Ga naar inhoud

Win 10 loopt (weer) vast


henkbruijn

Aanbevolen berichten

Ken je het programma PremierOpinion ?

Indien niet, verwijder het dan van je systeem want het wordt op verschillende sites gemeld als onveilig (malware).

Indien ja, waarvoor gebruik je het dan?

 

 

Ik zie ook dat je systeem ingesteld staat als raid 0 terwijl je slechts 1 harde schijf hebt.

Voor gebruik van een raid configuratie, heb je eigenlijk minstens 2 schijven nodig.

Wie heeft dit zo ingesteld en waarom?

Misschien dat dit ook meespeelt in je probleem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus idd twéé schijven - maar ook in je Speccy staat er maar één vermeld.

'k krijg het idee dat die tweede dus niet herkend wordt.

Ken je genoeg van de Bios om te zien of ze in de bios wèl herkend wordt?

 

Wacht iig even af tot Kweezie terugkomt en wat hij erover zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bemoei me er even tegenaan. Ik ga geen oplossing geven, enkel een verklaring.

henkbruijn heeft een Dell XPS 8300. Daar bestaan verschillende uitvoeringen van.

Dit zijn de specificaties van één van die uitvoeringen: https://www.cnet.com/products/dell-xps-8300-core-i7-2600-3-4-ghz-monitor-none-series/specs/

In die pc zitten twee harde schijven van elk 500 GB, geconfigureerd als raid 0. In schijfbeheer en in Speccy zouden die twee schijven niet apart getoond worden, maar als 1 schijf van 1000 GB.

 

De specificaties van de pc van henkbruijn zijn iets anders. Ik ga ervan uit dat in zijn pc 2 harde schijven zitten van elk 1 TB (= 1000 GB), ook in de fabriek geconfigureerd als raid 0. In schijfbeheer en in Speccy zullen die twee harde schijven getoond worden als 1 schijf van 2.000 GB. En dat hebben we ook kunnen zien in zijn Speccy rapport en in de afbeelding van Schijfbeheer en de foto van de harde schijven die hij geplaatst heeft. (In werkelijkheid is het totaal niet 2.000 GB, maar slechts 1.863 GB. Dat komt door het verschil tussen gigabytes en gibibytes.)

 

Voordeel van raid 0 is dat bestanden sneller worden opgeslagen; een deel van een bestand komt op schijf 1 terecht en een ander deel op schijf 2. Groot nadeel van raid 0 is dat wanneer 1 van beide schijven kapot gaat, alle data onbereikbaar zijn, want op schijf 2 staat immers steeds maar een deel van een bestand. Vanwege dat grote nadeel zou ik zelf nooit voor raid 0 kiezen, maar in dit geval is het niet henkbruijn die die keuze heeft gemaakt, maar Dell, de fabrikant van zijn computer.

 

En verder laat ik het graag over aan deskundige mensen. Wanneer kweezie wabbit van mening is dat ik onzin praat, dan mag hij deze reactie verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, porrelaar zei:

Wanneer kweezie wabbit van mening is dat ik onzin praat, dan mag hij deze reactie verwijderen.

Kweezie wabbit denkt helemaal niet dat je onzin uitkraamt; integendeel.

Ik denk zelfs dat je de nagel op de kop slaat.

 

Nu dit fenomeen uitgeklaard is, blijven nog de vastlopers over.

Maar die zijn blijkbaar ook verminderd, of vergis ik mij?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, tot nog toe geen vastlopers.

 

De 2 schijven op Raid 0 is wel sneller dan met 1 schijf. Maar crasht er 1 dan is het einde oefening met de gegevens op beide. "Elk nadeel hebt z'n voordeel", zei Johan Cruijff. Ik maak wel back-ups van mijn bestanden. 
Het "bevriezen" van mijn pc blijft wel een raadsel. Doordat ik wat bestanden heb verwijdert, lijkt het opgelost. Maar ik ben niet voorbarig, dus ik wacht het af.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.