Ga naar inhoud

Start alleen op in bios ssd


Thijs80

Aanbevolen berichten

Ik heb weinig tot geen kennis van M.2 SSD's. Er zijn verschillende soorten, dat weet ik, maar daar houdt voor mij de kennis op. Op de moederborden van mijn desktop pc's (uit 2012 en 2013) zit nog geen M.2 slot. Die M.2 slots waren toen net in opkomst.

Iemand anders zal jou hierbij moeten helpen.

 

In ieder geval zul je in het bios de nieuwe SSD moeten zien. Je zou afbeeldingen van je bios kunnen maken en hier plaatsen. Ik kan wanneer ik in mijn Asus bios ben, screenshots maken, maar dan moet er wel op dat moment al een USB stick aangesloten zijn, want daarop worden de screenshots namelijk geplaatst. Als jij dat niet kunt, dan kun je allicht foto's maken met een smartphone van je bios.

 

Ik kan wel beschrijven hoe je een opstartmedium maakt en dat zal ik ook doen in een volgende reactie, maar voordat je het gemaakte installatiemedium gaat gebruiken, moet duidelijk zijn of de nieuwe Samsung 980 geschikt is voor jouw pc. Daar kan ik niet over oordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het installatiemedium voor Windows 10 maken.

 

Ga naar deze website van Microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op de knop Hulpprogramma nu downloaden.

Je downloadt dan het volgende bestand: MediaCreationTool22H2.exe (18,5MB):

635e80f592e08-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Wanneer je niets aan de instellingen van je browser hebt gewijzigd, dan zal dat bestand opgeslagen worden in de map Downloads. En dat is goed. Je gaat dat bestand dus niet verplaatsen naar de USB stick!

Nog niet dubbelklikken op het gedownloade bestand! Ga eerst weer naar de website van Microsoft en klik daar op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren'.

Je krijgt dan een hoop informatie te zien die je goed door moet lezen. Je kunt die website open laten staan, wanneer je het installatiemedium (de USB stick) gaat maken. Of je selecteert en kopieert de informatie en plakt die in een nieuw Word-bestand, dat je kunt printen, zodat je dat bij de hand hebt als je aan de slag gaat.

 

Ik heb zojuist even zo'n installatiemedium aangemaakt en zal hieronder (als extra) vertellen wat je zoal te zien krijgt:

Sluit een lege USB stick aan met een opslagcapaciteit van minstens 8 GB, maar liever niet meer dan 32 GB.

Klik dan met de rechter muisknop op het gedownloade bestand met de naam MediaCreationTool22H2.exe en kies Als administrator uitvoeren.

Volg dan de aanwijzingen die je op je scherm te zien krijgt:

  • Je ziet: 'We bereiden een paar dingen voor'.
  • Ga akkoord met de licentievoorwaarden.
  • Kies Installatiemedia [...] voor een andere pc maken.
  • Controleer Taal, Versie en architectuur (32 of 64-bit; jij zult 64 bit kiezen)
  • Kies USB-flashstation.
  • Kies dan de juiste USB stick! Als je per abuis de verkeerde schijfletter kiest, bijvoorbeeld de letter van een aangesloten externe harde schijf, dan zal die geheel leeg worden gemaakt!
  • Daarna wordt de nieuwste versie van Windows 10 (versie 22H2) gedownload. De download wordt daarna geverifieerd.
  • Daarna zie je staan: "Media voor Windows 10 maken". Dat betekent dat de installatiebestanden van Windows 10 op de USB stick worden gezet.
  • De voortgang wordt aangegeven in procenten. Hoe lang het maken van de stick duurt is afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding (voor het downloaden); de snelheid van de pc, maar ook van de snelheid  van de USB stick. Het schrijven van de bestanden naar een goedkope USB 2.0 stick zal veel langzamer gaan dan naar een snelle USB 3.0 stick.
  • Als het installatiemedium (de stick) klaar is, dan zie je: "Het USB-flashstation is klaar". Klik dan op Voltooien.

 

Open daarna de Verkenner en open dan de USB stick. Deze heeft de naam ESD-USB gekregen en hoort de volgende inhoud te hebben:

635e8622c3b90-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Zie jij hetzelfde, dan kun je de Verkenner sluiten. Verwijder de stick via de knop 'Hardware veilig verwijderen' (in het systeemvak).

 

Hoe je het gemaakte installatiemedium gebruikt zal ik beschrijven in een volgende reactie, anders wordt dit bericht wel erg lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het gemaakte installatiemedium gebruiken

 

Ga weer naar diezelfde website van Microsoft en klik op het plusteken dat staat voor 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken [...]'.

Eigenlijk staat daar alles wat je nodig hebt, maar ik heb nog wel een paar opmerkingen erbij.

 

Vaak is het niet nodig om naar het bios te gaan om de opstartvolgorde te wijzigen. Als je slechts 1 keer wilt opstarten van een USB stick, dan kun je het ook anders doen:

Doe de gemaakte USB stick in een USB poort van de pc. Druk na aanzetten van de pc direct herhaaldelijk op functietoets F8.

Bij mij verschijnt dan het volgende venstertje:

635e8c1ce05f3-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Zoals je ziet staat bij mijn pc het dvd-station standaard bovenaan. Dat komt doordat ik wat ouderwets ben en de pc soms opstart van een opstartbare dvd (bijvoorbeeld een live Linux distributie).

Met behulp van de toets 'pijl omlaag' kan ik de USB stick selecteren:

635e8cb642c7a-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Als de USB stick is geselecteerd, dan druk ik op de Entertoets en dan zal de pc opstarten van de USB stick.

 

=====================================

Wanneer jij dat schermpje niet krijgt na indrukken van de F8 toets, dan moet je toch het UEFI/BIOS in.

Welke toets je daarvoor in moet drukken direct na opstarten van de computer, zie je kort onderaan het scherm, bijvoorbeeld "Please press Del to enter BIOS settings". Bij mij is dat dus de toets DEL.

Hoe het UEFI/BIOS eruit ziet verschilt per merk.

Ik kom wanneer ik in het BIOS ben eerst in de EZ Mode (de makkelijke modus):

635e8ff144b1b-IMG_0334.jpg

 

Links onderaan zie je Boot Priority. Daar staan 3 apparaten. Soms is niet direct duidelijk welk apparaat er getoond wordt. Houd ik dan de muispijl boven zo'n apparaat, dan zie ik daaronder uitleg.

In bovenstaande afbeelding staat de USB stick op de derde plaats. Die moet naar de eerste plaats; dat doe ik door de USB stick naar links te slepen, zodat ik het volgende resultaat krijg:

635e909f10149-IMG_0335.jpg

 

De stick staat nu vooraan in de opstartvolgorde. Ik kan bovenaan klikken op Exit en dan kiezen voor wijzigingen opslaan. De pc zal dan opstarten van de stick.

 

Als jij geen easy modus hebt, dan moet je het anders aanpakken. Ga naar het BIOS en dan naar het tabblad BOOT. Zoek zoiets als Boot Option Priorities:

635e91979bb80-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Klik op het apparaat dat achter Boot Option #1 staat. Er verschijnt dan een keuzemenu. Kies in dat menu de USB stick en druk op Enter om die keuze te bevestigen. De USB stick staat dan achter Boot Option #1

635e921988747-Ashampoo_Snap_2022.10.30_1

Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en het BIOS te verlaten. De pc zal daarna opstarten van de USB stick.

 

Verdere opmerkingen:

Omdat jouw nieuwe SSD nog maagdelijk leeg is hoef je geen bestaande partities te gaan verwijderen. Wanneer gevraagd wordt waar je Windows wilt installeren, dan kies je de nieuwe SSD.

Wanneer gevraagd wordt naar de productcode, dan moet je klikken op 'Ik heb geen productcode'. Die hoef je namelijk niet in te  voeren wanneer er eerder Windows 10 op die pc heeft gestaan:

635e92e759265-Ik_heb_geen_productcode-2.

Windows zal vragen om gebruik te gaan maken van een Microsoft account. Als jij dat niet wil, omdat je liever een lokaal account gebruikt, dan moet je de verbinding met internet verbreken (internetkabel uit de pc trekken), voordat je aan de installatie begint. Ook moet je dan aangeven dat er tijdens de installatie niet naar updates mag worden gezocht.

Nadat de installatie van Windows 10 voltooid is kun je weer verbinding maken met internet. Jouw Windows zal dan automatisch geactiveerd worden, op voorwaarde dat je natuurlijk dezelfde versie van Windows hebt geïnstalleerd die je voorheen had, bijvoorbeeld Windows 10 Home.

En nadat je weer verbinding hebt gemaakt met internet kun je Windows Update openen om na te gaan of er nog updates zijn.

 

Hier wou ik het voorlopig bij laten. Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is raar maar kan geen foto plaatsen, krijg steeds een fout. 
 

ik krijg de usb er niet tussen, ik heb staan:

_______________________________________

uefi: specificSTORAGE device 0009, partition1 (30000MB)

 

specificSTORAGE device 0009 (30000MB)

 

enter setup

_______________________________________
 

is dat raar?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's plaats ik op dit forum via de website imgdumper.

Ga naar deze website: https://www.imgdumper.nl/

Het is absoluut niet nodig om daar in te loggen of je te registreren. Niet doen dus! Iedereen kan van die website gebruik maken om afbeeldingen te uploaden.

Klik op die website op de knop Bladeren...

De Verkenner zal dan openen. Blader naar de afbeelding die je wilt uploaden en dubbelklik erop.

De naam van de foto staat dan ingevuld achter de knop Bladeren...

Klik dan op de knop Upload.

Daarna zie je de geüploade foto in het klein. Daaronder staan 7 links. Kopieer de onderste link (Directe url) en plak die in een nieuwe reactie in dit topic. De foto wordt dan direct zichtbaar op het forum.

Wil je meerdere foto's plaatsen, dan druk je na het plaatsen van de eerste foto een of twee keer op de Enter-toets, zodat de cursor een eindje onder de ingevoegde afbeelding komt te staan, en dan herhaal je het proces.

Lijkt misschien moeilijk de eerste keer, maar als je aan deze manier gewend bent, dan ben je in een paar seconden klaar.

==============================

15 minuten geleden, Thijs80 zei:

specificSTORAGE device 0009 (30000MB)

Heb jij een USB stick van 32 GB gebruikt? Dan kan dit die stick zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.