Ga naar inhoud

Hoe en waar vindt je een driver voor oude laserjet 4000 pcl5 of pcl6?

12jumbo

Aanbevolen berichten

• Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

En als de tips van Passer en abbs geen resultaat opleveren, dan kun je het volgende topic doornemen: https://h30434.www3.hp.com/t5/Printers-Archive-Read-Only/HP-Laserjet-4000n-Win-10-Drivers/td-p/5235665

Dat topic lijkt specifiek over jouw probleem te gaan. Topic telt 5 pagina’s. Helemaal doornemen. Er zijn verschillende mensen die ook verschillende oplossingen hebben gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het via windows 7 wel???

Overgeplaatst van een ander topic (waar het dus niet in thuishoorde):

Het betreft hier een zeer oude printer en ik denk niet dat deze draadloos kan printen.

Heeft vroeger nog gewerkt via een parallele kabel  en werkte nu via USB.

Dus ik wil mijn printer aansluiten via USB kabel.

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Ik denk niet dat je deze printer werkend krijgt op je Windows 10.

Maar proberen kan altijd.

Sluit de printer aan via de USB kabel, en start dan pas je pc (printer wel aanzetten).

Als het goed is gaat nu Windows zoeken naar drivers, je krijgt dan rechts onder daar een melding over ook daarna of ze gevonden en geïnstalleerd zijn.

Zou alles goed gaan krijg je de melding dat het apparaat klaar is voor gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die cd moet dan wel de interface card zelf zitten. Dat is een stukje hardware dat er ongeveer zo uit ziet:

image.png.d793860e72ec663e7bfe240eaf726ef2.png

Zonder die hardware heeft installeren van de drivers geen enkel nut. Bovendien hoort die kaart (waarop 2 seriële poorten zitten) in een pci slot. Moderne moederborden hebben geen pci sloten meer, maar pci-e sloten. Dit stukje hardware past dus helemaal niet in je nieuwe computer.

Normaal hoort de HP Laserjet 4000 aangesloten te worden op een seriële poort op je pc. Moderne computers hebben zo'n poort niet meer.

Jij wilt de printer daarom aansluiten op een USB poort op je computer.

Ik denk toch dat je dan een parallel naar USB kabel nodig hebt.

Heb je eigenlijk wel geklikt op de link die ik jou al eerder gaf en heb je toen ook alles gelezen van dat topic (5 bladzijden)?

De meeste kans op succes heb je wanneer je de instructies van IntoWishin volgt. Hij plaatste zijn reactie op 8 januari 2016. Die reactie staat op blz. 2 van dat topic. Ik zal zijn reactie hieronder zetten:

I have THE solution to the HP 4000 printer and Windows 10 printing problem.  The problem appears to be a port problem, not a driver problem.  I racked my brains for 4 days, spending hours each day trying to solve it to no avail.  If you want to end your suffering, click on the link below to buy this cable from Amazon.

http://www.amazon.com/Tripp-Lite-Parallel-Centronics-U206-006-R/dp/B00005138I/ref=sr_1_1?s=electroni...

Now for the story.  I was using a genuine HP C3801-80073 parallel cable from printer to PC running Windows 10.  I saw that every time I installed the driver, the computer claimed it was a success.  Then, when it came time to print a test page, either nothing happened or it displayed error.  I was trying to use the HP 4000 Series PCL5 or HP 4000 Series PCL 6 driver that worked just fine with Windows 7 x 64, but refused to work with Windows 10 x 64 upgrade, even though the claim was that both were supported drivers for Win 10.

I suspected a communication problem more than a driver problem.  I kept trying to use LPT1 as the printer port, as it had worked fine for me in the past.  Then I wondered if a parallel to USB cable existed.  One that could make the computer recognize the printer in a more modern way.  The cable is Tripp-Lite Model U206-006-R.  This is a USB to IEEE 1284 Parallel Printer Adapter that is 6 feet long.  A 10 foot version is available for users who need to reach a longer distance. Search it out on Amazon if you need that.

My computer parallel port mode is set to SPP (Standard Parallel Port) in the BIOS.  The new adapter cord arrives.  After looking at the instructions and mini-CD disc that came with the cable, I decide not to follow their instructions as this disc supports Windows 98 and 2000 driver support.  PLEASE: DO NOT follow the instructions at all when you get the cablenor use the disc.

Procedure: Double click your HP 4000 series in Devices and Printers and click on "See What's Printing".  If there are any failed documents, cancel them to remove them from the cache. Now delete the failed printer install from Devices and Printers in Win 10 by right clicking and selecting "Remove Device".  Then go to Control Panel, Administrative Tools, Printer Management.  Under Print Servers, you will see drivers and printers.  Delete any instances of HP 4000 drivers and printers by right clicking and deleting.  Remove driver packages also.  If you get a message telling you something can't be deleted, reboot the computer to clear this from memory,  go back and try again.  They should delete.

Make sure the HP 4000 is turned on. Take your new cable,  plug the parallel end into the printer.  After I did this, the data light illuminated and the display kept alternating from Ready to Data Received.  Now, plug the other end into a back USB port on the PC.  You will NOT get any notification of hardware detected on the Win 10 home screen.  Open Control Panel, Devices & Printers.  You may see an icon for the CABLE that was just installed but not your printer.  Be patient andWait.  Eventually, the printer will show up.  Print a test page.  It works. The port will be automatically changed to USB001 Virtual printer Port for USB.  It will be checked automatically under Ports in Printer Properties. You will not be using LPT1.  This is the only difference between my failure and success.  The HP universal print drivers that Win 10 installs are fine.  The port was wrong and you need to buy the new parallel/USB cable.  This is exactly how it worked for me.  Easiest fix ever and I got my sanity back.  This may very well work with other printers besides the 4000 that are older and have parallel connections.

Check your HP 4000 printer to make sure the parallel connector is the same as mine.  I do not have pins to connect but rather metal contacts.  The cable I listed on Amazon above is the ONLY ONE that would fit my printer.  Confirm this on yours.  Good luck and I'll check posts periodically to see how this is working for users and to answer any questions if you have problems.

==============================================

Ik vermoed dat jij graag een eenvoudiger oplossing zou gebruiken. Je kunt dat volledige topic gaan doorlezen om te zien of er voor jou een eenvoudiger oplossing is. Want er zijn meer mensen die deze printer werkend hebben gekregen onder Windows 10, 64 bit.

Het is natuurlijk een printer die intussen al 22 of 23 jaar oud is. Hij is gemaakt in de tijd van Windows 95 en 97. HP heeft later nog een driver beschikbaar gesteld voor Windows XP, 32-bit, maar dat was dan ook de laatste. Je mag eigenlijk niet verwachten dat je die printer gewoon aansluit en dat hij dan meteen werkt onder Windows 10, 64-bit.

Als het je lukt via de methode die abbs net noemde, dan heb je geluk gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.