Ga naar inhoud

Fotos verkleinen


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Passer zei:

Ok, dat kan je makkelijk wijzigen:

 

ga naar de map van Fast Image Resizer  en in die map zit een bestand resolutions.cfg

 

stappenplan:

1 kopieer dat bestand naar een veilige plek (vb mijn documenten) Bedoeling: dan heb je nog altijd het origineel in veiligheid

2. Hernoem nu het originele bestand naar resolutions.txt - Windows gaat protesteren omdat je de extensie wijzigt (het bestand word mogelijk onbruikbaar en zo)

    maar toch geef je het die naam.

3 Dubbelklik op het bestand zodat het zich (in kladblok) opent.

4  je krijgt daar een lijstje te zien met de beschikbare verhoudingen: afbeelding.png.dac7de530f26e4ad26d5e5c811746fa5.png

 

 

Omdat het al een oud progje is, zijn de verhoudingen nog 8 x 6 terwijl jij 5 x 4 moet hebben (vb jouw 25 x 20)

 

5  Nu voeg je zelf een of meerdere lijnen toe met de goede verhouding (degene die jij wenst) MAAR dan met de verhouding 5x4

   voorbeeld 10x8  of 15 x 12  (*) - je mag meerdere lijnen toevoegen

 

6  Sluit je bestand (opslaan) en hernoem het naar resolutions.cfg  (Windows gaat weer protesteren, maar geen nood)

 

Als je nu het progje opent, gaan diè verhoudingen in het tweede plaatje (mijn vorige post) bij staan - en kan je die gaan kiezen.

(je kan bij 5 hierboven natuurlijk ook alle oude formaten gaan wissen - dan zie je ze niet meer - eventueel kan je ze er later op dezelfde manier terug bij krijgen als je ze nodig hebt)

 

succes !    (o ja: als alles werkt, kan je het gekopieerde bestand gewoon gaan wissen)

 

 

(*) ben je wel zeker dat het 25x20 is? want dat lijkt me verdorie wel klein te zijn... ?

Ja daar gaat het om. ik heb een senoren telefoon gekocht met foto toetsen waar de fotos 25mm×20mm moeten zijn dus moet ik fotos maken die ik in kan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Passer zei:

Ok, dat kan je makkelijk wijzigen:

 

ga naar de map van Fast Image Resizer  en in die map zit een bestand resolutions.cfg

 

stappenplan:

1 kopieer dat bestand naar een veilige plek (vb mijn documenten) Bedoeling: dan heb je nog altijd het origineel in veiligheid

2. Hernoem nu het originele bestand naar resolutions.txt - Windows gaat protesteren omdat je de extensie wijzigt (het bestand word mogelijk onbruikbaar en zo)

    maar toch geef je het die naam.

3 Dubbelklik op het bestand zodat het zich (in kladblok) opent.

4  je krijgt daar een lijstje te zien met de beschikbare verhoudingen: afbeelding.png.dac7de530f26e4ad26d5e5c811746fa5.png

 

 

Omdat het al een oud progje is, zijn de verhoudingen nog 8 x 6 terwijl jij 5 x 4 moet hebben (vb jouw 25 x 20)

 

5  Nu voeg je zelf een of meerdere lijnen toe met de goede verhouding (degene die jij wenst) MAAR dan met de verhouding 5x4

   voorbeeld 10x8  of 15 x 12  (*) - je mag meerdere lijnen toevoegen

 

6  Sluit je bestand (opslaan) en hernoem het naar resolutions.cfg  (Windows gaat weer protesteren, maar geen nood)

 

Als je nu het progje opent, gaan diè verhoudingen in het tweede plaatje (mijn vorige post) bij staan - en kan je die gaan kiezen.

(je kan bij 5 hierboven natuurlijk ook alle oude formaten gaan wissen - dan zie je ze niet meer - eventueel kan je ze er later op dezelfde manier terug bij krijgen als je ze nodig hebt)

 

succes !    (o ja: als alles werkt, kan je het gekopieerde bestand gewoon gaan wissen)

 

 

(*) ben je wel zeker dat het 25x20 is? want dat lijkt me verdorie wel klein te zijn... ?

Ja ,ik heb een Senioren telefoon gekocht met foto toetsen waarin fotos geplaatst moeten worden van 25×20mm. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opmerking vooraf : Aan de foto van het telefoontoestel te zien, zal je als formaat van jouw foto 20mmx25mm (B x H) moeten opgeven en niet 25x20, anders zullen de foto's op hun kant komen te staan.


Het afdrukken op het juiste formaat lukt hier niet, omdat het programma ingesteld is om 2 foto's van 13 x 18 cm af te drukken op één pagina (zie 1). De resulterende afdruk zal dus het formaat 13x18 hebben.

 

___afdruk.png.e4aa30fce006ad5477caf4add71c4231.png


Je zou een afdrukoptie 'ware grootte' (of zoiets) moeten hebben.
Misschien kan je dat instellen via 'opties' (zie 2).

 

Aangezien ik dat programma niet ken, kan ik je hiermee niet verder helpen :(


Over naar iemand anders...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Amonra,

Zo te zien heb jij de Fysic FX-3930 telefoon gekocht (of een type dat daar sterk op lijkt): https://www.fysic.nl/products/fx-3930#beschrijving

In de FX-3930 kunt u zes foto’s onder een knop plaatsen van de mensen die u vaak belt. En dat is wat jij wil gaan doen.

Door het afdekkapje van de fototoetsen recht omhoog te trekken, kunnen eigen foto’s geplaatst worden. Afmetingen foto: 25mm (h) x 19,5mm (b).

Maar hoe krijg je de foto's op het juiste formaat? Dat is voor jou blijkbaar het probleem.

 

Sommige helpers hebben het over de resolutie (aantal pixels in de hoogte en de breedte), maar die resolutie is volgens mij van geen enkel belang.

Wat wel van belang is, is de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de afbeelding. Die verhouding is 25:19,5. Dat is een wat lastige verhouding. 25:19,5 is bijna gelijk aan 25:20. En dat kunnen we vereenvoudigen tot 5:4.

Als de hoogte van de foto 10 cm is, dan moet de breedte 8 cm zijn.

Als de hoogte van de foto 15 cm is, dan moet de breedte 12 cm zijn. Enzovoort.

 

Nu zul jij best een aantal foto's met de juiste personen erop hebben, maar de verhoudingen van die foto's zullen niet 5:4 zijn. Dat betekent dat je de foto's digitaal moet gaan bijsnijden.

Zoek eerst 6 foto's uit waarop de personen staan die jij onder de sneltoetsen van je nieuwe telefoon wilt gaan zetten. Maak van die foto's kopieën. Met die kopieën ga je aan de slag.

Het is natuurlijk de bedoeling dat alleen het hoofd van die persoon goed duidelijk onder de knop komt te staan. Als jij een digitale foto hebt van iemand waarop ook diverse andere personen staan, dan moet je de foto zodanig gaan bijsnijden dat alleen het hoofd van die ene persoon overblijft, en dan ook nog in de juiste verhouding: hoogte : breedte = 5:4.

 

Als voorbeeld neem ik een willekeurige foto van mijn pc: een foto met 2 aalscholvers erop. Ik ga die foto zo bijsnijden dat het resultaat (de uitsnede) in de juiste verhouding is.

Dan kan met diverse fotobewerkingsprogramma's. Ik kies vandaag voor het gratis programma XnView Classic: https://www.xnview.com/en/xnview/

 

Wanneer ik de foto geopend heb in XnView zie ik onderaan de afmetingen in pixels. En wanneer ik met de muis een uitsnede ga maken dan zie ik rechts van de originele afmetingen wat de afmetingen van de uitsnede zijn:

image.thumb.png.6fe6e96e29451f639fd46098421b2220.png

Die dunne grijze lijnen zijn het kader van de uitsnede. Ik begin linksboven, houd de linkermuisknop ingedrukt en beweeg de muis dan naar rechtsonder. Ik zorg ervoor dat ik de uitsnede in de juiste verhouding maak. Als de breedte 900 pixels wordt, dan moet de hoogte 900:4x5 zijn. Dat is dus 225x5= 1125 pixels. Het hoeft niet direct goed te zijn, want je kunt de uitsnede nog wat aanpassen totdat je exact de juiste verhouding hebt.

Als dat gelukt is, dan klik je op het pictogram Bijsnijden:

image.png.4f6325a8b603004aa9b8fdfc1148f7e0.png

Sla de bijgesneden afbeelding dan op onder een andere naam via Bestand > Opslaan als.

 

Doe hetzelfde met de andere 5 foto's.

 

Als dat gelukt is, dan heb je 6 digitale afbeeldingen in de juiste beeldverhouding: h:b=5:4.

 

Maar hoe krijg je die foto's nu afgedrukt op het formaat 25x20 mm?

Daarvoor gebruik ik zelf Microsoft Word. Het zal ook kunnen met andere programma's zoals Writer van LibreOffice.

 

Ik open Word. In de menubalk van Word klik ik op Invoegen > Afbeeldingen > Afbeelding invoegen van dit apparaat:

image.png.4359d43d097abaf662afafd27c8ff066.png

Ik blader naar de juiste bijgesneden afbeelding en kies die. De bijgesneden afbeelding van de aalscholvers komt dan in het Word document te staan, maar de afbeelding is nog veel te groot. Dat gaan we zo aanpassen:

Klik met de rechter muisknop op de ingevoegde afbeelding en kies dan Grootte en positie.

Voor de hoogte voer ik 2,5 cm in.

Als ik daarna klik in het vakje onder Breedte, dan wordt de breedte automatisch aangepast naar 2 cm (want de uitsnede had ik immers al in de juiste verhouding gemaakt).

image.png.4fe0736ec964b86c6d45bd0d1a3c5316.png

Ik klik op OK. En dan is de afbeelding in Word verkleind naar 25 bij 20 mm:

 

image.jpeg.73272029ccebae1b0e594080f49af3a0.jpeg

 

Ik druk daarna 2 keer op de spatiebalk en dan voeg ik een tweede afbeelding in. Ook die afbeelding ga ik op dezelfde manier verkleinen naar 25 x 20 mm.

Er passen makkelijk 3 afbeeldingen naast elkaar.

Nadat de derde afbeelding is ingevoegd en op maat gemaakt, druk ik 2 keer op de Enter toets.

Daarna ga ik de resterende 3 afbeeldingen onder de drie voorgaande zetten.

Uiteindelijk heb ik een Word bestand waarop 6 afbeeldingen staan die allemaal 25 mm hoog zijn en 20 mm breed.

Dat Word bestand druk je af. Daarna knip je de kleine fotootjes met een schaar uit en doe je die onder de afdekkapjes van de fototoetsen.

Afdrukken op fotopapier geeft natuurlijk het beste resultaat.

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.