Ga naar inhoud

vraagje geheugen


Kurtt

Aanbevolen berichten

Beste vrienden,

Ik heb nog 2 slots vrij om RAM geheugen bij te steken, ik heb net wat extra ram geheugen gekocht. Maar hij blijft maar tot 4 GB herkennen. Het zijn alle 4 dezelfde ram latjes, zelfde type, krak hetzelfde dan die er al in zaten.

Bij apparaatbeheer zegt hij:

geinstalleerd geheugen: 6 GB (3,99 GB beschikbaar)

Waarom is er slechts 4 GB beschikbaar terwijl er 6 GB inzit (eigenlijk zelfs 8 GB)? Bios updaten, ... ?

Besturing: Windows 7 64 bit

Mijn hardware gegevens via Speccy

http://speccy.piriform.com/results/DbRjariFjrMJZxbaC6eENLY

Er zitten 4 geheugenlatjes in, ik wou dus 8 GB hebben. 6 GB wordt blijkbaar slechts herkend en dan nog niet helemaal want Windows zegt dat ik maar 4 GB kan gebruiken?

Ik heb alle latjes getest, geen enkele is defect. Elk latje apart opgestart, en telkens 2 GB RAM. Dus dat klopt wel. Dus blijkbaar geen latjes defect.

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zitten de latjes goed ingeklikt in het slotje?

Wat zegt het bios over het aanwezige geheugen?

Yep, alle 4 de latjes zijn voor en achteraan goed ingeklikt (ik hoor steeds de klik voor en achter)

BIOS zegt ook slechts 4 GB. Raar, windows zegt in apparaatbeheer geinstalleerd geheugen 6 gb (beschikbaar 4 GB). Klopt dus zoals BIOS zegt. Maar hoe komt dat het beperkt is?

Ik heb even opgezocht en mijn moederbord kan tot 16 GB adresseren. Ik ga even proberen de latjes van plaats te verwisselen, misschien dat dat helpt. Want er zijn 2 kleurenparen. Maar als ze allemaal dezelfde latjes zijn zou het niet mogen uitmaken toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Kurtt,

Windows 7 Home Premium moet tot 16 GB RAM herkennen.

Speccy geeft aan dat er maar 3 slots in gebruik zijn?...

Je geeft aan dat je alle latjes getest hebt, maar testte je ook alle slots ?...

Ga via msconfig --> computer opstarten --> geavanceerde opties : werd er hier geen max RAM ingesteld ?...

Grtjs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kurtt,

Jij hebt momenteel BIOS 0502 Op de support site van ASUS vind je na deze nog 9 nieuwere BIOS'sen.

Bij een groot deel word er vermeld Improve memory compatibility & Fix it show less than 2GB when 4GB or above size DRAM is installed en, en........

Kijk zelf maar eens >> ASUSTeK Computer Inc. -Support- Drivers and Download P7P55-M

Klik dan even op BIOS (13)

Lijkt wel dat er met dit mobo vaker geheugen problemen zijn geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal alle tips straks eens goed doorlezen.

Als ik die BIOS update doe, krijg ik een .ROM bestand. Waar moet ik dat plaatsen?

Nu kan hij 6 GB herkennen (volledig) , er zitten u 3 latjes in, maar zodra ik een vierde latje insteek, zegt BIOS en Windows dat er maar 4 GB inzit. Dus bij 4 latjes in zegt hij 4 GB, bij 3 latjes zegt hij de correcte 6 GB in bios en windows (en in windows ook de 6 gb volledig beschikbaar!)

Moet ik nog de BIOS updaten? Misschien dat het het probleem verhelpt?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.