Ga naar inhoud

Windows Update - Updates mislukt (fout 0xc1900223)


dreivilo47

Aanbevolen berichten

Op m'n laptop (Windows 10 Home) krijg ik de volgende melding na een Windows Update: Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1903 - fout 0xc1900223

 

Via services.msc heb ik de service "Windows Update" gestopt, daarna de map "C:\Windows\SoftwareDistribution" leeggemaakt, het bestand "C:\Windows\WindowsUpdate.log" verwijderd en als laatst de service terug opgestart.  Dit biedt geen oplossing voor bovenstaand probleem.

 

Heeft iemand een oplossing?

 

Alvast op voorhand bedankt voor jullie tijd en moeite.  En voor ik het vergeet...  Beste wensen en een goede gezondheid voor 2020!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooraf:

re klik op je windowsknop, kies voor opdrachtprompt (admin) of Powershell(admin) - volgens wat er bij jou staat

Je krijgt dan een nieuw schermpje en daarin vul je in : DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth - en je entert (invullen kan met copy/paste)

daarna (nog in dat scherm) vul je in sfc /scannow en entert opnieuw. (als je het manueel typt: vergeet de spatie na de c niet !)

 

Je systeem gaat nu gescand worden en eventueel verbeterd. Achteraf wordt je verteld: of: het is afgelopen en er werden geen fouten gevonden,
b: het is voltooid en er werden fouten gevonden en die werden hersteld

😄 er werden fouten gevonden en die konden niet worden hersteld

 

Vertel even wat de uitslag is: a, b of c

 

Is het a of b: zet dan het updaten eens opnieuw zelf in gang en kijk hoe het afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/1/2020 om 17:26, Passer zei:

Vooraf:

re klik op je windowsknop, kies voor opdrachtprompt (admin) of Powershell(admin) - volgens wat er bij jou staat

Je krijgt dan een nieuw schermpje en daarin vul je in : DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth - en je entert (invullen kan met copy/paste)

daarna (nog in dat scherm) vul je in sfc /scannow en entert opnieuw. (als je het manueel typt: vergeet de spatie na de c niet !)

 

Je systeem gaat nu gescand worden en eventueel verbeterd. Achteraf wordt je verteld: of: het is afgelopen en er werden geen fouten gevonden,
b: het is voltooid en er werden fouten gevonden en die werden hersteld

😄 er werden fouten gevonden en die konden niet worden hersteld

 

Vertel even wat de uitslag is: a, b of c

 

Is het a of b: zet dan het updaten eens opnieuw zelf in gang en kijk hoe het afloopt.

 

Bedankt voor je reactie @Passer

 

Ik heb "DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth" uitgevoerd in Powershell (als administrator).  Het resultaat is: The restore operation completed successfully.  The operation completed successfully.

 

Daarna heb ik "sfc /scannow" in dat scherm uitgevoerd.  Dan krijg ik "Windows Resource Protection could not start the repair service.".

 

Ik heb de "Windows Update" opnieuw uitgevoerd (Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1909).  Resultaat: Updates mislukt.  Fout: 0xc1900223

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gedaan wat voorgesteld wordt.

 

De post van Michael Gall van 8 september 2017 is de oplossing.  "sfc /scannow" wordt nu wel uitgevoerd.  Ik heb nu wel een opdrachtprompt gebruikt in plaats van PowerShell.

 

Het resultaat van "sfc /scannow":
Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.  For online repairs, details are included in the CBS log file located at windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

 

Daarna heb ik de "Windows Update" opnieuw uitgevoerd (Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1903).
Resultaat: Onderdelenupdate naar Windows 10, versie 1903 - fout 0xc1900223

 

Na controle van service "Windows Module Installer" blijkt dat deze automatisch terug op "Handmatig" staat en gestopt is!  😮

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, dreivilo47 zei:

and successfully repaired them

dus die werkt ook weer, da's al gewonnen.

Wat die Windows Module Installer betreft: ik denk dat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken want dat staat (net even gaan gluren) bij mij ook op handmatig en mijn updater doet het toch zoals het hoort. 't Zal dus in een andere richting te zoeken zijn.

 

Even - voor we verder gaan - een vraag en een bedenking:

vraag: je hebt toch de 1909-versie van Windows?

Bedenking (maar daar doe je mee wat je wil): dat Windows update het niet doet, reken ik onder 'vage' fouten waar de oplossing in verschillende richtingen te zoeken is. (we probeerden er dus al enkele)

'k heb er dus nog wel wat in petto, maar met 'vage' fouten: die kan je soms sneller/makkelijker oplossen door windows opnieuw te gaan herinstalleren (met behoud van bestanden, ik bedoeld dus géén clean install) : dan is je systeem iets van een anderhalf uur bezig, waarvan je zelf het eerste uur nog van alles erop kan doen. Na dat uur vertelt hij je dat er opnieuw moet opgestart worden - je hebt de tijd om je dingen/programma's te beëindigen en laat hem dan opnieuw opstarten. Vanaf dan moet je hem een half uur missen, maar daarna staat hij er weer 'als nieuw' op. (dat 'uur' en 'half uur' is bij benadering - en een absolute zekerheid dat er problemen mee opgelost zijn, heb je nooit - maar de kans is wel groot)

Wat vind je voor jou het best: zo'n 'herinstallatie' van je windows of ga je toch liever door met andere truuks (die het dus ook weer wel of niet kunnen oplossen - in beide gevallen heb je dus geen absolute zekerheid, maar wel euh... voldoende zekerheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.