Ga naar inhoud

Pc valt soms uit


Ruki1812

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

mijn game pc valt soms plots zomaar uit, zonder reden... heb zelf al geprobeerd er aan te sleutelen en een andere Windows 10 geïnstalleerd, maar niets helpt. Heeft er iemand een oplossing voor dit eigenaardig probleem? Ligt dit aan een onderliggend virus?? Of eerder aan het feit dat hij steeds

oververhit raakt en daarom zichzelf uitschakelt? In dat geval zou ik per ongeluk iets aan de instellingen moeten hebben veranderd, zou niet anders weten

 

in ieder geval,

 

grts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi R0123456,

 

welkom op PCH !

 

Al maar eens enkele vragen die bij me opkomen en die mogelijk in een of andere richting kunnen wijzen:

 

> je hebt Win 10 opnieuw geïnstalleerd: volledig opnieuw of een herstel-installatie (met behoud van instellingen, programma's,...) ?  En: hoe deed je die herinstallatie: vanaf dvd, met Media Creation Tool of hoe?

 

> ligt het aan een virus?  >> ik vermoed van niet, maar vertel even: hoe zit het met je virusbeveiliging: welke heb je? Is deze 'bijgehouden' (lees: geregeld geüpdate, heb je de nieuwste versie?)

 

> "ligt het aan het feit dat hij geregeld oververhit raakt?" : dàt zou wel eens goed kunnen. Dus: raakt hij geregeld oververhit? (zo ja: hoe weet je dit?) - en indien ja: heb jij je ventilatoren en zo al wel eens ontstoft?  (met wijzigen van instellingen heeft dit meestal niet te maken, tenzij je in de bios 'gedoken bent' en gaan overclocken geweest zijt.

 

> Kijk eens in je logboeken: staan er geregeld voorkomende errors in het rood op / telkens voor het tijdstip van uitvallen?  Zo ja: welke?

 

(ps: 'k weet niet wat voor kennis van computer je hebt dus als ik hier dingen vraag die je niet dadelijk begrijpt: vertel het dan maar even)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn virusbeveiliging is idd up to date en goed denk ik. 

 

De herinstallatie gebeurde dmv een dvd van windows 10.

 

Enkel over het oververhit raken weet ik niet of het daar nu mee te maken kan hebben of niet. Ik weet bv. niet hoe ik kan kijken in mijn logboeken , maar ik vermoed wel dat dat idd het probleem is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logboeken: ga naar je powershell (re klikken op je windowsknop, daar op Powershell(administrator) drukken en typ in: eventvwr

 

Windows-logboeken kan je openklikken en je vindt er Toepassing en systeem bij

 

1 uur geleden, Ruki1812 zei:

Enkel over het oververhit raken weet ik niet of het daar nu mee te maken kan hebben of niet.

Van waar komt je idee dat het met oververhitting zou te maken kunnen hebben?

(keek jij je temps al eens na bij Christal Dirks? doe het eens?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, mijn idee dat het met oververhitting te maken zou kunne hebben komt van het feit dat ik ooit idd in de bios gezeten heb toen ik nog maar weinig van computer kende. 

 

Nog even een vraagje over de re-knop op je windowsknop: waar vind je die?

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

DE windowsknop vind je in je taakbalk onderaan, links (het windowsvenstertje) - klik er rechts op dus.

 

enne: in je bios heb je normaal een instelling in de aard van: reset to defaults.

Als je denkt dat je daar te veel wijzigde, kan je die naar zijn begininstellingen terug zetten. Hou dan wel in de gaten dat je misschien sommige zaken terug moet gaan instellen/aanpassen (vb je bootvolgorde)

 

Kijk met Christal Disk eens of je temps niet te hoog oplopen?

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Passer zei:

DE windowsknop vind je in je taakbalk onderaan, links (het windowsvenstertje) - klik er rechts op dus.

 

enne: in je bios heb je normaal een instelling in de aard van: reset to defaults.

Als je denkt dat je daar te veel wijzigde, kan je die naar zijn begininstellingen terug zetten. Hou dan wel in de gaten dat je misschien sommige zaken terug moet gaan instellen/aanpassen (vb je bootvolgorde)

 

Kijk met Christal Disk eens of je temps niet te hoog oplopen?

Ik zal eens met christal disk eerst kijken of mijn temperatuur niet te hoog oploopt, als dit zo zou zijn dan kan ik hem terug zetten naar default. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo mijn cpu temperatuur is momenteel 44 graden te zien in de bios instellingen(opstarten en f2 toets indrukken), lijkt me normaal.

 

Nu, mijn bios instellingen terug naar default zetten weet ik niet echt hoe ik dat moet doen: er staat wel een knop 'load optimized defaults' , maar ik weet niet of dat ook effectief wilt zeggen dat de bios terug naar standaard gezet wordt.

 

verder denk ik precies niet dat het probleem dat de pc uitvalt aan oververhitting te wijten is. Omdat de cpu temp 43 is en hij nog steeds om de haverklap uitvalt...

 

zou het dan toch als enige overblijvende mogelijkheid een virus kunnen zijn? Of is die cpu temperatuur volgens jou toch raar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

44° is niet te hoog - het gaat er toch wel over de temp van je disk(s) en niet over de temp van het moederbord?  (anders toch maar eens met Christal Disk nakijken)

 

Load optimized defaults: ik vermoed dat het dàt is, maar 'k ken je bios natuurlijk niet...

 

Uitvallen kan nog aan andere dingen liggen: vb je videokaart die te warm wordt, je geheugen dat het niet meer goed doet,.... Alleen: da's niet direct mijn terrein, dan moeten anderen inspringen... Eventueel kan je daarvoor in het onderdeel Hardware een topic openen (met verwijzing naar dit topic)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.