Ga naar inhoud

super traag intenet met giga boost internet


roup100

Aanbevolen berichten

Beste

in huis hebben we naast pc's heel wat randapparaten op internet (camera's, video deurbel, weerstation, stopcontacten via internet, ...)
we haalden een downloadsnelheid van 200 Mbps en upload van 17 Mbps
Dat is te traag zeker voor de upload
daarom:
we kregen (= betalen + € 15/maand) v onze provider een giga boots aanpassing
men beloofde : normaal zo'n 800 Mbs / 38 MBps upload

wat meten we download 224 Mbps rn 38 Mbps (via wifi met alleen de pc aangesloten op 1 m vd modem)
connecteren we de pc met een netwerkkabel, dan halen we 739 / 38 Mbps
begrijpelijk dat bij Wifi connectie de snelheid wat later is, maar zoveel...?

de telenetprovider vertelt dat de toevoerkabel van straat tot binnenshuis niet meer 100 % is
maar we halen die snelheid wel bij netwerkkabel direct op de modem
dat gaat toch ook over dezelfde toevoerkabel?

wat kunnen de oorzaken zijn?

biedt een router achter de modem een oplossing?

alvast dank voor uw ideeën en opmerkingen



met vriendelijke groet
roup

Link naar reactie
Delen op andere sites

De suggestie van @falstring is inderdaad niet onbelangrijk, oudere adapters hebben nu eenmaal niet de doorvoersnelheden die mogen verwacht worden. Mogelijks kan je het stuurprogramma updaten?

- WiFi is altijd trager dan een directe ethernet verbinding.  

- Welke modem/router heb je?

- Met de info die je zal geven kan er nagegaan worden welke WiFi standaarden beide onderdelen hanteren, en of zij op mekaar aangepast zijn. Zij gebruiken alle de standaard  802.11, maar dan begint het: 802.11 b/g/n/ac? Alle verschillende snelheden (Telenet routers voldoen hieraan) maar jouw netwerk kaart ook? Laat maar weten.

- De WiFi van de Telenet router is niet de beste, oa. omdat die enkel over interne antennes beschikt.

- Een externe WiFi router zou je inderdaad kunnen helpen, maar dan moet je ons meer info geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De modem/router van telenet kan de hoge snelheden wel aan.

Het zit dus bij je pc (of de andere apparaten).

Controleer op welke band (2.4 of 5 GHz) je pc zit.

Als die op 2.4 GHz zit, is het normaal dat je "traag" netwerk hebt want die gaat maar tot 300 Mbps en dan is de 224 Mbps die je haalt heel goed.

Als je pc kaart ook 5 Ghz ondersteunt, schakel dan over en je zal het resultaat zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, kweezie wabbit zei:

De modem/router van telenet kan de hoge snelheden wel aan.

Het zit dus bij je pc (of de andere apparaten).

Controleer op welke band (2.4 of 5 GHz) je pc zit.

Als die op 2.4 GHz zit, is het normaal dat je "traag" netwerk hebt want die gaat maar tot 300 Mbps en dan is de 224 Mbps die je haalt heel goed.

Als je pc kaart ook 5 Ghz ondersteunt, schakel dan over en je zal het resultaat zien.

hoe kan ik dat controleren die pc kaart?

dank

 

Telenet zoekt de oorzaak bij de toevoerkabel (straat tot binnenshuis).

Maar als ik die hoge snelheid haal met netwerkkabel, kan de oorzaak toch niet te zoeken zijn bij die toevoerkabel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/4/2022 om 11:19, roup100 zei:


men beloofde : normaal zo'n 800 Mbs / 38 MBps upload

wat meten we download 224 Mbps rn 38 Mbps (via wifi met alleen de pc aangesloten op 1 m vd modem)
connecteren we de pc met een netwerkkabel, dan halen we 739 / 38 Mbps
begrijpelijk dat bij Wifi connectie de snelheid wat later is, maar zoveel...?

de telenetprovider vertelt dat de toevoerkabel van straat tot binnenshuis niet meer 100 % is
maar we halen die snelheid wel bij netwerkkabel direct op de modem
dat gaat toch ook over dezelfde toevoerkabel?
 

 

Dat het draadloos vaak veel trager gaat dan via netwerkkabel is normaal en hangt van zoveel factoren af, zie ook opmerkingen van Telenet: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-bepaalt-de-snelheid-van-je-internetverbinding

 

20 uren geleden, p38cyq zei:

 

- De WiFi van de Telenet router is niet de beste, oa. omdat die enkel over interne antennes beschikt.

- Een externe WiFi router zou je inderdaad kunnen helpen

 

Klopt dat de wifi via de telenet router niet de betere keuze is. Zelf maak ik gebruik van een andere wifi router. Zie verder.

 

 

5 uren geleden, roup100 zei:

 

Maar als ik die hoge snelheid haal met netwerkkabel, kan de oorzaak toch niet te zoeken zijn bij die toevoerkabel?

 

Zal ook niet aan de coax kabel liggen die naar je huis loopt.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zelf heb ik een ONE abo.

 

Beloofde snelheid is een 150Mbps.

 

2022-04-30_16h35_14.png.71457c5532884acfea239f6dbb0f562e.png

 

Als ik de snelheid via netwerkkabel meet via de speedtest van Telenet: https://www2.telenet.be/speedtest

 

Ik zit dus kort bij die beloofde 150 Mbps

 

2022-04-30_16h27_56.png.dca4971d84e2567247680547010649fc.png

 

Nu over naar het draadloos gebeuren....

 

Ik heb omdat het wifi via de Telenet router zwak was een tp-link EAP 245 gekocht en het wifi van Telenet uitgeschakeld. Wifi ontvang ik dus via de TP- link.

Resultaat... een veel betere verbinding. 

Het resultaat hangt natuurlijk ook wel af van waar de router hangt t.o.v. de te gebruiken hardware.

 

Hieronder het resultaat via 5 Ghz. Resultaat is vergelijkbaar maar op het moment van meting iets hoger dan via kabel.

 

2022-04-30_16h29_23.png.34a1ba9f13ad5a6b0dd310f64b03634e.png

 

Zelfde test via 2.4Ghz. je ziet dat de download snelheid lager ligt, upload is gelijk.

 

2022-04-30_16h33_01.png.4f28abe2e01865cfcc488f9a3b4969a4.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excellente commentaren van @kweezie wabbit en @clarkie.

Blijkbaar ben je gestopt op het andere forum - wat zeker wenselijk is -  dus we kunnen je hier verder helpen. Dubbelposten zijn niet echt sympathiek.....

- Staat de WiFi aan op zowel de Telenet router als op je TP Link Archer X10? Zelfde SSID of niet?

- Je .pdf file vermeldt dat je inderdaad een extra WiFi router gebruikt, waarom dan je vraag om een router achter de modem te plaatsen? Die staat er toch?

-  Vermeld eens welke pc/laptop je WiFi gebruikt, dan kan er nagegaan worden welke WiFi interface daar ingebouwd zit.

 

Op 29/4/2022 om 11:19, roup100 zei:

biedt een router achter de modem een oplossing?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.