.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.