Ga naar inhoud

Laptop valt uit op accu


jmn

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Mijn laptop kan meestentijds niet zonder netvoeding draaien.

De accu is gewoon vol, althans dat geeft ie aan.

Soms lukt het even, maar dan valt hij daarna ineens weer uit. Op een manier zoals door oververhitting of kortsluiting.

 

Me lijkt dat er iets is in stroomvoorziening vanaf de accu, omdat hij het met adapter wel gewoon doet.

Maar hoe controleer ik dat? Ik heb 'm al opengeschroefd, maar er was niks bijzonders te zien. Dat is natuurlijk vaak zo...

 

Hoe kan ik bijv. controleren of de accu nog goed is? Is daar software voor, of moet dat echt met externe meetapparatuur?

 

Het betreft een Asus R540U.

Ben benieuwd.

 

Groeten,

Johan Nijsse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, dat ga ik eens proberen.

Dat betekend, als ik het goed begrijp, dat de laptop aangeeft 'VOL', terwijl dat in werkelijkheid niet zo is omdat niet geijkt is wat vol en leeg is?

 

Maar bij een (te) lege batterij meldt de laptop zich vaak toch nog even af? Terwijl deze echt 'tik-bzzz' uit is.

De laptop is goed 2 jaar oud.

 

Gr.

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, jmn zei:

Maar bij een (te) lege batterij meldt de laptop zich vaak toch nog even af? Terwijl deze echt 'tik-bzzz' uit is.

Kun je dat eens in andere bewoordingen uitleggen want ik begrijp het niet goed.

 

1 uur geleden, jmn zei:

De laptop is goed 2 jaar oud.

Dan kan de batterij normaal nog niet versleten zijn. Dat wil niet zeggen dat ze niet kapot kan zijn.

Als je vaak op netstroom hebt gewerkt dan denk ik eerder aan een slechte kalibratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, droske zei:

Kun je dat eens in andere bewoordingen uitleggen want ik begrijp het niet goed.

Haha...

Ik bedoel, als de batterijspanning te laag is, zie ik vaak nog een melding van 'PC wordt afgesloten' ofzoiets. De laptop weet dan dat ie, om zichzelf te beschermen, even netjes af moet sluiten.

Maar hier hoor je gewoon in één keer 'tik-bzzz' :-), ik bedoel eigenlijk het uitschakelen/vallen en uitdraaien van de ventilator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat werkt dus niet, want ook dan valt ie in één keer uit, bijvoorbeeld als je aan de laptop verschuift, of het scherm dichtklapt. 😞

 

Vandaar dat ik ook eerder zat te denken aan een breukje in de printplaat bijv. 

 

Hoe zou je dat kunnen uitsluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het ook niet uitgesloten dat er iets mis is met de contactpunten tussen de batterij en de laptop (moederbord).

Controleer deze eens. Kijk eens of er een contactpunt verbogen is of los zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat ziet er allemaal goed uit. Tenminste voor het blote oog.

Maar als op het stukje tussen de adapter-ingang en de accu-uitgang van het moederbord druk, valt ie uit.

 

En het voeding-gedeelte van het moederbord is niet los te vervangen. Het is één moederbord(je). (Asus X540UV Motherboard).

 

Dus ik denk dat het de keus wordt óf continu aan netvoeding of nieuwe laptop.

 

Of zijn er nog andere dingen mogelijk? Tweedehands moederbordje ofzo... Nieuw is het niet rendabel om dat te doen. Op Aliexpress is ie 250 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, jmn zei:

Maar als op het stukje tussen de adapter-ingang en de accu-uitgang van het moederbord druk, valt ie uit.

Je bedoelt hier toch de accu ingang naar het moederbord hé?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.