Ga naar inhoud

Harddisk Seagate - geen volledige toegang meer


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 jaar geleden een harddisk van Seagate aangeschaft (1 TB)

Hier heb ik vanuit mijn macbook en windows pc bestanden op geplaatst.

Inmiddels heb ik een nieuwe Macbook en als ik de harddisk eraan hang, word deze gewoon herkend. Het probleem is: ik kan geen bestanden vanuit mijn nieuwe macbook op de harddisk plaatsen of wijzigen. Ik kan er WEL bestanden afhalen.

 

Mijn oude pc heb ik niet meer, en via mijn oude macbook krijg ik hetzelfde probleem.

 

Het lijkt dus wel of er een soort beveiliging op zit, waardoor ik geen nieuwe bestanden kan plaatsen. Ik wil de harddisk uiteraard niet resetten, want dan raak ik de bestanden kwijt.

 

Als ik 'info'  open, staat er onder het kopje 'lezen en bevoegdheden': alleen lezen.

Dit moet ik dus zien te wijzigen. 

 

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? 

 

Alvast mijn grote dank!

 

Groetjes, Fleur

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fleur,

:welkom:

 

Ik heb 2 jaar geleden een harddisk van Seagate aangeschaft (1 TB)

Hoe is de Seagate geformatteerd ?

 

Hier heb ik vanuit mijn macbook en windows pc bestanden op geplaatst.

Was toen ook mogelijk om de bestanden te bewerken vanaf de Macbook ?

 

Inmiddels heb ik een nieuwe Macbook en als ik de harddisk eraan hang, word deze gewoon herkend. Het probleem is: ik kan geen bestanden vanuit mijn nieuwe macbook op de harddisk plaatsen of wijzigen. Ik kan er WEL bestanden afhalen.

Ik neem aan OS X El Capitan 10.11.3 ?

 

Mijn oude pc heb ik niet meer, en via mijn oude macbook krijg ik hetzelfde probleem.

Oude Macbook: OS X El Capitan 10.11.3 ?

 

Het lijkt dus wel of er een soort beveiliging op zit, waardoor ik geen nieuwe bestanden kan plaatsen.

Probeer eerst het volgende:

Verwijder de Seagate via Finder en loskoppelen.

Herstart de Mac en sluit de Seagate weer aan de Mac.

Is het nu in orde ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoe de Seagate is geformatteerd. Het was inderdaad toentertijd mogelijk om bestanden te bewerken, verwijderen of toe te voegen. Zowel via MAC als via een windows pc. Ik heb nu een macbook pro OS X YOSEMITE 10.10.5. Mijn vorige Macbook was een Macbook Air en dat was nog Max OS X volgens mij. Ik heb al zo vaak de harddisk eruit gehaald zoals jij voorstelt, maar dit werkt niet.

 

Ik moet de 'alleen lezen'  instelling zien te wijzigen naar een instelling waar je ook kunt bewerken, etc.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees dit eens door: https://technet.microsoft.com/nl-nl/library/Cc753659.aspx

Eigenaar worden van een bestand
OPMERKING: u moet bij de computer zijn aangemeld met behulp van een account dat beheerdersbevoegdheden heeft.

Om eigenaar van een bestand te worden, volgt u deze stappen: 1. Klik met de rechtermuisknop op het bestand waarvan u eigenaar wilt worden en klik vervolgens op Eigenschappen.
2. Klik op het tabblad Beveiliging en klik op OK op het beveiligingsbericht (als dat wordt weergegeven).
3. Klik op Geavanceerd en open vervolgens het tabblad Eigenaar.
4. In de lijst Naam klikt u op Administrator of op de groep Administrators en klik vervolgens op OK.

De Administrator of de groep Administrators is nu eigenaar van het bestand. Om de machtigingen voor de bestanden en mappen onder deze map te wijzigen, gaat u verder naar stap 5.
5. Klik op Toevoegen.
6. In de lijst Geef de objectnamen op ( voorbeelden ) typt u de gebruikers- of groepsaccount die u toegang tot het bestand wilt geven. Bijvoorbeeld: Administrator.
7. Klik op OK.
8. In de lijst Namen van groepen of gebruikers klikt u op de account die u wenst (bijvoorbeeld Administrator) en schakelt u vervolgens de selectievakjes in van de machtigingen die u aan die gebruiker wilt toewijzen. Bijvoorbeeld: Volledig beheer [toestaan]. Wanneer u klaar bent met het toewijzen van machtigingen, klikt u op OK.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fleur,

Probeer het volgende:

Ga naar Finder en klik met de rechtermuisknop op de Seagate externe harde schif.

Klik vervolgens op Toon info.

56b8e5626ff80-Schermafbeelding_2016-02-0

In het scherm dat wordt geopend:

  • Bij AlgemeenStructuur is te lezen hoe de Seagate is formatteerd.
  • Kijk bij Delen en bevoegheden.

    56b8e594e0f6c-Schermafbeelding_2016-02-0

  • Als het goed is, is in het linkerkolom bij Naam uw naam bovenaan vermeld.

    En in het rechterkolom bij Bevoegheid is vermeld Lezen en schrijven, Alleen lezen, Alleen schrijven en/of Geen toegang.

  • Wilt u dat wijzigen naar Lezen en schrijven kllik dan op het slotje (rechtsonderaan) om verder te kunnen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.