Ga naar inhoud

Stuurprogramma opnieuw installeren


Leono

Aanbevolen berichten

Eergisteren begon het beeldscherm van mijn Acer laptop zomaar opeens te flikkeren. Sindsdien houdt dat soms op en een tijd later begint het weer.

 

Ik dacht eraan om het stuurprogramma voor de grafische kaart te herinstalleren. Is dat een verstandig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo dorado,

 

Even over de procedure: downloaden vanuit de Acer webstek naar de map Downloads en dan uitvoeren, terwijl het oude stuurprogramma nog werkzaam is?

 

Ik denk altijd: als je geen beeld meer hebt, kun je helemaal niets meer. Dat wil ik dus voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen,

 

Nog even als aanvulling op mijn vraag van gisteren: misschien naar Apparaatbeheer gaan en dan kiezen voor "Bestand op mijn computer".

 

Om uw hardware vraag te beantwoorden: het gaat om een Acer Aspire 7741ZG. Grafische kaart is ATI Mobility Radeon HD 5470.

 

Zie eventueel dit Speccy snapshot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het volgende:

Download 597401c5e959b-SDI.pngSDI Lite en pak het uit naar de map C:\Program Files\SDI
Dubbelklik SDI_auto.bat om het programma te openen.
Klik in het welkomstscherm op Download indexes only.
Klik dan op de paarse balk, kies Indexes en Ok
Zoek nu in de lijst van hardware het stuurprogramma van jouw probleemhardware en houd de muis stil bij deze regel. Je ziet dan welke versie van je stuurprogramma is geïnstalleerd en welke versie beschikbaar is.
Klik rechtsbovenin in het programma op de groene knop om de nieuwe versie te installeren.

 

aangepast door dorado
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik niet het idee had dat mijn stuurprogramma verouderd was (ik had de versie al opgezocht), sprak ik over "herinstalleren". Misschien is dit ook de reden dat ik in SDI geen nieuwe versie vind. Kan het niet ook zo zijn dat een versie up-to-date is, maar toch niet goed functioneert? Dat had ik de afgelopen week al 2 keer.

 

SDI.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Leono zei:

Omdat ik niet het idee had dat mijn stuurprogramma verouderd was (ik had de versie al opgezocht), sprak ik over "herinstalleren". Misschien is dit ook de reden dat ik in SDI geen nieuwe versie vind. Kan het niet ook zo zijn dat een versie up-to-date is, maar toch niet goed functioneert? Dat had ik de afgelopen week al 2 keer.

Ja dat kan zeker. In dat geval kan je beter een goed werkende oudere driver gebruiken waarvoor je SDILite ook kan gebruiken. Selecteer dan Ouder in het linkervenster van SDILite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, deze versie van het stuurprogramma is al geruime tijd functioneel. Dus, waarom zou ik dan terug gaan naar een oudere versie?

 

Is het niet beter om de laatste versie opnieuw te installeren? Mijn vraag was eigenlijk of dat zin heeft, en hoe dat moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat  het over dezelfde laptop als in dit topic? Is het cmos batterijtje intussen vervangen?

 

Indien een ja op mijn vraag of het over dezelfde laptop gaat.....het betreft dan een Acer Aspire 7741ZG.

 

Een nieuwere driver installeren is enkel nodig als er zich een probleem stelt. De huidige driver van je videokaart die op je PC staat is versie 8.741.1.500.

In de eerste plaats ga je op de site van de fabrikant van de laptop kijken naar een recentere driver voor de videokaart, de site van Acer dus.

Daar is geen recentere driver voor de videokaart aanwezig.

 

2017-07-23_11h32_07.png.abfd8fd952d574709d5a758180059d39.png

 

Wil je toch een recentere driver voor de videokaart installeren als je denkt dat dat het probleem zou oplossen dan dien je naar de fabrikant van de videokaart te gaan.

Ben er op zoek gegaan en dan zie je onderstaande.

 

2017-07-23_11h38_13.png.67ee0312a606e516d49bea8f1acd39c1.png

 

2017-07-23_11h40_53.png.814f13fbf9c363b84943c7aabb31810d.png

 

rechtstreekse downloadlink van driver: https://www2.ati.com/drivers/amd-catalyst-15.7.1-with-dotnet45-win7-64bit.exe

 

 

Ik zie dat de temperatuur van de videokaart na 32 minuten opstarttijd 60° bedraagt.

Gebruik de laptop eens gedurende langere tijd intensief en kijk dan in speccy wat dan de temperatuur van de videokaart is, loopt die zeer hoog op dan dient de binnenkant misschien eens een ontstofbeurt te krijgen.

 

Ook kan een hardwarematig probleem voor dat probleem zorgen, dus  elimineren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.