Ga naar inhoud

Linux naast w 10 instaleren


Aanbevolen berichten

Als je Linux naast Windows 10 installeert, dan maak je een dual boot. Wanneer je dat op de juiste manier gedaan hebt en daarna de pc opstart, dan krijg je een bootmenu, waarin je kunt kiezen om ofwel Linux ofwel Windows 10 op te starten.

Hoe je zo'n dual boot maakt wordt uitgelegd in dit artikel van Computer!Totaal: https://computertotaal.nl/artikelen/pc/alles-over-linux-dual-boot-installeren-en-veilig-verwijderen/

 

Lees dat artikel op je gemak door. Eventueel meer dan een keer. Ook het gedeelte over het verwijderen van Linux als Linux jou niet zou bevallen en het gedeelte over het herstellen van de bootloader na verwijderen van Linux.

Je zult merken dat het maken van een dual boot niet iets is voor echte beginners. Je zult moeten weten hoe je een opstartbare USB-stick maakt waarop de installatiebestanden van Linux staan. Je moet je weg weten in het BIOS/UEFI. Je moet weten hoe je een partitie kunt verkleinen om vrije (niet-toegewezen) schijfruimte te creëren waarop Linux geïnstalleerd kan worden. En nog een paar dingen meer.

 

Maak van tevoren een keuze welke Linux distributie jij wil gaan gebruiken. Linux is eigenlijk alleen de kernel (kern). Om die kern wordt een gebruikersinterface gebouwd en er worden een aantal programma's in opgenomen. Het geheel wordt een Linux distributie genoemd.

Van Windows bestaan slechts een paar smaken. Van Linux bestaan meer dan 100 verschillende distributies. Bekende distributies zijn Ubuntu en Linux Mint. Welke distributie had jij op het oog?

==========================================

Let op: Als je enkel kennis wilt maken met Linux, dan zou ik de door jou uitgekozen Linux distributie niet op dezelfde pc zetten waar nu Windows 10 op staat. Dus niet voor een dual boot kiezen.

In plaats daarvan kun je beter voor een paar tientjes een tweedehands pc aanschaffen en die gebruiken voor je experimenten met Linux. Je maakt een Linux live dvd of USB-stick, waarvan je de tweedehands pc opstart. Dan kun je kiezen om Linux eerst te proberen en nog niet te installeren. Linux zal dan draaien vanaf het installatiemedium. Als alles goed werkt kun je ervoor kiezen om Linux te gaan installeren op de harde schijf. Je geeft Linux dan tijdens de installatie de volledige ruimte van de harde schijf op die tweedehands pc.

Op die manier kan er niets mis gaan met je Windows 10 computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Lijn31,

 

Mijn voorkeur doet er eigenlijk niet toe, maar ik heb er mijn werk van gemaakt Zorin OS te promoten omdat dit veruit het simpelste systeem is dat stabiel en veilig is en vooral heel gebruiksvriendelijk.
Daarom heb ik er ook voor gezorgd dat er een Nederlandstalige website en forum bestaat waar beginners heel gemakkelijk kunnen starten met handleidingen stap voor stap met screenshots uitgelegd.

Hier op het forum kan ik je stap voor stap begeleiden als je dat wil.
Laat me weten of je begeleiding wenst dan starten we er mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ik zou mint maya nemen heb ik vroeger ook gehad heb nu acer xc 217 500 gb 53 gebruikt vrij 412 gb 

w 10 gaat zoo traag 5 min opstarten en 3 min gmail ook opstarten zeer traag ook openen van emails of facebook denk te zwaar voor mijn pc. Als linux goed werkt zou ik die w 10 wissen?

grtjs joan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Linux Mint Maya moet je gauw vergeten. Dat is een oude versie van Linux Mint die al jaren niet meer ondersteund wordt.

Als je Linux Mint wil gaan gebruiken, dan kies je voor een nieuwe versie van Mint die nog ondersteund wordt. Bijvoorbeeld Linux Mint Uma (20.2), die ondersteund wordt tot 2025.

Je werkt nu immers toch ook niet meer met Windows XP of Windows Vista?

 

Jij hebt een Acer Aspire XC-217, maar daar hoort nog wat achter. Er bestaan namelijk verschillende types van. Stel dat jij de Acer Aspire XC-217 A3700NL hebt. Dat was een goedkope pc: die kostte nieuw slechts €350,-. En voor dat geld koop je natuurlijk geen supersnelle pc.

En er waren nog goedkopere versies van de Acer Aspire XC-217. Hoe goedkoper, des te zwakker (lees: trager) de onderdelen in die pc.

 

Toch zou het opstarten bij zo’n zwakke/goedkope pc wel iets korter mogen duren dan 5 minuten. Het is mogelijk dat jouw pc traag is doordat er malware aanwezig is.

Je zou je pc door een malware expert op dit forum kunnen laten onderzoeken op de aanwezigheid van malware. Voel je daar wat voor?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hier de gegevens  van mijn pc grtjs joan

 

 

Apparaatnaam    DESKTOP-OKM7OSI
Processor    AMD E1-6010 APU with AMD Radeon R2 Graphics       1.35 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen    4,00 GB (3,68 GB beschikbaar)
Apparaat-id    BCBB69D0-BE02-404D-90D5-A6E532EC8C54
Product-id    00325-80334-09653-AAOEM
Type systeem    64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken    Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm
Apparaatnaam    DESKTOP-OKM7OSI
Processor    AMD E1-6010 APU with AMD Radeon R2 Graphics       1.35 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen    4,00 GB (3,68 GB beschikbaar)
Apparaat-id    BCBB69D0-BE02-404D-90D5-A6E532EC8C54
Product-id    00325-80334-09653-AAOEM
Type systeem    64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken    Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.