Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe pc succesvol gebouwd en geïnstalleerd. Laatste stap was mijn twee HDD's uit mijn oude pc halen en in mijn nieuwe pc bouwen. Deze HDD's stonden in oude pc in RAID-1. 
Mijn nieuwe pc ziet de schijven niet in windows verkenner, maar wel in schijfbeheer, echter is deze gehele schijf als 'niet-toegewezen ruimte'. 

Vervolgens heb ik de HDD's uit nieuwe pc gehaald en weer in oude pc gekoppeld, zodat ik back-up kan maken van de twee HDD's op externe harde schijf. Maar nu komt het probleem, de twee HDD's zijn ook in mijn oude pc niet meer zichtbaar in windows, alleen in schijfbeheer met dezelfde 'niet-toegewezen ruimte'.

Ik heb tig berichten op fora gelezen, wat de oplossing kan zijn, maar helaas zonder resultaat. Overal lees ik dat ik de schijf gewoon zou moeten kunnen lezen (zelfs 1 van de 2 schijven aangezien ze volledig gespiegeld waren RAID1). Ik heb alle SATA-poorten geprobeerd, de Marvell SATA controller doet het goed, de BIOS staat goed ingesteld. (in de intel rapid storage technology staat dat de twee schijven non-raid disks zijn, ik kan hier kiezen voor recovery volume options, maar ik durf deze niet te kiezen, bang voor dataverlies).

Specs oude pc en HDD:
Windows 7 (OS)
2x Seagate Barracuda Green 2tb (HDD)
Gigabyte GA-Z68XP-UD3P (moederbord)
Corsair TWIN3X4096 (geheugen)
Intel Core i5 2500K (processor)
Crucial RealSSD C300 128gb (SSD)

Dat ik de twee schijven niet in dezelfde RAID1 kan bouwen in mijn nieuwe pc maakt me even niet uit, het enige wat nu van belang is, hoe ik mijn data van de HDD kan kopiëren (zodat ik daarna de twee schijven schoon kan installeren op mijn nieuwe pc).

Misschien overbodig te noemen, maar ik heb behalve afkoppelen en aankoppelen van de sata-kabels helemaal niets met de schijven gedaan in BIOS of OS).

Als bijlage afbeeldingen van de SMART van beide schijven.

HDD1 SMART.png

HDD2 SMART.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderstaand bericht gekregen van Marijke

Hoi,

Ik wilde even laten weten dat mijn topic verwijderd mag worden, google en alle forums afgestruind en uiteindelijk was de oplossing de data recovery software van Easeus hetgeen wat werkte. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/54891929#54891929

Bedankt!!

Mvgr. Marijke

We gaan het topic niet verwijderen maar we laten het staan ter lering van anderen.

Bedankt voor het melden van de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Welkom op PC Helpforum

• Leden statistieken

• Aantal leden
      40.211
    • Meeste online
      1.765

Nieuwste lid
    Danny Verloo
    Registratiedatum
  • Gerelateerde inhoud

• Door Alec1991
      Goedenavond,

Ik ben IT-er van beroep maar ben nu tegen een probleem aangelopen waar ik niet mee vooruit kan. Heb al verschillende forums afgezocht naar een eventuele oplossing van mijn probleem maar helaas zonder resultaat. Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb vorige week een PC van 9 jaar oud omgezet van Windows 7 naar Windows 10 omdat de gebruiker mij dit had gevraagd. Deze pc is destijds zelf samengesteld en heeft een harde schijf van 3TB in de pc zitten.
      Echter is tijdens de herinstallatie een C-schijf en D-schijf gecreëerd zoals ook in Windows 7 het geval was, echter de E-schijf (waar in het verleden de back-ups op stonden) is verdwenen en ik zit nu met een niet toegewezen ruimte van +/- 750 GB. Ik kan echter niks met deze ruimte te doen. 

In Schijfbeheer is deze ruimte grijs uitgevinkt en kan ik alleen de eigenschappen zien maar in Niubi kan ik dit wel doen echter behoudt het systeem de wijzigingen niet waardoor deze na een herstart van de pc alsnog dezelfde status heeft. Als ik het in Niubi aanpas geeft hij wel aan dat het gelukt is maar als ik de verkenner open zie ik dat er niks veranderd is.

Ik heb ook geprobeerd om het via EASEUS partition master te doen maar helaas heb ik hier dezelfde opties als bij schijfbeheer.

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik zit langzaam met mijn handen in het haar.

Ik heb wat screenshots genomen die ik zal bijvoegen. 

Alvast bedankt!

Alec
    • Door Lieke Petit
      Ik heb windows 7 professional maar door hackers werkt mijn code blijkbaar niet meer en ben ik heel veel kwijt. Daarom wil ik windows 10 installeren maar ik heb geen code meer. Hoe kan ik toch windows 10 installeren? grt
    • Door Lukas Dethmers
      Hoi, ik heb mijn pc iets meer dan 1 jaar geleden gekocht en er komt nu al een tikkend geluid uit mijn pc. Ik heb al dingen geupgrade zoals een nieuwe ram stick een ssd en een video kaart. Het tikkend geluid gebeurt alleen bij het opstarten als mn pc een beetje warm is stopt het.
      Het is een toshiba hdd 1tb
      Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hamd is

Gr Lukas
    • Door gwnAndy
      I am going to build a new pc verry soon, my old pc just has all of the files on one 1T hdd but i want to try an (M.2) ssd. I would like to only have the Windows folder on an ssd but not my other folders in the 'C:' drive letter (users, program files, program files (x86), ...) those i would like to have on an 2T hdd but still being in the same 'C:' drive letter, while i have tried many tutorials i can't find anything appropriate for what i would like to achieve. If you know how ik could achieve this please let me know.

tanks in advance
    • Door Ruud163
      Geachte,
      Mijn pc start niet meer op. Ik krijg steeds het leuke foutberichtje: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot media in Selected Boot device and press a key".
      Ik kan wel nog in de BIOS geraken. Mijn HD wordt wel nog gedetecteerd zoals het CD-Rom station en het Floppy-Diskstation.
      Ik kan ook nog een DVD van bvb een Linux-Mint distributie  inbrengen, en hij laadt die volledig en zonder problemen op.
      Ik ben naar de website van ASRock gegaan (is het merk van mijn Moederbord). Zie https://www.asrock.com/MB/Intel/775i65G/index.nl.asp#BIOS.
      Ik heb het batterijtje van het moederbord al vervangen door een nieuwe, maar dit leek niet het probleem te zijn.
      Volgens ASRock moet ik de volgende instructies volgen : zie: https://www.asrock.com/support/BIOSIG.nl.asp?cat=DOS.
      Ik heb een oude Windows-XP-opstartdiskette gebruikt om in MS-DOS te geraken wat gelukt is.
      Daarna heb ik de 2 bestanden via de website van Asrock gedownload en geünzipt.
      Na het booten van mijn pc via de windows-XP opstartdiskette, heb ik de diskette eruit gehaald en vervangen door een andere waar de 2 geünzipte bestanden opstaan van asrock.
      Tot zover geraak ik, maar als ik na de A:\ prompt invoer : "ASRflash.exe 75i65G_3.30" dan verschijnt steeds het foutberichtje: Bad Command or File Directory.

Als ik 'DIR' in tik krijg ik:
      A:\ > dir
        Volume in drive A has no label
        Volume Serial Number is 14F9-FAA1
        Directory of A:\
          775I65~1   30     <DIR>             02/12/2009   15:15
             0 file(s)                                        0 bytes
             1 dir(s)                                         567296 bytes free
      (hier staat wel 775I65~1 en niet 75i65 ?????)
      Misschien is de BIOS niet de oorzaak van het opstarten, maar aangezien er al een oude versie op staat, en dat  hij de foutmelding: "CMOS Settings Wrong" bij het opstartscherm geeft, vermoed ik dat het updaten toch geen kwaad kan.
      Als dat ook niet zou helpen, dan is de HD misschien defect.

Kan iemand mij zeggen hoe ik die programmaatjes op de disketten kan doen werken a.u.b.?

Alvast bedankt op voorhand voor de moeite.
  • Nieuwe aanmaken...