Ga naar inhoud

Tekst naast afbeelding


Amonra

Aanbevolen berichten

Progjes? LibreOffice, OpenOffice en FreeOffice zijn geen simpele progjes, maar echte kantoorsuites. Het zijn flinke programma's om te installeren. Heb je een van die programma's al gedownload en geprobeerd? Ik betwijfel het.

Bovendien zul je moeten onderzoeken hoe je in die tekstverwerkers meerdere regels tekst naast een afbeelding kunt krijgen. Dat gaat niet vanzelf. En dat gaat ook niet vanzelf in Microsoft Word. Standaard kun je in Microsoft Word slechts 1 regel tekst naast een afbeelding typen. Wil je meer dan moet je daar wat voor doen. En dat geldt ook voor TextMaker of Writer, alleen zal het in die tekstverwerkers net weer op een andere manier gaan dan in Microsoft Word.

 

Op een van mijn pc's staat SoftMaker Office 2018. SoftMaker is ook de maker van FreeOffice. Ik vermoed dat het in FreeOffice hetzelfde gaat als in SoftMaker Office 2018.

In SoftMaker Office 2018 heb ik even een nieuw bestand geopend, daarin een foto ingevoegd en daar wat tekst naast gezet:

spacer.png

Als je nog nooit met een tekstverwerker zoals Microsoft Word hebt gewerkt, dan zul je niet meteen doorhebben hoe je het moet doen.

Geef eerst maar eens aan met welk programma je dit wil gaan doen, dan wil ik wel kijken of ik daarvoor een korte handleiding kan schrijven. Het heeft geen zin dat ik het uit ga leggen voor FreeOffice, wanneer jij besluit om LibreOffice te gaan gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, jij bent heel wat van plan! Je hebt drie afbeeldingen geplaatst van 3 gratis tekstverwerkers:

1. Microsoft Word Online. Kijk eens aan; daar had ik niet aan gedacht. Deze vereenvoudigde versie van Word is inderdaad gratis!

2. LibreOffice Writer

3. OpenOffice Writer.

 

Microsoft Word Online heb ik zelf nog nooit gebruikt. Ik was er nieuwsgierig naar of het daarmee zou lukken om meerdere regels tekst naast een afbeelding te krijgen. Voor mij was dit dus ook de eerste keer dat ik hiermee aan de slag ging.

Je hebt al een nieuw document geopend in Word Online.

Klik op Invoegen > Afbeelding > Afbeelding toevoegen uit... Dit apparaat.

spacer.png

Kies de afbeelding die op de harde schijf van je pc staat en bevestig je keuze.

Het plaatje staat dan in het nieuwe Word online document.

Klik met de rechter muisknop op de afbeelding. Er verschijnt dan een menu. Klik in dat menu op Tekstterugloop > Kies Vierkant links. Dat betekent dat het plaatje aan de linkerkant blijft staan en dat je aan de rechterkant tekst kunt gaan typen:

spacer.png

En ga dan maar aan het typen. Hieronder laat ik zien wat het resultaat is en wat je moet doen wanneer je tijdens het typen op een nieuwe regel wilt verder gaan: dan niet op Enter drukken, maar op Shift + Enter.

60ffef7028f65-Ashampoo_Snap_2021.07.27_1

Het document wordt terwijl je aan het werk bent steeds automatisch opgeslagen in jouw OneDrive.

Als je het bestand ook op de harde schijf van je eigen pc wilt hebben, dan klik je in de menubalk op Bestand en dan op Opslaan als > Kopie downloaden.

Maar wat moet je doen als de geadresseerde aan wie jij later dit bestand wil sturen, zelf geen Word documenten kan openen? Dan is het verstandig om van het Word bestand een PDF te maken. PDF bestanden kan iedereen openen. Je hoeft er niet eens een apart programma voor te installeren, want volgens mij kunnen de meeste browsers PDF bestanden openen.

Hoe maak je van een Word Online bestand een PDF? Daarvoor klik je weer op Bestand > Opslaan als > Downloaden als PDF:

60fff10e3d13e-Ashampoo_Snap_2021.07.27_1

En dat PDF bestand kun je dan als bijlage bij een e-mail aan iemand versturen.

Ga dit maar eens proberen. En laat maar weten hoe het ging...

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OneNote had ik zelf ook niet eerder gebruikt, dus ook maar even geprobeerd. Het is heel makkelijk om een OneNote bericht via e-mail te verzenden:

Als je klaar bent met het maken van het OneNote bericht, dan klik je op Bestand > Verzenden.

spacer.png

Je kunt kiezen voor:

1. Pagina per e-mail verzenden

of 2. Als bijlage verzenden.

 

Ik koos zelf voor optie 1: Pagina per e-mail verzenden. Ik stuurde de mail naar mezelf en hieronder zie je dan hoe het in mijn Postvak IN binnenkwam.

spacer.png

Prima leesbaar dus. En precies zoals ik het berichtje had opgesteld. Je kunt weer gaan oefenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, ik heb de desktop app OneNote gebruikt. Dat is een onderdeel van de Microsoft Office versie die ik gebruik op mijn pc. En dan kun je klikken op Bestand en daarna op Verzenden.

Ik ben er vrijwel zeker van dat jij OneNote online hebt gebruikt. Dan ontbreekt de optie Verzenden, nadat je op Bestand hebt geklikt.

Maar je kunt dan wel klikken op Delen:

spacer.png

Dat lijkt me niet ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.