Ga naar inhoud

DVD AUDIO


Amonra

Aanbevolen berichten

Tweedingen:  ik ben heel blij dat ik nu CD's kan rippen en via WathSap kan verzenden.  Ik zou nu dus de nummers o.a bij nr.2 en nr .9 willen splitsen zodat ik ook deze afzonderlijk kan versturen.

De oude Cd's bezit ik niet meer jammer. Wel heb ik nog diverse opgenomen  CD's uit het grijs verleden die ik wil bewerken.

aangepast door Amonra
Hoe open ik de Win.Media player zonder de inhoud van de Biliotheken steeds te zien???
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Amonra zei:

Hoe open ik de Win.Media player zonder de inhoud van de Biliotheken steeds te zien???

Open WMP.

In de menubalk van WMP klik je op Beeld.

Bij jou zal er een stip staan voor Bibliotheekmodus. Je kunt daar ook kiezen voor Weergave of Modus Nu afspelen:

5f845014cfd64-Ashampoo_Snap_2020.10.12_1

 

43 minuten geleden, Amonra zei:

Ik zou nu dus de nummers o.a bij nr.2 en nr .9 willen splitsen zodat ik ook deze afzonderlijk kan versturen.

Daar heb ik zelf geen enkele ervaring mee. Maar als ik zoek op 'muzieknummer splitsen', dan word ik vaak verwezen naar het gratis programma Audacity.

Audacity is hier te downloaden: https://www.audacityteam.org/

Tijdens de installatie van Audacity kun je de taal kiezen. Standaard zal gekozen worden voor installatie in de taal van je besturingssysteem, dus Nederlands. Het programma Audacity is daarna in het Nederlands.

En hier staat een Engelstalige handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je een langere opname splitst in afzonderlijke tracks (liedjes): https://manual.audacityteam.org/man/splitting_a_recording_into_separate_tracks.html

Dat ziet er voor mij nog niet zo eenvoudig uit. Maar iets wordt pas makkelijk wanneer je het vaker gedaan hebt.

Die handleiding is in het Engels, ja. Wanneer je die website zou openen in de browser Chrome, dan zal Chrome aanbieden om die pagina te vertalen:

5f845b95804ff-Ashampoo_Snap_2020.10.12_1

Dat leest waarschijnlijk wat makkelijker.

 

Wanneer je die handleiding opent in de nieuwe Edge browser, dan zal ook worden aangeboden om die pagina te vertalen:

5f8456884c200-Ashampoo_Snap_2020.10.12_1

(De vertaling in de browser Edge is een beetje anders dan de vertaling in de browser Chrome. Chrome gebruikt Google Translate als vertaler, terwijl Edge Microsoft Translator gebruikt.)

 

Omdat ik zelf eigenlijk nooit met muziek bezig ben en nog nooit met Audacity heb gewerkt, kan ik je niet helpen met het splitsen. Je zult het met die handleiding moeten doen.

 

Let op: als je aan de slag gaat met Audacity om nummer 2 en nummer 9 te splitsen in afzonderlijke tracks (liedjes), dan adviseer ik je om aan de slag te gaan met kopieën. In het begin zou er namelijk wel eens iets fout kunnen gaan. Tja, alle begin is moeilijk.

Ga dus met de Verkenner naar nummer 2. Open nummer 2 niet, maar klik erop met de rechter muisknop en kies dan Kopiëren. Nummer 2 staat dan op het klembord van Windows.

Ga dan naar het bureaublad. Klik op een lege plek op je bureaublad met de rechter muisknop, en kies dan Plakken. Er staat dan een kopie van nummer 2 op je bureaublad. Ga dan met die kopie aan de slag.

Als er wat mis gaat, dan is er geen man overboord. Je kunt dan die kopie weggooien en opnieuw een kopie maken Die kopie plaats je weer op je bureaublad en daarmee ga je verder oefenen.

 

Als er lezers van dit topic zijn die een veel makkelijker manier weten om een langere opname te splitsen in afzonderlijke liedjes, dan zijn zij hierbij van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze discussie... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audacity is een veel gebruikt en gratis programma om audio te bewerken, maar is een beetje overkill voor wat jij wil (een mp3-bestand splitsen).
Hier de uitleg hoe je daarmee een track kan splitsen :  https://www.lp-naar-cd.com/opsplitsen.html

Let er wel op dat je bij het exportformaat niet WAV maar MP3 instelt !

 

In deze video wordt het getoond :

https://www.youtube.com/watch?v=BDE9TQ1cj6Y

 

Als het er alleen om gaat een track te splitsen, zou ik Audacity niet aanraden, wegens te complex.

 

Het kan het veel eenvoudiger online : https://audiotrimmer.com/#

 

Bekijk de instructievideo bovenaan die pagina eens, de werkwijze wordt duidelijk getoond.

 

Ik heb dit even uitgetest en het werkt verbazend goed.


Als je een track wil opsplitsen in 4 delen, zal je het proces wel 4 keer moeten herhalen en telkens een ander liedje selecteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat dit een andere cd is dan de cd waarmee je eerder bezig bent geweest. Klopt dat?

 

De werkwijze die je gevolgd hebt is wel goed:

Je opent WMP

Dan stop je een audio-cd in het cd-station.

Als het goed is, hoor je het cd-station dan werken/draaien.

En als het inderdaad een audio-cd is, dan zal die getoond worden in WMP, je vindt hem dan in de linker kolom, direct onder Overige media.

 

Verschijnt deze cd niet in WMP, dan is het mogelijk dat WMP deze cd niet herkent als een audio-cd.

En dan zal de knop Cd rippen ook niet verschijnen in WMP.

 

Wanneer het een audio-cd is die jij al eerder hebt geript met WMP, dan zal de knop Cd-rippen wel verschijnen, maar hij zal dan grijs zijn. Grijs betekent: niet meer te gebruiken, want deze cd is al geript:

5f86fe7511528-Ashampoo_Snap_2020.10.14_1

 

Open die cd eens in de Verkenner en kijk dan wat het bestandstype is van de bestanden die op die cd staan. Is dat .mp3, .cda, .flac of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een woordje over equalizen:


Ik merk geen verschil tussen het originele en het getrimde bestand. De kwaliteitseigenschappen zijn ook dezelfde gebleven.

 

Windows Media Player en VLC hebben, zoals de meeste mediaspelers, wél een equalizer aan boord.

 

In WMP :

 

Geef het beeld weer in de 'Modus Nu Afspelen' door op het icoon rechtsonder te klikken (even een afbeelding van porrelaar geleend :) ) :

 

afb1.png.c11a1f6ff81453472b5b644d3db37f24.png

 

 

Klik dan ergens in het venster met de rechtermuistoets en ga naar 'Opties' -> 'Grafische equaliser'

afb2.png.7177d31096810f45d46f5c48e7c5b825.png

In het volgende kleine venstertje klik je op 'Inschakelen' (1) en dan kan je de dempertjes verschuiven, of je kiest rechts bij het neerwaartse pijltje een preset (2).

afb3.png.7b32caabe0e03355313d7df5f615bb6c.png


In VLC werkt het op dezelfde manier :

 

Klik tijdens de weergave op het menu 'Extra' -> 'Effecten en filters'

In het tabblad 'Audio-effecten' de Equalizer inschakelen (vinkje zetten)

 


Met deze methode blijft het oorspronkelijke bestand ongewijzigd, de instellingen worden toegepast bij het afspelen.

 

Als je de 'ge-equalizede' (hoe zeg je dat in het Nederlands ?) klank zou willen opslaan, zal je je toevlucht moeten nemen tot complexere programma's zoals Audacity. Handleiding:  https://manual.audacityteam.org/man/graphic_eq.html

 

Ik vond ook een online-equalizer die heel intuïtief en goed werkt : https://audioalter.com/equalizer/

 

Het nadeel is hier dat de output-file in het .WAV-formaat is, die moet je dan terug converteren naar .mp3 en dit heeft ook weer kwaliteitsverlies tot gevolg.


Nu over je 'nieuwe probleem':

 

Net als porrelaar vermoed ik dat WMP die CD niet als audio-CD herkent.

Probeer het eerst eens met een andere CD. Zie je dan die knop 'Cd rippen' wél, dan kan je zeker zijn dat er iets mis is met die CD. En vertel dan eens wat je ziet in verkenner i.v.m. die CD.

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.