Ga naar inhoud

MS Store en windowsapps werken niet meer.


johanC

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds de laatste update van Windows (2004) ondervind ik problemen met verschillende Windows Apps en ook de apps die in de map windowsapps staan. Het begon met een foutmelding bij opstarten dat zowel Itunes, Skype en Spotify niet toegankelijk meer waren en dus niet konden opstarten.

 

Na wat zoekwerk op het net kwam ik erachter dat er bij de machtigingen van de windowsapps er bij de gebruikers een uitzondering stond die beschadigd was (geen prtscrn genomen). ik heb dan geprobeerd om de machtigingen te herstellen en aan te passen, maar dat heeft precies de zaak niet veel goeds gedaan.

 

Recent heb ik Powershell laten lopen om alle apps te herinstalleren, maar nu werkt ook de MS Store en alle windows apps niet meer. Bij opstarten komt er nu dat er bij Skype, Itunes een foute parameter is.

 

Enig idee hoe ik dit opgelost krijg?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er problemen zijn met Windows of met sommige onderdelen van Windows (in jouw geval dus de Windows apps) die je niet of moeilijk kunt repareren, dan kun je besluiten tot het vernieuwen van Windows met behoud van je persoonlijke programma's en bestanden. In het Engels wordt dat een in-place upgrade genoemd.

 

Moderator droske heeft daarvoor een duidelijke handleiding met veel afbeeldingen geschreven: https://www.pc-helpforum.be/topic/67940-windows-10-vernieuwen-met-behoud-van-je-persoonlijke-bestanden-en-apps-programma’s/

 

Hij biedt twee methodes om die in-place upgrade uit te voeren. Bij beide methodes worden de voor- en nadelen genoemd.

Het is veel leeswerk, maar lees alles goed door, ook de nuttige tips die je vooraf moet uitvoeren, zoals:

Alvorens Windows 10 te vernieuwen raad ik ten stelligste aan een systeemback-up en een back-up van je persoonlijke bestanden te maken op een ander medium.

Verwijder ook alle programma’s die je ooit geïnstalleerd hebt doch niet meer gebruikt, dit is een uitgelezen moment.

En bepaal dan zelf welke methode (1 of 2) jij gaat gebruiken.

Zelf geef ik de voorkeur aan methode 2. Die heb ik al een keer met uitstekend resultaat gebruikt op een van mijn eigen pc's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hey,

 

Het heeft wat lang geduurd omdat ik eerst nog een schijf wou aanschaffen om de bestanden te back-uppen. Afgelopen weekend alles gedaan en met methode 2 (USB-stick) een herinstallatie van Windows gedaan. 

 

Spotify en Itunes werken terug, maar alle windows-apps en MS Store werken nog steeds niet. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen om dit op te lossen?

 

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/9/2020 om 11:10, porrelaar zei:

Als er problemen zijn met Windows of met sommige onderdelen van Windows (in jouw geval dus de Windows apps) die je niet of moeilijk kunt repareren, dan kun je besluiten tot

Of - als het niet zo dringend is voor jou - kan je ook een of twee weken wachten op de komende oktoberupgrade - als je die dan installeert is het euvel ook opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Passer zei:

Of - als het niet zo dringend is voor jou - kan je ook een of twee weken wachten op de komende oktoberupgrade - als je die dan installeert is het euvel ook opgelost.

En zou het daar dan wel mee opgelost geraken? Ik zou denken dat het vernieuwen van Windows, met behoud van persoonlijke programma's en bestanden, het zelfde effect heeft als een upgrade. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, johanC zei:

Ik zou denken dat het vernieuwen van Windows, met behoud van persoonlijke programma's en bestanden, het zelfde effect heeft als een upgrade. Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat jij dat goed ziet. Daar is volgens mij geen verschil tussen.

 

Je hebt al via PowerShell geprobeerd om alle apps te herinstalleren. Dat werkte ook niet goed.

Volgens jou ontstonden de problemen door de upgrade naar versie 2004.

Wanneer je een image had gemaakt voordat je die upgrade uitvoerde, dan zou je dat image terug kunnen zetten. Daarmee raak je natuurlijk wel alle bestanden en programma's kwijt die je hebt gekregen of geïnstalleerd na het maken van dat image, maar ik las dat je afgelopen wekkend een back-up hebt gemaakt. Hopelijk een back-up van je persoonlijke bestanden, zodat je die terug kunt zetten na het terugzetten van het image.

 

Heb je destijds geen image gemaakt, dan moet je wat anders verzinnen. Het is niet duidelijk wat er exact is misgegaan bij de upgrade naar versie 2004.

Voor de toekomst: als direct na de upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 blijkt dat die niet goed werkt, dan heb je 10 dagen de tijd om terug te gaan naar de vorige versie. Soms valt er een bitje scheef tijdens zo'n upgrade. De upgrade terugdraaien en op een later tijdstip weer uitvoeren kan dan de problemen verhelpen. Die termijn van 10 dagen is nu wel verstreken, helaas. Dus die optie heb je niet meer.

 

Om te beginnen zou ik de harde schijf gaan controleren op gebreken. Enkel en alleen om een defect rakende harde schijf als oorzaak van je problemen uit te kunnen sluiten.

Een snelle manier om je harde schijf te controleren is met CrystalDiskInfo:

Download CrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.

  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.

  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.

  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.

  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.

  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.

  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

afbeelding.png.cc99d60840d30034bb735fc2cb8502a7.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De C schijf is een SSD van 128 GB. Die ziet er goed uit: allemaal blauwe bolletjes, dus in orde

De andere schijf is vermoedelijk een gewone harde schijf die verdeeld is in 2 partities: D en E.  Ook die schijf is blauw, dus in orde.

 

Hopelijk heb je op de SSD nog voldoende vrije ruimte. Houd op de schijf waar Windows op geïnstalleerd is, minimaal 10%, maar liever nog 15% vrij voor een goede werking. Als de schijf te vol is kunnen zich ook rare problemen voordoen, al zijn dat meestal problemen met kopiëren of verplaatsen, en niet problemen met de Store.

Het zijn nu de Windows apps en de Store die nog niet werken. Door een in-place upgrade (die jij al hebt uitgevoerd) zouden die onderdelen vernieuwd moeten zijn. Desondanks werken ze nog niet.

 

Bij een (in-place) upgrade blijven je instellingen en je eigen programma's bewaard. Zou een van de door jou gemaakte instellingen of een van de door jou geïnstalleerde programma's voor de problemen kunnen zorgen? De kortste klap is natuurlijk een schone installatie van Windows 10, waarna jij je favoriete programma's weer opnieuw zult moeten installeren. Ik kan me voorstellen dat je daar tegen op ziet. Het kan echter een lastige klus zijn om te achterhalen welke instelling of welk programma ervoor zorgt dat bij jou de Store en de Windows apps nu niet werken.

Een paar dingen om na te gaan:

  • Heb jij misschien meer dan 1 antivirusprogramma geïnstalleerd? (Windows Defender hoef je hierbij niet mee te tellen.) Stel dat jij Avast en Norton hebt geïnstalleerd en die zijn allebei actief, dan kun je op problemen rekenen. Twee actieve antivirusprogramma's zullen elkaar controleren en zitten elkaar in de weg. Je computer zal langzamer werken en je krijgt vreemde foutmeldingen.
  • Heb jij misschien een tweakprogramma gebruikt, waardoor Microsoft minder gegevens naar huis kan doorbellen? Denk aan programma's zoals O&O Shutup10 of een vergelijkbaar programma.
  • Gebruik jij op je computer een lokaal account of een Microsoft account om in te loggen? Als je alleen een lokaal account gebruikt, dan kun je om te testen een extra gebruikersaccount aanmaken. Kies dan voor een Microsoft account. Geef dat extra account administratorrechten en kijk of je in dat tweede account wel gebruik kunt maken van de Store en de Windows apps.
  • En had je de tips op deze website al opgevolgd: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/de-microsoft-store-start-niet-126a875d-8b72-def1-0af6-d325276a058b

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

de schijven leken me ook in orde. Ik heb net de c-schijf nog eens gecontroleerd en er is nog 15GB vrij, dus iets tussen de 10 en de 15%.

 

Om te antwoorden op jouw vragen:

- Slechts 1 antivirus.

- Geen tweakprogramma's. Enkel de standaarddingen.

- Via een MS account. Ik vermoed dat dit automatisch administratorrechten heeft?

- ik heb die wsreset daarstraks uitgevoerd en nu lijkt het of alle windowsapps verdwenen zijn. Bij MS store staat er dat ik een andere app moet kiezen en ook de feedback-hub wilt niet meer opstarten.

 

Ik heb na die wsreset nog eens geprobeerd om een herinstallatie van windows te doen, maar dat heeft het probleem niet opgelost. Daarna nog eens die Powershell laten lopen en toen kreeg ik wel een heleboel rode meldingen dat bepaalde zaken niet gevonden werden. 

 

Ik heb ergens het gevoel, want zoals je al zal merken heb ik er niet zoveel kennis van, dat het iets te maken heeft met de eigenaar van de windowsapps-map onder program files. Wie is standaard de eigenaar van die map? Bestaat er een manier om dat terug naar de standaardinstellingen te zetten of zoiets?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.