Ga naar inhoud

Oude e mail adressen verwijderen in Picasa


bernard

Aanbevolen berichten

Ik heb je advies opgevolgd, falstring: in Picasa klikken op Extra > Opties > tabblad Algemeen: vinkje gezet voor Cachebestanden wissen > OK.

Daarna Picasa afgesloten en weer opgestart. Hielp niet; dat uit Thunderbird verwijderde e-mailadres doemt toch weer op:

 

597f206585252-Nog_niet_weg.png

 

Ook met Verkenner gezocht naar mappen in Picasa die misschien een contactenlijst bevatten. Ik leek er een gevonden te hebben in de verborgen map AppData: C:\Users\mijn naam\AppData\Local\Google\Picasa2\contacts

 

Het daarin gevonden bestand met de naam contacts.xml bevat echter geen e-mailadressen, maar enkel namen. Waarvoor wordt dat bestand gebruikt? Picasa zal je vragen om personen op foto's een naam te geven (te taggen). Je kunt bij dat taggen gebruik maken van het adresboek van Gmail, maar van sommige mensen weet je geen e-mailadres en veel oudere mensen (een tante van 93 bijvoorbeeld) hebben helemaal geen computer en e-mailadres. Die mensen kun je dan wel taggen (een naam geven); en die namen komen dan in dat bestand met de naam contacts.xml.

Ook daar hoeft Bernard het dus niet te zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker geen stomme gedachte, iEscape. Het is ook het eerste wat ik deed: inloggen op Gmail (via mijn browser) en dan controleren of het bewuste adres in Contacten van Gmail stond. Het bewuste adres stond niet in Contacten van Gmail. In mijn geval heeft dat e-mailadres daar ook nooit in gestaan, op geen enkel moment. En Bernard heeft de map Contacten in Gmail ook al gecontroleerd.

 

Nu heb ik in het verleden ook wel eens een paar foto's verzonden vanuit Picasa. Toen koos ik niet voor verzenden met behulp van Gmail, maar voor verzenden met behulp van Thunderbird. Ik zou haast gaan denken dat Picasa toen alle e-mailadressen uit Thunderbird heeft gekopieerd en ergens opgeslagen, maar waar? Ergens op de harde schijf van mijn computer of toch ergens in de cloud, dat wil zeggen op een server van Google? In ieder geval lijkt Picasa bij het verzenden van foto's en het suggereren van e-mailadressen nu te putten uit zo'n kopie. Het bewuste e-mailadres heb ik immers al verwijderd uit het adresboek van Thunderbird, en toch duikt het weer op als ik in Picasa de letter p intype. Ja ja, het is raadselachtig.

 

Er kan ook geen sprake zijn van een door Picasa bijgehouden geschiedenis van in dat programma gebruikte e-mailadressen. Het bewuste e-mailadres dat bij mij steeds weer opduikt, is het e-mailadres van een computerblad. Het is volslagen onmogelijk dat ik ooit vanuit Picasa foto's zou hebben verstuurd naar (de prijsvraagafdeling van) dat computerblad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Is er een mogelijkheid om in Thunderbird de geschiedenis / het geadresseerdenoverzicht op te roepen? In history.mab worden alle e-mailadressen opgeslagen. Ja, het is een andere bestand dan abook.mab (= persoonlijke adresboek).

Bij MacMail is het mogelijk (= Geadresseerdenoverzicht = geschiedenis), dan verschijnt een scherm met een lijst van e-mailadressen, die ooit zijn gebruikt.

 

597f5f6aaed01_Schermafbeelding2017-07-31om18_31_53.jpg.360ab98b0fe9ba996d0946f92408471e.jpg

 

Verwijder ik een e-mailadres uit de lijst dan komt dat e-mailadres niet meer voor bij de suggestie.

De e-mailadressen bij het geadresseerdenoverzicht hoeft niet per se opgenomen te zijn in Contacten.

 

Update:

 

Quote

Het bewuste e-mailadres heb ik immers al verwijderd uit het adresboek van Thunderbird, en toch duikt het weer op als ik in Picasa de letter p intype

 

Daarna CCleaner uitgevoerd en de pc helemaal uitgezet?

 

aangepast door iEscape
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, iEscape zei:

Is er een mogelijkheid om in Thunderbird de geschiedenis / het geadresseerdenoverzicht op te roepen?

 Misschien wel, misschien niet, maar ik heb die optie zelf nog niet gevonden in Thunderbird. Bovendien helpt dit Bernard niet, want hij gebruikt volgens mij Thunderbird niet. En ik wil zijn topic niet kapen. Voor mij is het namelijk niet zo belangrijk dat ik verkeerde of verouderde e-mailadressen te zien krijg wanneer ik foto's zou gaan verzenden vanuit Picasa. Ik ken namelijk genoeg andere manieren om foto's te verzenden. Daarvoor heb ik Picasa niet nodig. Daarnaast zou ik die verkeerde of verouderde e-mailadressen gewoon negeren. Je hoeft immers niet te klikken op alle voorgestelde e-mailadressen.

We moeten daarom voor Bernard naar een oplossing zoeken. Hij vindt het wél erg hinderlijk wanneer hij bij auto-aanvullen suggesties krijgt van verkeerde of verouderde e-mailadressen.

 

1 uur geleden, iEscape zei:

 

En .  .  .  .  .  .  .   hier is wellicht de mogelijke oplossing :pray:

Nee, dat is de oplossing niet. Op die website wordt uitgelegd hoe je in Picasa een ander Google account kunt gebruiken om foto's via e-mail te verzenden. Dat wil Bernard niet. Hij wil die foto's vanuit Picasa verzenden met zijn Google (Gmail) account. Hij zal maar één account bij Google hebben en hij hoeft dus niet te wisselen van Google account.

 

1 uur geleden, bernard zei:

Ik ben er zelf uiteraard ook mee bezig .

En toen was ik bij g mail  > instellingen  >bovenste regel  > filters en geblokkeerde adressen .

Kan ik daar iets mee ?

oe kan ik adressen blokkeren ?

Niet doen, Bernard. Dat is de oplossing niet. Wanneer je een e-mailadres blokkeert, dan zorg je ervoor dat je nooit meer e-mails van de persoon die dat e-mailadres gebruikt, zult ontvangen. Dat is nu je bedoeling niet. Blokkeren van e-mailadressen lost jouw probleem ook niet op. Het heeft er zelfs absoluut niets mee te maken.

 

Wanneer jij een of meer foto's wilt verzenden vanuit Picasa, dan gebruik jij daarvoor je Google account. Je typt 1 of 2 letters in en dan zorgt de functie auto-aanvullen (auto fill in het Engels) ervoor dat je al je contactpersonen ziet die met die letters beginnen.

Bij jou zorgt de auto-aanvullen functie ervoor dat er naast goede/bestaande e-mailadressen uit jouw adresboek ook foute e-mailadressen voorgesteld worden die niet meer in je adresboek aanwezig zijn. Het is dus nu de vraag: hoe kan dat? Waar zijn die foute of verouderde e-mailadressen opgeslagen en hoe kun je die wissen? Naar dát antwoord zijn we op zoek.

 

Bernard, jij hebt zelf al het adresboek van Gmail gecontroleerd. Daar zaten die foute of verouderde e-mailadressen niet in.

Heb je ook al gekeken of die foute adressen misschien zijn opgeslagen in C:\gebruikers\[jouwgebruikersnaam]\contactpersonen? Het lijkt er namelijk op dat Picasa bij het verzenden van foto's voor de functie auto-aanvullen niet alleen kijkt in het adresboek van Gmail, maar ook op andere plekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-7-2017 om 07:21, kweezie wabbit zei:

Probeer eens het volgende.

Open je gmail account en ga naar je contacten.

In het menu aan de linkerkant klik je op meer.

Scroll dan even naar onder en klik op andere contacten.

 

 

Ik weet niet of onderstaande jullie verder helpt....

Picasa is trouwens niet aanwezig op mijn pc, tegenwoordig is dat  Google Foto's.....maar als je naar je contacten gaat in Google en dan klikt op Meer-> andere contacten zitten daar e-mailadressen tussen die niet in mijn huidige contactenlijst staan. Tweede mogelijkheid klik Ga naar de oude versie.

2017-08-01_13h25_36.thumb.png.1d2cad395c207207a0b317294364de6e.png

 

Klik daar eens op Meest gebruikte contacten... en op Andere contacten.....ik kwam daar nog adressen tegen die ik helemaal niet in mijn contactenlijst staan heb.

 

2017-08-01_13h28_53.png.ffd228d706435868ef7a796cd207eee4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps, had ik nu echt over die reactie van kweezie wabbit (van  31-7-2017 om 07:21) heen gelezen? Blijkbaar. Clarkie moest die reactie van kweezie wabbit herhalen en mij er mee om de oren slaan. Ik schaam me diep... :blush:

 

Dankzij de duidelijke instructies + afbeeldingen van clarkie is voor mij in ieder geval het raadsel opgelost. Bij mij zat het bewuste e-mailadres in Andere contacten van Gmail:

 

59806da37caa9-Contactbeheer_-_andere_con

 

Ik heb het e-mailadres (aangegeven met rode pijl in de afbeelding) verwijderd. Daarna Picasa gestart, een foto uitgezocht om te verzenden via Gmail en wanneer ik nu enkel de letter p typ, dan wordt dat e-mailadres niet meer getoond bij auto-aanvullen.

 

Ook Bernard zal het dan daar moeten zoeken. Ik hoop dat hij er nu uitkomt met behulp van de duidelijke instructies van clarkie.

Ik zat dus fout met mijn aanname dat Picasa bij het verzenden van foto's voor de functie auto-aanvullen niet alleen kijkt in het adresboek van Gmail, maar ook op andere plekken. Er wordt dan echt alleen maar gebruik gemaakt van het adresboek van Gmail, maar daarbij kan dus ook uit de (vaak vergeten groep) Andere contacten geput worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, porrelaar zei:

Oeps, had ik nu echt over die reactie van kweezie wabbit (van  31-7-2017 om 07:21) heen gelezen? Blijkbaar. Clarkie moest die reactie van kweezie wabbit herhalen en mij er mee om de oren slaan. Ik schaam me diep... :blush:

 

 

 

 

Zou niet weten waarom jij je zou moeten schamen, trouwens ging er eerst ook van uit dat het daar niet niet te zoeken was omdat:

Op 31-7-2017 om 07:21, kweezie wabbit zei:

Probeer eens het volgende.

Open je gmail account en ga naar je contacten.

In het menu aan de linkerkant klik je op meer.

Scroll dan even naar onder en klik op andere contacten.

Kijk of de bewuste contacten daar bij staan.

Om te verwijderen klik je op het contact.

Klik dan op de 3 puntjes (meer acties) rechtsboven en kies vervolgens verwijderen.

Bevestig je keuze.

Het contact zou nu moeten verdwenen zijn uit de lijst als je een adres intikt.

 

Op 31-7-2017 om 08:13, bernard zei:

Ik kan op de linkerkant op meer klikken , maar daar staat bij mij geen andere contacten bij .

Ook niet bij andere labels

 

 

Picasa is van Google, de opvolger noemt Google Foto's, dus ging ik er van uit dat het ofwel ergens op de pc bewaart werd in een bepaald bestand of bij google zelf dus op hun server.

Daarom ging ik op zoek en kwam toch tot dezelfde bevinding als kweezie wabbit. In de oude versie kwam meer oude e-mailadressen tegen trouwens meer tegen dan in de nieuwe versie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.