Ga naar inhoud

Windows 10 zoeken naar een bepaalde foto


Erie

Aanbevolen berichten

In Windows 7 kon je een foto gemakkelijk zoeken door via verkenner naar je C-schijf te gaan en dan in het vakje boven 'Zoeken in OS (C:)' het nummert van je foto in te tikken.

Helaas, heb ik gemerkt, gaat dit niet meer gaat in Windows 10.

Ik heb in allerlei mappen foto's staan, moet ik de desbetreffende foto nu opzoeken door elk van die mappen door te spitten? Hoop het niet.

Bij voorbaat dak voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Eric Heller

Link naar reactie
Delen op andere sites

merkwaardig, want die functie is in w10 niet veranderd.

wat gebeurt er als je een zoekterm intypt? krijg je een foutmelding?

bij vage klachten altijd eerst windows een keertje opnieuw opstarten, dus niet uit- en weer aanzetten, maar startknop/afsluitmenu/optie 'opnieuw opstarten', dat is de enige manier waarop windows zich uit het werkgeheugen haalt en zich weer van scratch erin installeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet gaan zoeken in de gehele C schijf, want dan wordt er ook gezocht in bestanden van Windows 10 zelf en in onderdelen van programma's en daar zullen je foto's toch hopelijk niet staan.

Bij mij staan alle foto's in de map Afbeeldingen. In die map heb ik een aantal mappen aangemaakt met daarin weer submappen en subsubmappen. Daardoor kan ik de meeste foto's vrij snel terugvinden zonder gebruik te hoeven maken van de zoekfunctie.

Maar de zoekfunctie werkt bij mij wel in Windows 10.

Ik laat niet zoeken op de C schijf, want mijn foto's (en alle andere persoonlijke bestanden) staan op een andere harde schijf: de D (DATA) schijf.

Wel kan ik zoeken in Snelle toegang. Ik typ een zoekwoord en vaak wordt direct al een lijst getoond met zoekresultaten:

image.png.990ea3caf9acd38c762cf17bfac127a9.png

Als zoekwoord had ik Gazelle ingetypt. Er worden dan niet alleen foto's gevonden, maar ook andere bestanden waarin het woord Gazelle voorkomt. Ik rechtsklik op een van de zoekresultaten en kies dan Bestandslocatie openen. Daarna wordt de map geopend waarin dat bestand staat. En het bewuste bestand is dan al geselecteerd.

Als ik alleen afbeeldingen wil zien, dan open ik eerst de map Afbeeldingen en dan voer ik daar een zoekactie uit.

Soms krijg ik na intypen van het zoekwoord niet direct een lijst met zoekresultaten. Dan moet ik eerst nog op de pijl (in het blauwe vierkant) achter de zoekbalk klikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor je advies. Ja ik had beter, zoals jij hebt gedaan,  alle foto's in een map 'afbeeldingen' kunnen plaatsen en daar subgroepen in maken v.w.b. soort foto's. Maar om dit nu te doen moet ik al mijn mappen doorspitten en de foto's in de nieuwe map 'afbeeldingen' plaatsen met de diverse subgroepen. Een heel werk.

Jij schrijft dat de zoekfunctie bij jou wel goed werkt, dus dat zou bij mij ook moeten.

Als ik in de balk boven kijk zie ik rechts wel een vakje met een symbooltje van een vergrootglas en daarnaast staat; Zoeken. Dat zou het moeten zijn. Maar als ik in dit vakje een nummer van de foto die ik wil zoeken probeer in te tikken gaat dit niet. Misschien nog een suggestie?

Alvast bedankt.

m.v.g. Erie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees (en de andere voorstellen kloppen uiteraard ook en zijn ook bruikbaar), ben jij het best geholpen met een

freewareprogje dat ik zelf een maand geleden ontdekte: Everything.

't Stond aangeprezen op een ander forum en er stond bij:  (in andere bewoordingen :) ) : het ding vindt razendsnel bestanden- en daarop

commentaar van andere gebruikers dat dit idd zeker klopte.

Je vindt het op https://www.voidtools.com/   en er is ook een portable versie van

De eerste keer dat je het gebruikt is het nièt snel (want het gaat éérst een bestand aanmaken met al je bestandsnamen in)

Je vertrekt dus bij opstart van dit scherm:  

plaatje.thumb.jpg.be5d3271494afc18802f3b68e21f6c69.jpg

 

Je moet nièts doen tenzij wachten, want ondertussen wordt dat bestand aangemaakt (uiteraard duurt dat de eerste keer even - de volgende keren gaat het veel sneller: moet hij alleen de nieuw-bijgekomen bestanden zoeken en erbij zetten)

 

en ineens krijg je dan een hele lijst met allerlei bestanden.

Vul dan bovenaan (een deel van) je bestandsnaam in en praktisch dadelijk stelt hij een lijst voor waarin die naam voorkomt.

Véééél sneller dan de zoekfunctie van Windows (want die legt geen lijst aan en moet telkens van nul af aan beginnen)

 

Aan jou dus de keuze welke methode je wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je de tip van falstring al uitgevoerd? Doe dat desnoods drie keer achter elkaar, en precies zoals falstring dat beschreef:

image.png.493008bdd902fcf95444d52e5e763ccb.png

Bij jou is nu de zoekfunctie kapot. Als die niet hersteld wordt door de tip van falstring, dan raadpleeg je het volgende artikel waarin diverse methodes worden beschreven om de zoekfunctie van Windows 10 te repareren: https://global.techradar.com/nl-nl/how-to/zo-los-je-zoekproblemen-op-in-windows-10

 

Begin met de eerste methode en controleer daarna of de zoekfunctie weer werkt.

Nog geen succes? Dan ga je door met de tweede methode.

 

Toevoeging: tegelijk met mij reageerde ook Passer. Natuurlijk kun je Everything gaan gebruiken om te zoeken naar bestanden, maar de zoekfunctie in de Verkenner hoort gewoon te werken.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

19 uren geleden, Erie zei:

Als ik in de balk boven kijk zie ik rechts wel een vakje met een symbooltje van een vergrootglas en daarnaast staat; Zoeken.

Via die weg zoek je enkel in de map die in de verkenner open staat.

afbeelding.png.9c68bfa15d017c6a8b8aa7761ca47740.png

1 is de open map in de verkenner en 2 is de map waarin gezocht gaat worden.

De submappen van 1 worden ook meegenomen in het zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.