Ga naar inhoud

Trage PC in Win 10 versnellen


Emile51

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Mijn echtgenote haar laptop begint serieus te vertragen, alhoewel die nog maar 3 jaar oud is en eigenlijk geen speciale programma's gebruikt.

Op dit forum vind ik enkele opties om hieraan te verhelpen (van cklarkie en droske) maar die schijnen al enkele jaren oud te zijn.

Bestaat er hier al een recentelijke handleiding op PCH hiervoor? Die kon ik niet vinden, alle suggesties welkom. Liefst voor een middelmatige gebruiker, als voormalig IT'er ken ik hier wel iets van maar ben wel niet meer van de jongste.

Met dank, Emile51.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit lees, denk ik dadelijk aan malware of zo - laten we het daar al eens op controleren.

 

Lees dit even: https://www.pc-helpforum.be/topic/66846-een-logje-met-farbar-maken/

 

Voer dan uit wat er staat en plaats je logjes in volgend bericht. Een ontleder zal je dan vertellen wat je best doet.

(moest je nog vragen hebben, stel ze dan maar hé Emile51)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je het grove geschut bovenhaalt.

 

Heb je al een overwogen om "Schijfopruiming" uit te voeren?

Heb je al eens overwogen om je HDD/SSD te  "optimaliseren"?

Heb je al eens overwogen om je tijdelijke map op te ruimen >> = commando %temp% >> in die map alles verwijderen, die niet weg willen zijn in gebruik.

Laat dan eens je computer/laptop "opnieuw opstarten".

 

"Opnieuw opstarten" ≠ computer/laptop af te sluiten op de normale manier, maar gewoon te kiezen bij de startknop voor "Opnieuw opstarten !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Calvus zei:

Voor je het grove geschut bovenhaalt.

 

Heb je al een overwogen om "Schijfopruiming" uit te voeren?

Heb je al eens overwogen om je HDD/SSD te  "optimaliseren"?

Heb je al eens overwogen om je tijdelijke map op te ruimen >> = commando %temp% >> in die map alles verwijderen, die niet weg willen zijn in gebruik.

 

 

Dat zijn toch echt dingen van het stenen tijdperk (Windows 95).

Schijfopruiming zal echt geen verschil uitmaken met een Windows 10 installatie; tenzij je echt een HD hebt met een zeer beperkt volume.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eddy X,

 

Met alle respect ... het mag dan zoals u het zo mooi verwoord "van het stenen tijdperk" zijn, ik weet dat het wel degelijk in bepaalde gevallen nuttig kan zijn.

Het in elk geval even uit te voeren kost geen geld noch tijd en helpt het niet OK niks verloren dan ben je even ver.

"Niet geschoten altijd mis".

En ... je mag de hulpvragende in dit topic verder helpen hoor, ik zal me verder afzijdig houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Passer  ik ondervind wat moeilijkheden met Farbar, met jouw toestemming sla ik dit even over, en ter info Eset Online scanner had ik al voordien uitgevoerd en vindt geen malware.

@Calvus de %temp% file verwijderen, dan schijfopruiming, en nadien de schijf optimaliseren helpt mij al een stuk vooruit, de laptop start inderdaad al sneller op, maar is nog niet de "jonge hengst" van vroeger. Bedankt alleszins!🙂

@Eddy X bedankt voor je antwoord, alhoewel het mij wel wat grof lijkt, een veteraan vertellen dat hij nog van het stenen tijdperk is: dat is er toch wel wat over.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Eddy X zei:

Dat zijn toch echt dingen van het stenen tijdperk (Windows 95).

Schijfopruiming zal echt geen verschil uitmaken met een Windows 10 installatie; tenzij je echt een HD hebt met een zeer beperkt volume.

 

Ofwel breng je een nuttige bijdrage in dit topic (die ik niet heb ontdekt in je reactie), ofwel onthou je je van commentaar op de werkwijze die voorgesteld wordt (ook als dit eentje is die je niet bevalt). Dit brengt de TS en de helpers geen stap verder. En dat is wél de bedoeling op dit forum !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kape zei:

 

Ofwel breng je een nuttige bijdrage in dit topic (die ik niet heb ontdekt in je reactie), ofwel onthou je je van commentaar op de werkwijze die voorgesteld wordt (ook als dit eentje is die je niet bevalt). Dit brengt de TS en de helpers geen stap verder. En dat is wél de bedoeling op dit forum !

 

Wow ! Wat een hevige reacties hier

 

1 uur terug, kape zei:

een nuttige bijdrage in dit topic (die ik niet heb ontdekt in je reactie),

Mijn "nuttige bijdrage", was aangeven om malwarebytes de installatie te laten controleren, in vele gevallen vindt dit programma heel wat rommel die de pc vertragen.

 

Het was zeker niet mijn bedoeling om mensen te schofferen of te beledigen, integendeel.

Mijn verontschuldiging , als dit zo overkwam.

 

Waarom ik defragmentatie van het stenen tijdperk heb genoemd; simpel omdat in praktisch alle PC's  een HD aanwezig die wat betreft volume, groot is, plus het OS  (zeker Windows 10) , ervoor zorgt dat tijdens de werking van de PC, het OS zelf (onzichtbaar) ,  regelmatig defragmenteerd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.