Ga naar inhoud

Start alleen op in bios ssd


Thijs80

Aanbevolen berichten

16 uren geleden, Thijs80 zei:

klopt links boven knippers paar keer een wit balkje daarna is het weg. 

Dat knipperende witte streepje linksboven is normaal. Dat zie ik ook altijd een paar seconden wanneer ik mijn computer op de normale manier opstart. Daarna start de pc door.

Ik heb net even mijn gisteren gemaakte opstartmedium voor Windows 10 getest. Stick in de pc gestopt en pc opnieuw opgestart. Zodra de afbeelding van de fabrikant (het splash screen) verschijnt herhaaldelijk op F8 gedrukt. Het keuzescherm verscheen; ik koos de USB stick.

Daarna zag ik gedurende een paar seconden het witte knipperende streepje linksboven. Dat is normaal. Toen werd het scherm zwart, maar na minder dan 1 minuut verscheen dan toch het venster Windows Setup:

 

635fc05306aed-Windows_setup.jpg

 

(Bovenstaande instellingen zijn voor Nederland. Een Belg kiest meestal een ander toetsenbord).

Thij80 heeft eindeloos gewacht, maar het venster Windows Setup verscheen niet bij hem. Daar gaat dus wat mis, want je hoort van een installatiemedium op te kunnen starten, ook als er helemaal geen SSD of HDD in de pc zit.

Hoe lang zou je moeten wachten voordat het venster Windows Setup verschijnt? Ik moest hooguit 1 minuut wachten. Mijn computer is 10 jaar oud en de gebruikte USB stick is een goedkope en trage USB 2.0 stick. Met snellere hardware zou het venster Windows Setup dus ook sneller moeten verschijnen.

 

Waarom verschijnt bij Thijs het venster Windows Setup niet? Is de gemaakte stick in orde? Dat kan hij controleren op een andere pc. Probeer die andere pc op te starten van de gemaakte USB stick. Je loopt geen enkel gevaar daarmee. Wanneer die andere pc inderdaad opstart van de stick, dan weet je dat het installatiemedium in orde is. Je kunt de installatie afbreken door gewoon te klikken op het kruisje in de rechter bovenhoek. Dan zie je het volgende:

635fc2e5c46f2-Ashampoo_Snap_2022.10.31_1

Klik op Ja om de installatie te annuleren.

 

Als bij controle van de stick op een andere pc gebleken is dat het installatiemedium in orde is, dan rest de vraag waarom de pc van Thijs niet wil opstarten van deze stick. Zou Secure Boot in de weg zitten? Ik weet het niet. Op mijn pc's is Secure Boot uitgeschakeld, omdat ik af en toe wil kunnen opstarten van een Linux live dvd of andere opstartmedium dat niet van Microsoft zelf is. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat Secure Boot een opstartmedium van Windows in de de weg gaan zitten. Je merkt dat mijn kennis ook maar beperkt is. Het is niet anders.

 

Een tweede probleem voor Thijs is dat blijkbaar geprobeerd wordt een RAID op te zetten. Ik weet weinig tot niets af van RAID opstellingen, maar voor een RAID opstelling heb je  toch altijd meerdere SSD's of HDD's nodig. Een RAID configuratie die bestaat uit 1 SSD lijkt me onmogelijk

Kun je in het venster dat jouw laatste afbeelding laat zien, op de knop Back klikken. En net zolang op de knop Back klikken totdat de RAID configuratie gestopt is?

Vraagje: heb jij die Samsung 980 SSD van 500 GB zelf nieuw gekocht of kreeg je hem tweedehands en komt hij misschien uit een RAID systeem?

 

Je merkt wel dat ik eerder suggesties geef dan regelrechte oplossingen. Ik geef toe dat jouw problemen mij boven de pet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima zo, je systeem ondersteund PCIE en hoogstwaarschijnlijk ook SATA.

Ben er vrij zeker van want mocht je eens op dat "omgekeerde driehoekje" klikken achter "PCIE Mode" ga je zien dat er "AUTO" gaat staan en ook "SATA".

Laat het maar op PCIE staan!

 

Tevens staat je M2_2 PCIe Bandwidth op X4 wat echt prima is.

Het inschakelen van X4-bandbreedte zal er voor zorgen dat de NVMe-prestaties versnellen? Je hebt namelijk een Samsung 980 NMVe SSD geïnstalleerd.

Je hebt dus een systeem dat in een PCIe X4-modus staat en dit is optimaal voor NMVe SSD-prestaties!

 

Nu waarom je computer niet wil opstarten van een USB-stick weet ik ook niet.

Zelf heb  het ook al twee keer aan den lijve ondervonden, dit was tweemaal met een HP laptop én een HP desktop  . Ze bleven weigeren op te starten via een opstartbare stick!

Uiteindelijk is het mij dan toch gelukt door in de "Boot Options" van deze computers  "Legacy Support" in te schakelen. Natuurlijk ook de stick als eerste opstartmedium geplaatst.

En ja hoor, computer af >> stick plaatsen >> startknop drukken >> startten op van de stick >> kon zodoende telkens een nieuwe frisse Windows 10 installeren.

 

Ik heb dezelfde ervaring als "Porrelaar" namelijk weet ik niet veel af van dat "RAID" gedoe. Dacht ook dat enkel wat te maken heeft met meerder schijven zoals bv in een NAS-syteem.

Voorlopig moet ik hier dan ook passen, sorry.

 

Misschien een echte hardwarekenner.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt daar staat inderdaad de pcie sata en auto. Die heb ik op pcie gezet dacht misschien pakt ie dan wel. Maar misschien zie ik het niet bij sata information maar is wel gewoon aanwezig. Heb nu ook al 4x ge probeer met usb te starten maar lukt nog niet haha toch hoop houden🙈

 

blijft nu trouwens wel balkje knipperen gaat niet weg. Maar gebeurt verder niks. 
 

mijn moederbord heeft geen ander slot voor m.2

 

toch bedankt dat je mee denkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/10/2022 om 14:05, porrelaar zei:

D

 

 

Waarom verschijnt bij Thijs het venster Windows Setup niet? Is de gemaakte stick in orde? Dat kan hij controleren op een andere pc. Probeer die andere pc op te starten van de gemaakte USB stick. Je loopt geen enkel gevaar daarmee. Wanneer die andere pc inderdaad opstart van de stick, dan weet je dat het installatiemedium in orde is. Je kunt de installatie afbreken door gewoon te klikken op het kruisje in de rechter bovenhoek. Dan zie je het volgende:

635fc2e5c46f2-Ashampoo_Snap_2022.10.31_1

Klik op Ja om de installatie te annuleren.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.