Ga naar inhoud

Windows 11 start langzaam op


james48

Aanbevolen berichten

James, jouw pc is half zo oud als mijn twee desktop pc's. De jouwe zal 5 jaar oud zijn; mijn desktop pc's zijn bijna 10 jaar oud.

Toch starten mijn desktop pc's sneller op dan die van jou. Met BootRacer kun je de opstarttijd vrij goed meten.

Een van mijn desktop pc's draait op Windows 10. Er staan meer dan 100 programma's op, waarvan er een paar mee opstarten met Windows. De gemiddelde opstarttijd is 43 seconden.

Op de even oude Windows 11 pc staan minder programma's. De gemiddelde opstarttijd van die pc is ruim 31 seconden:

 

62fb5f7f9f64d-2022-08-16_10_50_37-Boot_H

 

Zoals je ziet kan de opstarttijd per dag wat verschillen. Daarom moet je het gemiddelde nemen. Onderaan in het venster van Bootracer staan de snelste opstarttijd, de traagste tijd en het gemiddelde.

Mijn pc's hebben allebei een i5 processor van de derde generatie, een SSD en 8 GB werkgeheugen.

 

Jouw pc heeft een krachtige i7 processor van de 8ste generatie en 32 GB RAM. Daarom zou jouw opstarttijd in principe korter moeten zijn dan van mijn pc's. Ik ben daarom van mening dat je je te snel neerlegt bij de lange opstarttijd van jouw pc.

 

Ik merkte iets vreemds op in de foto van je UEFI BIOS. Namelijk de hoeveelheid werkgeheugen die daar genoemd wordt. Ik zal hieronder een uitsnede van jouw foto plaatsen:

62fb60f14034a-Ashampoo_Snap_2022.08.16_1

Het BIOS lijkt van de 32 GB RAM slechts 16.384 MB te zien. Dat is exact 16 GB. Ik heb hier geen verklaring voor.

 

Passer heeft je al aangeraden om dat Elgato Streamdeck en PIA VPN eens niet mee te laten opstarten. Dat uitschakelen kun je doen via Taakbeheer > tabblad Opstarten. Op dezelfde manier kun je ze later weer mee laten opstarten met Windows. Dan kun je immers nagaan of die voor de grote vertraging bij het opstarten zorgen.

 

Kun je ook vertellen wat er precies zo lang duurt bij het opstarten? Is dat het opstarten van Windows 11 of is dat de pre-boot fase? De pre boot fase is de periode voordat je het Windows logo (het in vieren verdeelde blauwe vlak) ziet verschijnen. In die pre-boot fase wordt de hardware gecontroleerd. Dus als het lang duurt voordat jij het Windows logo ziet verschijnen, dan is er iets niet in orde met de hardware.

In jouw pc zitten minstens 2 SSD's en misschien ook nog een of meer ouderwetse harde schijven. Als met een van die schijven iets mis is, dan kan het opstarten langer duren. Heb jij misschien ook nog permanent een of meer externe harde schijven aangesloten? Ook die kunnen voor vertraging zorgen wanneer ze niet helemaal jofel meer zijn.

 

Als jij tevreden bent met de huidige lange opstarttijd, dan laat je het zo. En dan hoef je niet verder te lezen. Wil je toch nog wat proberen, lees dan wel verder.

 

A. Ik zou graag een afbeelding van schijfbeheer zien, waarop alle aangesloten harde schijven zichtbaar zijn. Verklein de afbeelding niet!

Jij hebt een Engelstalige versie van Windows 11. Dus klik met de rechter muisknop op de knop Starten en kies dan Disk Management.

 

B. Download en installeer Speccy. (← dit is een link; klik erop)

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra’s uit!

 

62fb64fa57690-Speccy.png

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand > Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER

Waarom Speccy? Daarmee kunnen we zien of er iets mis is met een van de aangesloten SSD's of HDD's.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, porrelaar zei:

Het BIOS lijkt van de 32 GB RAM slechts 16.384 MB te zien. Dat is exact 16 GB. Ik heb hier geen verklaring voor.

Allerbeste Porrelaar, veel dank voor deze prachtige analize die je gemaakt hebt.

 

> Ik heb vorig jaar de 32GB Ram kaart zelf gemonteerd, hopelijk is er niet iets fout gegaan. Windows ziet wel dat er 32GB Ram aanwezig is?

 

Alvorens ik met Speccy in de weer ga wil ik graag weten of er nu meer duidelijkheid is svp.

Allereerst ben ik wakker geschud over de harde schijven die meedraaien.

> Ik had namelijk ook 2 USB Seagate Expansion 2TB en 5TB schijven die mee draaide, deze zitten in een elektrische bekrachtigde USB 3 hub, er zit voor iedere poort een aan/uit knopje dus heb ik deze 2 poorten voor het opstarten van Bootrace  uitgezet.

Ik zit er aan te denken om Bootrace aan te schaffen, hopelijk is er ergens een Coupon te verkrijgen. 😗

 

Ik heb afbeeldingen gemaakt van hetgene ik moest nakijken svp.

In afwachting van eventueel benodigde stappen,

James482118000305_DiskManagementJames4816-8-2022002002.thumb.png.31857806ff156f88e7e4da49efe5b505.png846726723_BootracerJames4816-8-202213_20.thumb.png.ac70a3180c11d4129011862ab66c6343.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het programma BootRacer is gratis en hier te downloaden: https://greatis.com/bootracer/

De grote groene knop Download staat bovenaan op die pagina.

Er is ook een betaalde premium versie van BootRacer, maar die heb je absoluut niet nodig.

 

Je pc startte nu op in iets meer dan 55 seconden, gemeten door BootRacer. Dat is redelijk.

 

Windows staat bij jou op schijf 4. Dat hoeft geen probleem op te leveren, maar normaal sluit je de schijf waarop Windows staat aan op de SATA poort met het laagste nummer, en dat zal meestal poort 0 zijn. De nummers van de SATA poorten staan op het moederbord bij iedere SATA poort.

Ik zie in de onderste afbeelding dat je PIA VPN aan had staan. Waarom gebruik jij eigenlijk constant een VPN? Ik kan me voorstellen dat je tijdelijk een VPN gebruikt wanneer je een serie wilt bekijken die is voorbehouden aan mensen die in de VS wonen. Ook inwoners van een land met een repressieve regering zullen graag een VPN gebruiken, omdat veel websites anders niet voor hun bereikbaar zijn. Zelf pieker ik er niet over om een VPN te gebruiken.

 

Poeh, jij hebt maar liefst 18 TB aan opslag bij elkaar! Er zit zelfs een schijf van 10 TB bij. Dat is niet mis!

Bij iedere schijf staat 'Healthy'. Bij een Nederlands versie van Windows zou daar dan 'In orde' staan.

Maar betekent 'In orde' of 'Healthy' dat er niets mis is met die harde schijf? Helaas niet. Daarvoor moet je het rapport van Speccy bekijken of gebruik maken van een programma zoals CrystalDiskInfo. CrystalDiskInfo laat met een kleur zien of je harde schijven in orde zijn of niet: blauw is helemaal gezond; geel is een waarschuwing, een rode stip betekent dat deze schijf zo goed als dood is.

Van CrystalDiskInfo bestaat ook een portable versie. Die hoef je niet te installeren: https://portableapps.com/apps/utilities/crystaldiskinfo_portable

 

Als je Speccy of CrystalDiskInfo uitvoert, dan moeten alle harde schijven, dus ook de externe harde schijven, aangesloten zijn.

Een beetje info over het gebruik van CrystalDiskInfo:

•    Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.x.paf.exe en klik vervolgens op OK.
•    Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
•    Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
•    Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
•    Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
•    Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
•    Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

Die afbeelding kan er zo uitzien (maar bij jou zullen er bovenaan meer schijven staan):

 

62fb92ab5d68d-2022-08-16_14_46_19-Crysta

 

Voor Schijf D wordt een waarschuwing gegeven vanwege het aantal heringedeelde sectoren. Diezelfde schijf wordt in schijfbeheer als 'In orde' aangemerkt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schijven die je laat zien zijn in orde. Alleen de temperatuur van de schijf waarop Windows staat is te hoog: 59 graden.

De temperatuur van harde schijven en SSD's moet onder de 50 graden blijven. Een hogere temperatuur zorgt voor snellere slijtage.

Maar die hoge temperatuur kan volgens mij niet de oorzaak zal van de lange opstarttijd.

 

We lijken de harde schijven dus uit te kunnen sluiten als oorzaak van de lange opstarttijd. Ik zal er nog over nadenken, maar op dit moment weet ik niet wat we nog meer kunnen onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/8/2022 om 08:32, Passer zei:

dan zou ik eens gaan controleren op virussen, spy- en malware.

Ik kom hier even op terug.

 

Vooraf: Ik keek ook op van je hoge temp van je C - al mag die in principe tot 70° gaan, maar toch is 60° 'te warm'

Ik geef je ook dit even mee: 'Any Solid State Electronics will start to break down once they reach the frying temperature i.e. 120 Degrees. So, even if your Hardware monitoring is showing a temperature above 80 Degree, it is surely a warning sign. At that time, you will have to do something to fix it up.' Dus voorlopig nog geen echte paniek :)

 

Een mogelijke  verklaring van die temp is (open je kast even) dat die schijf niet 'vrij' zou liggen, maar ergens tussenin gemoffeld waar de lucht niet goed aan kan. Moest dat het geval zijn, probeer het dan zo te krijgen dat langs de 'grote ' kanten er toch wat lucht langs kan, dat er dus ruimte rond je schijf is.

 

Maar (en nu kom ik op mijn quote terug): de oorzaak kan ook zijn dat je systeem mal- of spyware opgedaan heeft  zodat je systeem 'achter je rug om' met van alles bezig is.

Daarom zou het niet slecht zijn daarop eens een controle te doen. Je verliest er tenslotte niets mee...

(en je weet maar nooit dat zo iets al direct actief wordt bij het opstarten en op die manier ook je opstarten gaat vertragen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Passer zei:

Any Solid State Electronics will start to break down once they reach the frying temperature i.e. 120 Degrees.

Ik neem aan dat hier als eenheid van temperatuur Fahrenheit gebruikt wordt. 120° Fahrenheit is 49° Celsius. 
Dat zou overeenkomen met mijn waarschuwing dat harde schijven en SSD’s niet warmer mogen worden dan 50° Celsius. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wil ik even de temperatuur afwachten, er zit bij mij ook een externe Fan in, ik heb ze beide verhoogd, nu hoor ik de Fans draaien.

Ik laat jullie wat later horen of het helpt.

 

1500568755_7-8-2020RamCorsair1xsetIFIG5Z27D432GB3600-18VengeanceLPXbkK2COR.thumb.jpg.bd8883406201000edd49114fb2e77feb.jpg

 

> 1118739709_KoelinginComputer16-8-2022.png.b67c209545b563c108d99edff8db3a5a.png

 

>Ik zit toch nog met het geheugen in mijn maag, ik weet nu niet of er misschien iets in de BIOS aangepast moet worden...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wil ik even de temperatuur afwachten, er zit bij mij ook een externe Fan in, ik heb ze beide verhoogd, nu hoor ik de Fans draaien.

Ik laat wat later horen of het helpt.

 

> 1118739709_KoelinginComputer16-8-2022.png.b67c209545b563c108d99edff8db3a5a.png

 

>Ik zit toch nog met het geheugen in mijn maag, ik weet nu niet of er misschien iets in de BIOS aangepast moet worden...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.