Ga naar inhoud

SSD Flashgeheugen vs DRAM


ComputerDude

Aanbevolen berichten

Beste moderators,

 

Ik heb een vraag i.v.m. SSD's. Als ik het goed begrijp worden ze opgedeeld (volgens hun geheugen dan) in SSD met flash geheugen of SSD met dram geheugen. Ook heb ik vernomen dat DRAM sneller werkt dan Flash, waardoor het ook duurder is.

 

Ook een verschil is dat DRAM een vluchtig geheugen is en Flash een niet-vluchtig geheugen.

 

Hoe wordt er dan voor gezorgd bij een DRAM SSD dat deze niet zonder stroom valt. Stel, ik demonteer een computer en haal er de SSD (met DRAM) uit, hoe komt het dan dat deze SSD zijn data niet verliest?

 

Als ik bv. een SSD (met DRAM) voor een lange tijd (1jaar) uit een pc haal, verliest die dan zijn gegevens omdat de SSD niet meer voorziet wordt van stroom?

 

 

Alvast bedankt.

 

ComputerDude

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wordt er dan voor gezorgd bij een DRAM SSD dat deze niet zonder stroom valt. Stel, ik demonteer een computer en haal er de SSD (met DRAM) uit, hoe komt het dan dat deze SSD zijn data niet verliest?

Geen antwoord? En dit dan :"een batterij: deze zorgt ervoor dat de SSD de gegevens die nog in de cache staan niet verliest als de computer per ongeluk uitvalt door een elektriciteitsstoring. De batterij zorgt er dan voor dat de data ofwel wordt weggeschreven ofwel wordt bewaard totdat er weer stroom is" ? ?

 

zie trouwens ook http://www.pc-helpforum.be/topic/58146-waarschuwing-ssd-verliest-data-al-na-enkele-dagen-zonder-stroom/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wat nu eigenlijk echt de bedoeling is van het gestart topic?

 

Wil je een SSD schijf aankopen, uitbouwen en bewaren of gewoon onze tijd.......

 

Met jouw kennis en de zoekmachines op het www zul je intussen wel ongeveer net zoveel als wij zelf weten over dit onderwerp neem ik aan.

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af wat nu eigenlijk echt de bedoeling is van het gestart topic?

 

Wil je een SSD schijf aankopen, uitbouwen en bewaren of gewoon onze tijd.......

 

Met jouw kennis en de zoekmachines op het www zul je intussen wel ongeveer net zoveel als wij zelf weten over dit onderwerp neem ik aan.

De reden waarom ik een nieuw topic aanmaak is omdat er enige onduidelijkheid was omtrent de twee verschillende types geheugen. Ik had natuurlijk mijn goede vriend google ingeschakeld om wat research te doen over ssd's, maar daardoor was nog niet alles duidelijk. GOOGLE is zeer handig, maar ik denk dat de raad en uitleg van een ervaren persoon (zoals Asus) duizend maal meer waard is!

 

Dat je denkt dat ik een topic plaats om gewoon jullie tijd te verspillen... :hmmmm:  Elk topic dat ik plaats, plaats ik bewust en neem ik serieus.

Het is niet bepaald uitnodigend - naar de toekomst toe - om een vraag te stellen op het forum, als jij zo'n dingen denkt.

 

 

Ik kwam nog nooit een DRAM based SSD tegen in een consumenten PC, bestaat trouwens ook niet voor dergelijke toepassingen ... dit type SSD verliest zijn gegevens ogenblikkelijk vanaf het moment dat ze spanningsloos is.

Bedankt voor je reactie! Het heeft me echt geholpen. :)  Zo wist ik niet dat he DRAM geheugen niet voor die toepassing diende!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2012 was amper 1% van de geproduceerde SSD's een DRAM based SSD ... de kostprijs was op dat moment het 19-voudige van een klassieke consumenten SSD: als je dus toen pakweg zo'n €200 betaalde voor een Samsung 840 PRO 256 GB, dan zou je dus voor een DRAM based SSD van eenzelfde opslagcapaciteit €3800 (!) "mogen" betalen ... :wacko2:

 

BTW: ik heb onlangs een SSD die meer dan jaar aan de kant lag opnieuw ingebouwd in de laptop waaruit hij afkomstig was en dat gaf geen enkel probleem ... vrij logisch, aangezien voor de huidige generatie MLC SSD's een dataretentie van > 10 jaar geclaimd wordt.

 

Een SSD gebruiken als externe geheugendrager is sowieso (nog) niet aan de orde gezien de kostprijs per GB in vergelijking met een klassieke harde schijf en iemand die zijn PC maar één keer alle tien jaar gebruikt, heeft die eigenlijk wel een PC nodig ? ... :hmmmm:  :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.