Ga naar inhoud

Vastlopen 2


henkbruijn

Aanbevolen berichten

Quote

Sinds vorig jaar heb ik een Synology NAS server staan met 2 schijven van elk 3 TB die in RAID 1 staan.

Mijn data staan op de NAS en niet meer op de computers zelf . Vanaf al mijn computers beheer ik mijn data op de NAS .

De RAID 1 instelling zorgt automatisch voor een permanente spiegeling.

Op de NAS heb ik ook systeem- en schijf-backups staan die gemaakt zijn met EaseUS Todo Backup en(of) Reflect Free. Spijtig genoeg heb ik vastgesteld dat die bij gebrukmaking van een Emergency disk van voornoemde programma's niet gezien worden omdat er in die fase geen netwerkverbinding is. Ik moet nog op zek naar een oplossing hiervoor maar het komt er maar niet van.

Dat is ook een mogelijk oplossing maar je bent nooit zeker want indien er om een of andere reden (statisch of bliksem) alle gegevens kwijt ben is ook niet ideaal als je niet kan terug komen op een externe medium zoals usb-stick enz.

Externe harddisk mag in geen geval aangesloten zijn op de pc zodat de data effectief veilig is.

Hierbij denk ik niet alleen wegens storing maar ook door eigen fout (bijvoorbeeld: verkeerde schijf geformatteerd) doch ook door virussen of hacking.

Maar je kan ook aan cloud denken maar of dat echt veilig is weet ik niet maar wel veilig op behoud van data.

Aan zulke dingen denk ik tegenwoordig want NAS verbruikt toch wel meer stroom dan ik denk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om me tegen verlies van data door stuk gaan van de NAS-schijven in te dekken synchroniseer ik sowieso regelmatig mijn data van de NAS naar mijn "oude" externe harde schijf. Zo heeft die ook nog zijn nut.

Externe harde schijven koppel je inderdaad best alleen maar even aan de pc wanneer je wil backuppen(synchroniseren van data) of wanneer je er iets van wil terug halen. Zo heb ik het ook altijd gedaan.

USB sticks zijn zeker niet onfeilbaar. Ik heb al twee sticks om zeep zien gaan.

Mijn NAS zou 10,7 Watt verbruiken. Dat is best veel, maar zo heeft men wel meer zaken in huis en som spullen waar men niet veel aan heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, henkbruijn zei:

Wat mijn ervaring is, dat je met een systeem backup moet oppassen. Als er een bug of een virus tussen zit, neem je die ook mee. Als je die dus terug zet, zit je nog met de brokken

Daarom ook heb ik steeds een viertal backups , telkens om de week genomen - 't zou al moeten lukken dat ik 4 weken een bug of virus heb zonder dat ik het door krijg. Daarnaast ook nog eentje die ik om het half jaar vervang: op een usb - gewoon toch maar voor het-geval-dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de Speccy-log dateert deze Windows 10 Home 64-bit installatie van 30-01-2016.  We weten echter niet welke bewerking er nu recent gebeurt is. Meest waarschijnlijke is dat er een herstel van Windows is uitgevoerd maar dan helaas zonder behoud van data. Of er dan een WindowsOLD map wordt aangemaakt weet ik eigenlijk ook niet maar Stegisoft vraagt terecht om dat toch maar eens na te kijken.

aangepast door droske
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, jammer. Windowsold is niet te vinden. Ik heb nu alles van mijn laptop overgenomen, maar ja, die werd sporadisch gebruikt en er zitten oudere contacten in. Dat win10 is toch een problemenschopper. Althans, dat is mijn ervaring. Ben blij dat jullie er zijn :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

win10 is toch een problemenschopper

Ik vind Windows 10 juist fantastisch en dat op alle computers en laptop.

Helaas ben jij een van de weinige die juist wel last hebben.

Binnenkort komt een grote update om alle fouten weg te werken.

Hopelijk is dat SP1 versie.

Normaal gezien is zoals in verleden reeds gebeurd dat SP1 beter Windows is.

Bij Windows XP was er zelfs SP3 nodig geweest.

Bij Windows 7 was dat SP1

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.