Ga naar inhoud

Laptop herstart volledig na ontwaken uit slaapstand


FlorianB

Aanbevolen berichten

Beste

 

Sedert enkele weken ben ik in bezit van een nieuwe ASUS ROG-Laptop, model GL552VW met Windows 10 (64-bit). Ik ondervind nu dat er zich enkele vervelende problemen voordoen.

 

Wanneer ik mijn laptop in slaapstand plaats (door bijvoorbeeld deze dicht te klappen of de slaapstandknop in te drukken), krijg ik telkens wanneer ik hem opnieuw aanzet (via een druk op een toets, of een korte druk op de powerknop), een volledige herstart. Gevolg is dat alle programma's en zaken waarmee ik bezig was afgesloten zijn en ik eventuele documenten en dergelijke niet correct heb kunnen opslaan als deze geopend stonden.

 

Het eigenaardige is dat deze restart zich enkel voordoet wanneer de laptop niet op de netstroom is aangesloten. Ook duurt de restart vanuit slaapstand iets langer dan wanneer de laptop een normale opstartprocedure ondergaat wanneer ik hem bijvoorbeeld volledig afsluit in plaats van op slaapstand zet. Verder is het ook zo dat ik na een herstart vanuit slaapstand niet meer met mijn pincode kan aanmelden, maar ik telkens het wachtwoord van mijn microsoft account dien te gebruiken, terwijl dit niet zo ingesteld staat. 

 

Oplossingen die ik al geprobeerd heb:

 

  • Instellingen in energiebeheer zowel gereset als manueel aangepast zoals op de bijgevoegde foto
  • Geavanceerde instellingen in energiebeheer bekeken en gecheckt of daarbij 'uitschakelen' stond in plaats van 'slaapstand' 
  • Via apparaatbeheer iedere driver en onderdeel bijgewerkt naar de laatste versie.
  • Via command prompt volgende checks gedaan; dism /online /cleanup-image /restorehealth en ook sfc /scannow 
  • Windows probleemoplosser voor Hardware en apparaten

 

Mochten hier andere (functionele) oplossingen voor zijn hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Screenshot_energiebeheer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

·         1. Type: CMD in “Zoeken”.
2. Rechtermuisklik op het icoon Opdrachtprompt en kies voor “Als administrator uitvoeren”
3. In het commandoscherm wat verschijn type je: powercfg -h off en druk op Enter

Hiermee wordt de sluimerstand uitgeschakeld, wat nodig is om de levensduur van je SSD schijf te bevorderen.

 

Bij een slaapstand worden de lopende bewerkingen in het geheugen opgeslagen en daarvoor is stroom nodig. Misschien dat een te lage spanning van de batterij dan parten speelt.

Ik schakel slaapstand altijd uit, het zorgt vaak voor problemen. In plaats daarvan sluit ik de pc (laptop) gewoon af.

 

aangepast door droske
enkele correcties
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste

 

Alvast bedankt voor de tip, alleen zou ik graag sluimerstand / slaapstand ingeschakeld houden, aangezien ik mijn laptop vaak verplaats van locatie naar locatie, zonder dat ik deze zou willen herstarten. Hebt u misschien nog een ander idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Beste 

Bedankt voor de tip. Ook heb ik ondertussen gevonden hoe ik het slaapstandprobleem oplos. Ik heb bij de geavanceerde energie-instellingen de optie 'Harde schijf uitzetten na...' op '0 minuten (= nooit)' geplaatst, zowel op batterij als op netstroom, in plaats van het standaard aantal minuten. Nu ben ik weer in staat om mijn laptop na dichtklappen weer vanuit slaapstand te gebruiken. Hiermee is het probleem opgelost. Bedankt voor de hulp!

energiesettings.png

aangepast door FlorianB
Extra aanvulling optie 0 minuten
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.