Ga naar inhoud

Rambler


Jive1

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, Jive1 zei:

In de plaats daarvan staat er op die F drive nu juist hetzelfde als op de USB-stick stond, zelfs de naam van die F drive is nu ESD-USB geworden.

En dat terwijl je de USB stick helemaal niet meer in de computer hebt zitten?

Dat kan. Ik maakte laatst hetzelfde mee en ik loste het zo op:

Open de Verkenner.

Klik in de linker kolom van de Verkenner met de rechter muisknop op ESD-USB (F:).

In het contextmenu dat dan verschijnt klik je op Uitwerpen:

 

599dd8de4346e-ESD-USB_uitwerpen.png

 

Start daarna de computer opnieuw op.

Nadat de computer opnieuw is opgestart, open je weer de Verkenner. Hoe wordt de F schijf dan weergegeven? Wat is dan de inhoud van F:?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! Passer,

Goeie morgen!

Eerst even het plaatje sturen van mijn Schijfbeheer. Ziet er wel mooi uit....

Let op! In mijn Verkenner zie ik de hele reeks drives staan zoals op beelden 2a en 2b.

Raar maar waar.

 

Aan Porrelaar ook een goeie morgen!

Ik heb dat geprobeerd, in de linker kolom drive F rechts aan te klikken, maar 'Uitwerpen' verschijnt hier niet, dus... Niet kunnen proberen

 

Groeten

Jive1 - Belgium

beeld1.jpg

beeld2b.jpg

beeld2a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey! Passer,

De inhoud van mijn drive F in Verkenner gezein is

-zoals beeld a de werkelijke USB waarmee ik Windows10 heb geïnstalleerd

-zoals beeld b de inhoud zoals Verkenner weergeeft voor de bovenste drive F

-zoals beeld c de inhoud door Verkenner gezien voor de onderste drive F

 

Groeten

Jive1 - Belgium

 

beeldc.jpg

beelda.jpg

beeldb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Wat me opvalt: op je eerste plaatje (Schijfbeheer) staat  je C op schijf 1. Normaal staat de C op schijf 0 - euh: heb jij daar de hand in, weet je hoe dit komt?

 

1 uur terug, Jive1 zei:

Let op! In mijn Verkenner zie ik de hele reeks drives staan zoals op beelden 2a en 2b.

2 Dit is normaal toch? Je hebt er 'deze pc' openstaan en in je pc zitten toch al die drives/partities?

Je verkenner toont je gewoon alle partities van je computer.

 

zie bv een plaatje van mijn C: Plaatje.jpg.f91204d9c8db6cf08984add4460911a3.jpg (klik om te vergroten)

 

 

3 Je F 'ESD-USB': hier zit ergens iets fout: bovenaan wordt als lege ruimte 28 Gig aangegeven, onderaan..... 200 Gig !

 

Plaatje.jpg.9a20365223f1ef22d48f123a37600043.jpg

 

Wat me wel opvalt, is dat bij je plaatjes 2a, b en c telkens dezelfde inhoud wordt aangegeven, namelijk de inhoud van die usb-MCT-tool die je aanmaakte.

Mogelijk is echter alleen je verkenner in de war.

Koppel die E eens even af en kijk wat je verkenner dan vertelt (plaatje ) ?

 

 

4 Je schreef eerder:

17 uren geleden, Jive1 zei:

zelfs de naam van die F drive is nu ESD-USB geworden

 

Is de huidige F (die 32 Gig schijf/stick) wel dezelfde F als je voordien had?

Ik bedoel: de drive waar je het over had (die dus van naam zou veranderd zijn): was die ook 32 Gig - of was het een andere/grotere schijf ?

(Want het zijn de gegevens op DIE schijf die je nog wel terughebben dacht ik?  Btw: heb je er geen copies of backups van, van die 'begin'-F-schijf ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Passer zei:

Je F 'ESD-USB': hier zit ergens iets fout: bovenaan wordt als lege ruimte 28 Gig aangegeven, onderaan..... 200 Gig !

 

Plaatje.jpg.9a20365223f1ef22d48f123a37600043.jpg

Nee, dit zit volgens mij een beetje anders. Schijf 2 is waarschijnlijk de schijf waar vroeger belangrijke bestanden op stonden en die toen Bijhouden heette.

Deze schijf is volgens de fabrikant van die schijf 250 GB groot, maar Windows rekent niet met gigabytes (GB), maar met Gibibytes (GiB) en komt zo op 232,88 GiB. Dat is normaal.

 

Schijf 2 was vroeger waarschijnlijk niet verdeeld in partities. Nu is hij wel verdeeld in 2 stukken: een F partitie met de naam ESD-USB (met een grootte van 32 GB, waarvan 3,3 GB gebruikt is en 28,69 vrij) en een Niet-toegewezen deel van 200,88 GB.

Wat zou er gebeurd kunnen zijn waardoor deze situatie ontstaan is? Ik vermoed dat je meer dan 1 keer een opstartmedium met Windows 10 hebt aangemaakt met het Media Creation Tool. En bij een van die keren heb je per abuis niet voor de USB stick gekozen, maar voor deze harde schijf. Wanneer je kiest voor een harde schijf, dan zal eerst alles wat op die harde schijf staat verwijderd worden (je krijgt daar ook een waarschuwing over te zien!); daarna zal een nieuwe partitie van 32 GB worden gemaakt en dat wordt dan het installatiemedium. Omdat het Media Creation Tool slechts een installatiemedium van maximaal 32 GB aanmaakt, blijft de rest van die harde schijf Niet-toegewezen ruimte.

 

Dit lijkt mij de meest logische verklaring voor wat er gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het wel eens helemaal bij het rechte eind kunnen hebben Porrelaar

(en in het bovenste plaatje van Schijfbeheer worden alleen de toegewezen partities vermeld - en dus wordt die niet-toegewezen partitie nièt vermeld bovenaan... ?  (klopt? , want dit was me nog nooit opgevallen)

En dat zou dus ook kunnen verklaren dat die F nu in Fat 32 geformateerd is - en dus vrees ik ook dat Jive1 alles op die schijf kwijt gaat zijn... :(

 

En dus zou ik volgend 'actieplan' willen voorstellen:

 

- data-partitie van schijf 1 (achterste partitie) veilig stellen (backup of kopie op de D maken)

- D loskoppelen
- F loskoppelen

- (voor alle zekerheid maar): rebooten, nieuwe usb-opstartstick maken met MCT en vanuit verkenner die gewoon in gang zetten - kiezen voor herstellen 'met behoud van instellingen' (zoals jij enkele dagen geleden :) )

- systeem uitschakelen, D en F terug aankoppelen.

- F terug formateren

 

Wat denk je Porrelaar?

 

@Jive1 : herken jij je zo wat in wat Porrelaar hierboven schreef?

Ik heb dus idd schrik dat je alles wat op de F stond gewoon geformatteerd werd in Fat 32 (bij het aanmaken van die usb-'stick') en gezien er daarna nog eens een partitie van 32 werd aangemaakt èn nog eens voor een kleine 4 Gig data op werd geschreven. Data terughalen van die schijf zal wellicht gewoon praktisch niet meer mogelijk zijn vrees ik.

(iemand toch nog ideeën? ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wil ik melden dat het wel vaker voorkomt dat iemand per abuis kiest voor een interne of externe harde schijf wanneer hij een installatiemedium gaat aanmaken. Dit is zo iemand: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/902399-Windows-10-op-mijn-harde-schijf-gezet-Alle-bestanden-kwijt!!

Bij hem ging het om een externe harde schijf van 500 GB, die daarna nog slechts 32 GB groot leek te zijn.

Die persoon koos ervoor om in schijfbeheer de F: schijf te verwijderen, waarna hij weer een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte kreeg van 500 GB. Daar maakte hij een nieuw volume van, die hij formatteerde en een schijfletter gaf. Hij zag er geen heil in om pogingen te ondernemen om zijn verloren bestanden terug te halen.

Ik zeg niet dat Jive1 dat ook moet doen; het is enkel een optie.

 

Wat gebeurt er wanneer je met het Media Creation Tool een installatiemedium aanmaakt van een harde schijf (maakt niet uit of dat een interne of externe schijf is)? Het is niet zo dat dan eerst die gehele harde schijf geformatteerd wordt. Nee, er gebeurt hetzelfde als wanneer je in Schijfbeheer met de rechter muisknop op die harde schijf zou klikken en dan zou kiezen voor Volume verwijderen. Het gehele volume wordt dan één niet-toegewezen ruimte. Daarna maakt het Media Creation Tool een nieuwe partitie aan van 32 GB en die wordt geformatteerd volgens FAT32. De rest van die harde schijf blijft dan niet-toegewezen ruimte.

 

Is het mogelijk om bestanden terug te halen van Schijf 2? Misschien wel, maar het wordt inderdaad lastig. Veel van die tools kunnen alleen schijven benaderen die een schijfletter hebben. Bovendien is een deel van de schijf (3,3 GB) overschreven met de installatiebestanden van Windows 10. Wanneer bestanden overschreven zijn, dan zijn ze normaliter niet meer terug te halen.

Wanneer de verloren data erg belangrijk voor Jive1 zijn, dan kan hij reacties afwachten van leden die ervaring hebben met het terughalen van bestanden.

--------------------------

Ik heb de afbeeldingen bekeken die Jive1 liet zien van de inhoud van de echte USB stick en van schijf F.

Ik vind het erg vreemd dat er een map Contactpersonen Outlook op de USB stick staat. Zo'n map wordt niet aangemaakt door het Media Creation Tool. Die map zal Jive1 er later zelf in hebben gezet. Zou ik zelf nooit doen. Niet zelf iets gaan wijzigen aan de door het Media Creation Tool gemaakte installatiemedium.

---------------------------

Dan over het actieplan van Passer. Ik weet niet of het nodig is om nog een keer Windows te gaan herstellen. Misschien zijn de fouten die Jive1 nu ervaart, nog op een andere manier te herstellen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Goeie namiddag allebei!

Hey!
Passer en Porrelaar,
Jullie uitleg is deels niet begrijpbaar voor me, de reden is dat ik niet zoveel als jullie ken over computers...
Maar een en ander wat jullie vertellen klopt volgens mij toch ook niet helemaal met wat ik deze dagen gedaan heb....
 
- aan mijn C heb ik sinds jààren van het bestaan van mijn pc niets meer veranderd. Als die nu op schijf 1 staat, dan zal dat van in 't beging zo geweest zijn toen ik die pc aangekocht heb. OF... Ik heb ooit, onder Windows XP mogelijk nog, met PartitionMagic zelf die partities verwisseld, maar dat herinner ik me niet helemaal juist meer, omdat ik één relatief grote interne drive wilde hebben voor mijn FlightSimulator, en dat is nog steeds die drive D, omdat die ca.600Gb was, en die zat in de pc-kast in als eerste schijf 0 met C erop. Voor mij was het beter één grotere schijf te hebben   Dat is zo gebleven sinds die tijd. Tenminste kan ik zeggen: ik heb daar achteraf niets meer aan veranderd. En dan heb ik mogekijk zelf die schijf1 als mijn C genomen, , ca 120 Gb, dat was voldoende voor de basisprogramma's en wat kleinere andere programs. Alleszins, dat heeft steeds zo gewerkt, en goed!
- ik heb 2 interne schijven en 2 externe schijven Zeker mijn schijf 1, waarop dus mijn C staat, en mijn scijf 0, waarop mijn D staat van de FlightSimulator zijn beide interne schijven. Op de schijf 1 heb ik dan wat plaats gegeven voor allerlei data, en die twee andere partities die heeft het pc-programma zelf aangemaakt.
De andere twee schijven, 2 en 3, die heb later zelf aangesloten, één voor het bewaren van belangrijke gegevens , en dat zijn mijn F geworden, op schijf 2, en mijn K op schijf 3 ( die is nu blijkbaar 4 geworden, ik weet niet waarom en hoe ).
Als ik dat zo bekijk, dan merk ik op dat alleen van mijn schijf 2, vermoedelijk door  die USB-werking bij het heropstarten van Windows 10, een deel afgepikt, en daar werd hetzelfde opgezet als wat op de USB zelf ook al staat, én, im welke reden, dat weet ik ook niet, heeft die dat stuk in een aparte partitie gezet, die eerst FAT-geformatteerd werd. FAT had ik al lang afgeschreven en alles is bij mij al lang NTFS geformatteerd.
Het usb-programmaatje heeft de rest van de schijf 2, mijn gewezen F, laten staan, hopelijk en in een afzonderlijke partitie laten staan. Als dit laatste klopt, dan staat daar mogelijk tenminste nog een deel op van mijn oorspronkelijke F.
Dus moet ik dat stuk dan nu niet toegewezen is, op een of andere manier proberen te zien te krijgen. Als ik dat zou kunnen toewijzen aan een nog niet bestaande letter, dan ligt de weg voor mij open om opnieuw te beginnen met schone lei...
Wat denken jullie daarvan?
Noteer ook: ik heb de herinstallatie van Windows 10 slechts éénmal uitgevoerd, waardoor ik in deze situatie ben terechtgekomen, ok had daarvoor ook slechts één USB-stick gebruikt, en maar éénmaal gedownload. Wel heb ik datzelfde in 2 vorige acties al eens gedaan, en toen liep alles perfect.
Graag uw mening.
Jive1 - Belgium
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Dat van die contactpersonen moet als volgt gebeurd zijn...

Toen W10 zogenaamd klaar was, heb ik die USB niet weggenomen, die is blijven zitten.

Ik ben begonnen mijn antivirus-programma te installeren, en mijn Office 365. Daar ging ik op een bepaald moment de adressen van mijn contactpersonen zoeken, en die zaten onder andere op mijn FC drive... Dat ging niet, want die F was dus onbruikbaar... Wat ik dan juist geprobeerd heb weet ik niet juist meer, maar daar moet die folder erbij gekomen zijn....

Sorry voor mijn gebrekkige uitleg.

Groeten

Jive1-Belgium

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Jive1 zei:

ik heb 2 interne schijven en 2 externe schijven

Aha, het wordt voor mij steeds duidelijker wat er gebeurd is. Je F: schijf is een externe harde schijf.

Ik heb de eerder door jou geposte 3 afbeeldingen in deze post nog eens bekeken en ik zie nu pas op welke datum het fout is gegaan: op 25 maart 2017. Dat had ik eerder ook al moeten zien:

 

599ec96a9397d-inhoud_drive_F.png

 

Vraag aan jou: Klopt het dat jij sinds 25 maart 2017 nooit meer schijf F: geopend hebt? Want als jij dat wel had gedaan, dan was je al eerder opgevallen dat jij je bestanden op de F: schijf kwijt was...

 

Op 25 maart heb jij ook een installatiemedium voor Windows 10 aan willen maken, maar toen je de keuze kreeg voor een van de aangesloten USB schijven, koos je per abuis de F: schijf. En dat was je externe harde schijf die jij de naam Bijhouden had gegeven.

 

Als je nog van plan bent om te gaan proberen de verloren gegane bestanden terug te halen, dan moet er een expert op dat gebied bij komen.

Wanneer jij echter zegt: "Laat maar, ik neem mijn verlies en ik wil gewoon weer die F: schijf kunnen gebruiken, maar dan wel de hele 250 GB", dan kan ik je daarbij wel adviseren.

Laat dat eerst even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.