Ga naar inhoud

Is hier iemand vertrouwd met het maken en bewerken van pdf--a's ?


Passer

Aanbevolen berichten

Zo ja, dan weet ik dat ik een vraag kan stellen,

zo neen dan euh.. hoef ik ze ook niet te stellen hé?

(ik heb zo het idee dat er maar weinig mensen van op de hoogte zijn, vandaar dat ik het maar op deze manier doe - ik denk in de richting van: welke regels, hoe Preflicht interpreteren, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de cute pdf writer om documenten simpel af te drukken als pdf, gelijk in welke afmeting.

Of Adobe Acrobat 8 Professional in combinatie met de Enfocus pitstop,

om eventuele veranderingen nog aan te brengen in het pdf document.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Baris Alper:

pdf-a's zijn pdf's die voor Archiveren bedoeld zijn - die moeten dus extra aan een boel voorwaarden voldoen om ze tot pdf-a te kunnen opslaan. Om maar een voorbeeldje te noemen: de plaatjes moeten een resolutie van minstens 150 dpi hebben of Adobe vertikt het van hem als pdf-a op te slaan. En zo zijn er nog een massa dingen die in orde moeten zijn.

@ Ledar,

zelf werk ik met Adobe X Pro (legaal :-) )

Ik moet geregeld van 'gewone' pdf's naar pdf-a omzetten en werk altijd met een omweg: alles als tekst en plaatje in WP (wordperfect) aanmaken en dan opslaan als pdf-a en daarna in Adobe omzetten naar pdf-A2

't zou makkelijker zijn als ik van een pdf-zelf kon vertrekken en die dan op gaan slaan als pdf-a - alleen loop ik dan strop op Preflight die steeds gaat protesteren, die me dan wel vertelt wààrom - alleen kan ik hem daar niet volgen.

Ik zit bv met vragen als: is er nergens een (liefst Nederlandse) tutorial over het opslaan als pdf-a , is er nergens een turorial die me uitlegt wat die dingen van Preflight betekenen en vooral hoe ik ze kan wijzigen zodat Preflight niet meer protesteert.

Alleen weet ik dat er niet veel mensen kaas van gegeten hebben - en zelf ben ik het ook maar op mijn eentje aan het leren...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met pdf-A2 bedoel je toch A2 formaat, dus 42cm op 59,4cm, zo te lezen wat clarkie aan links plaatst is dit niks voor Word/open office, maar eerder voor InDesign, illustrator, photoshop en van daaruit pdf's maken,

dus meer naar de proffessionele grafische opmaakprogramma's.

Of ben ik fout

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de pdf/A's zijn er al twee formaten: pdf/A - 1a en pdf/A - 2a (3a is op komst of is er mogelijk al, maar mijn WP kent die opslagmethode nog niet) - Die A1 en A2 slaat dus niet op A1 of A2-papierformaat.

Clarkie, die twee laatste linken ga ik even doorspitten, 'k hoop dat ze (voor mij xD ) verstaanbaar zijn... - dank je iig !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.