Ga naar inhoud

Aankoop laptops


Aanbevolen berichten

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

HDD is de afkorting van Hard Disk Drive. In een HDD zitten bewegende onderdelen. Dit is de traditionele harde schijf die jarenlang in computers zat.

In de laptops en desktop computers die nu nieuw te koop zijn, zal Windows niet meer geïnstalleerd zijn op zo'n HDD, maar op een SSD (afkorting van Solid State Disk). Ik kan me niet voorstellen dat er nu nog nieuwe laptops te koop zijn, waarin Windows geïnstalleerd is op een ouderwetse HDD. Dat zal bij nieuwe apparaten altijd een SSD zijn.

Passer liet in een eerdere reactie in dit topic al zien dat er van de SSD diverse types bestaan.

 

Meer informatie over de verschillen tussen HDD en SSD (en over de verschillende types van de SSD) kun je nalezen in dit artikel: https://www.coolblue.nl/advies/hdd-vs-ssd.html

Dat artikel van Coolblue vind ik zelf erg duidelijk en verhelderend.

 

Welk type SSD er is ingebouwd in een nieuwe laptop kun je aan de buitenkant niet zien, wanneer je die laptop in de winkel bekijkt.

Soms staat het in de beschrijving van de onderdelen op de website waar die laptop wordt aangeboden, bijv. 2,5 inch SATA of  M.2 SATA of M.2 NVMe.

Maar vaak staat er bij de beschrijving alleen maar Solid State Disk. Dan is het dus een van de drie types SSD.

 

Op 27/6/2023 om 20:57, rudi d. zei:

Ik vernam dat de nieuwste modellen geen fysieke harde schijf meer hebben maar een digitale wat de snelheid ten goede komt. Klopt dit, en hoe zie ik dit in de kenmerken van de hardware?

 

Nee, dat klopt niet. Alle harde schijven, of het nu HDD's of SSD's zijn, zijn fysieke harde schijven. Fysiek betekent dat je ze beet kunt pakken.

Een SSD is zelf niet digitaal. Je kunt hem immers beetpakken. De bestanden die je op een HDD of een SSD zet, zijn wél digitaal. Die digitale bestanden kun je niet beetpakken. Erg simplistisch uitgelegd, maar ik hoop dat je het zo begrijpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al wat verder in mijn zoektocht, juist nog een vraag over het gebruik van Autocad. Daarvoor zou een goede grafische kaart noodzakelijk zijn. Maar dan zit je blijkbaar direct in de gaming laptops wat niet direct mijn ding is. Wat zou minimaal nodig zijn om sporadisch autocad te gebruiken, en toch een traditionele laptop te hebben. Snelheid voor dagdagelijks gebruik blijft een pluspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/7/2023 om 13:22, porrelaar zei:

Een SSD is zelf niet digitaal. Je kunt hem immers beetpakken. De bestanden die je op een HDD of een SSD zet, zijn wél digitaal. Die digitale bestanden kun je niet beetpakken. Erg simplistisch uitgelegd, maar ik hoop dat je het zo begrijpt.

Merci voor de eenvoudige uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke versie van AutoCad gebruik jij? Hoe nieuwer de versie van AutoCad des te hoger zullen namelijk de systeemvereisten zijn.

Klik op de volgende link: https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD.html

 

Dan zie je voor verschillende versies van AutoCad (van versie 2010 tot en met versie 2024) links. Klik op de link naar de versie die voor jou van toepassing is. En kijk daarna achter Display Card.

 

Vaak zul je dan de minimale vereiste (Basic) zien en de aanbevolen (Recommended) vereiste. Als jij AutoCad slechts sporadisch gebruikt, dan zou je kunnen kiezen voor een grafische kaart die aan de basic (minimale) eisen voldoet.

 

Bij de nieuwere versies van AutoCad wordt een dedicated grafische kaart vereist. Wat is dat? Grof gezegd zijn er 2 soorten grafische kaarten:

1. De onboard grafische kaart (eigenlijk grafische chip). Deze vormt een geheel met de processor. Hij heeft geen eigen werkgeheugen, maar gebruikt een deel van het geïnstalleerde RAM (= de geplaatste werkgeheugenmodules)

2. Een dedicated grafische kaart. Dat is een aparte grafische kaart. Deze kaart zit in een slot op het moederbord en heeft zijn eigen werkgeheugen.

 

Gaming laptops zullen doorgaans een dedicated grafische kaart hebben.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke laptop heb je op het oog? De MEDION® AKOYA® S17405 laptop die jou werd aangeraden door dotchiejack?

De website van Medion meldt alleen dat het een SSD is.

Maar op de website van Tweakers wordt hij ook besproken: https://tweakers.net/pricewatch/1723304/medion-akoya-s17405/specificaties/

Daar staat dat het een M.2 SSD is: "Opslagtype    Solid State Disk (M.2)"

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eigenlijk alles zo wat aan het opzoeken en vergelijken. Ben in er fysieke winkel geweest en daar raden ze me de asus tuf FA507NV-LP031W en de MSI cyborg15A12VF007BE aan. Maar dat zijn echte gaming laptops en dat wil ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.