Ga naar inhoud

Faststone image viewer


badnew

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Passer zei:

Dat stond eigenlijk wel in zijn openingspost toch, Leono?

 

De openingspost begrijp ik nog steeds niet en ik wil hem nu ook niet meer begrijpen.

 

Dat een paar foto's van vlinders zoveel problemen kunnen veroorzaken lijkt mij niet gezond.  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij foto's worden allerlei gegevens opgeslagen in de metadata als EXIF (een beetje uitleg: https://www.derooijfotografie.nl/wat-zijn-exif-gegevens/#wat-zijn-exif-gegevens). Daarin ook de datum en tijd van de opname. Normaal gezien zou Faststone daar niets mogen aan wijzigen.
In Windows verkenner kan je rechtsklikken op een foto, kiezen voor 'Eigenschappen' en tabblad 'Details', daar staat o.a. de opnamedatum, cameramodel, belichtingstijd, ... :

 

540707271___genomenop.png.75ba049def822cbb0ff98f8c8decff09.png


In verkenner kan je ze ook sorteren op de datum van opname:

 

Ga naar een map met foto's en kies voor detailweergave (1)

Klik in de bovenste rij (naast Naam, Datum,...) met de rechtermuisknop (2) en zet een vinkje bij 'Genomen op' (3). Je krijgt nu een extra kolom met datum en uur waarop de opnames gemaakt zijn. Je kan sorteren op die kolom.

 

Opm. Als 'genomen op' er niet bij staat, klik op 'Meer...' en scroll tot je het tegenkomt.

 

 

2074775349___genomen2.thumb.png.11ac40adb29d434f11394e08120c6b0c.png

 

Er bestaan programma's waarmee je de foto's kan hernoemen, met de datum in de bestandsnaam. FileRenamer is er zo een. De gratis versie zou moeten voldoen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, nokiaprox zei:

Maar het is net NIET de bedoeling om die EXIF-informatie te wijzigen, maar om daaruit de oorspronkelijke datum terug te halen. Dus ik zou dat zeker in dit geval niet gebruiken!

Klopt helemaal - maar ik had me verkeken op "Eerst weer alles op hetzelfde uur en dan 6 minuten aftrekken van..." - ik dacht dat hij de foto's de oorspronkelijke datum en tijd wilde 'teruggeven' - en daarvoor kan hij dus die Attribute Changer gebruiken.

Maar daarvoor heeft hij dan wel eerste de correcte gegevens nodig.

(nu: zolang hij diè niet heeft, zal hij aan die data ook niets gaan wijzigen toch?)

 

Dat brengt me op een ander idee: @badnew: speel zeker en ga - voor je de betreffende foto's gaat wijzigen/bewerken/... éérst al die foto's kopiëren en op een andere plaats veilig stellen. Moest dan iets fout gaan, dan heb je nog altijd je originelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.