Ga naar inhoud

Update 1803


Theo2602

Aanbevolen berichten

Gisteren plots de update 1038 1803 van W10 gekregen op de desktop, daarna ook op de laptop opgevraagd. Bij deze laatste duurde dat vijf uur! En wat is er veranderd? Sneller is hij zeker niet geworden.

Verder verwijderde hij CCleaner omdat de versie verouderd is, en vraagt hij, in apparaatprestaties  en status, om opnieuw te installeren waarbij allerlei apps zouden verwijderd worden!

Natuurlijk doe ik dat niet, maar wat gaat er bij de volgende update gebeuren? Alle programma's waar nieuw (betalende) versies van zijn verwijderen? Ik denk hierbij aan mijn filmbewerkingsprogramma's zoals Pinnacle Studio waar ik nog steeds met versie 14 werk, terwijl ze nu al aan 21 zitten. Vanaf studio 19 heb je nochtans veel problemen met W10 die blijkbaar niet compatibel zijn.

Na mijn geklaag: is er iets verbeterd bij W10 1803??

 

(Windowsversie aangepast in de titel - en ook maar even hier )

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update 1038 ken ik niet. Bedoel je misschien versie 1803 van Windows 10?

Twee keer per jaar komt er een nieuwe versie van Windows 10 uit. Het versienummer duidt op jaar en maand waarin het de bedoeling was die update uit te brengen. Eigenlijk was het dus de bedoeling om 1803 uit te brengen in de maand maart van 2018, maar dat wordt soms wat later, omdat er eerst een paar lastige bugs verholpen moeten worden.

Daarom kwam versie 1803 pas voor het grote publiek beschikbaar op 30 april 2018.

De vorige versie van Windows 10 was 1709. Zo’n nieuwe versie is eigenlijk geen update, maar een upgrade. De installatie van een nieuwe versie van Windows 10 is een even zware operatie als de upgrade van Windows 7 (of Windows 8.1) naar Windows 10.

Je krijgt in feite 2 keer per jaar een nieuw besturingssysteem.

Hoelang de installatie van een nieuwe versie van Windows 10 duurt is vooral afhankelijk van de onderdelen (hardware) in je computer. Bij een moderne computer met SSD, 8 GB werkgeheugen of meer en een vlotte processor zal het volledige proces (downloaden en installeren) in minder dan een uur gebeurd zijn. Bij een oudere laptop met zwakke specificaties kan het inderdaad soms wel 4 uur duren. Bij jou duurde het maar liefst 5 uur, wat ik wel erg lang vind.

 

Wat is er nieuw in versie 1803? Dat kun je nalezen in de review van 12 pagina’s: https://nl.hardware.info/reviews/8111/windows-10-april-2018-update-1803-review

 

Daarnaast vraag jij je af wat er bij volgende nieuwe versies van Windows 10 gaat gebeuren. Ik heb geen idee. Dat wordt een verrassing.

Jij lijkt vooral bang te zijn dat sommige software waarvoor jij betaald hebt, in een toekomstige versie van Windows 10 niet meer zal werken. Ook daar is nu weinig over te zeggen, maar het risico kan niet worden uitgesloten.

Aan de andere kant is het zo dat op dit moment nog heel veel oude software (van soms meer dan 15 jaar oud) nog steeds werkt onder Windows 10.

Ik snap dat jij die onzekerheid vervelend vindt, maar ik vrees dat ik je op dit punt niet helemaal gerust kan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die 1308 betreft, was inderdaad 180. dat ik bedoelde, maar heb soms last van Dislexie en (ouderdoms)geheugen. Maar ik denk dat het je niet in verwarring heeft gebracht. Voor de rest zie ik weinig dat er voor de 'doorsnee' gebruiker is veranderd. Misschien heeft de tijd die ik nodig had bij mijn laptop iets te maken dat hij op WiFi werkte en dat er geen SSD schijf in zit. Voor de rest is het een I3 met 8GB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de laptop eens minstens een uur aan staan, zonder dat je er iets mee doet. Op de achtergrond worden dan door Windows onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. 

Na een uur moet je de laptop dan opnieuw opstarten. Let op: dat is iets heel anders dan de laptop uitzetten en even later weer aanzetten. Dus klik op Start (de Windows vlag) > Aan/uit > Opnieuw opstarten.

Op die manier maakt Windows een schone start. Kijk daarna of de laptop al iets vlotter werkt.

 

Waarom is Opnieuw opstarten iets anders dan de laptop uitzetten en even later weer aanzetten? Omdat in Windows 10 standaard de functie Snel opstarten is ingeschakeld. Dat betekent dat je laatste computersessie deels wordt opgeslagen op de harde schijf, waardoor je sneller aan het werk kunt nadat je de computer hebt aangezet.

Nadelen van de functie Snel opstarten zijn er echter ook:

Wanneer er een fout zit in de opgeslagen computersessie, dan blijft die erin zitten, zolang je niet gekozen hebt voor Opnieuw opstarten.

De functie Snel opstarten zorgt er soms voor dat de computer niet kan worden afgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, alleen wanneer je kiest voor Opnieuw opstarten maakt Windows echt een schone start.

Wil je dat Windows 10 altijd schoon opstart, dan moet je zelf de functie ‘Snel opstarten’ uitschakelen.

Lees hier wat meer over de werking en de nadelen van de functie ‘Snel opstarten’: https://www.techpulse.be/tips/220243/wanneer-je-windows-10-snel-opstarten-beter-uitschakelt/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows.old is uw vorige Windows versie.

Gisteren had ik toevallig ook update 1803 (niet 1038) maar dat is een volledige nieuwe Windows versie.

Ik weet niet hoe lang het duurde maar ik denk zowat 1 uur in mij geval maar ik laat dat doen terwijl ik iets anders deed.

Je had op einde van installatie ook melding gekregen wat Windows allemaal mag doen.

Je kon kiezen uit niet of wel doen en zo verder tot het klaar is.

In principe betekend dat: Wil je dat Windows zoveel mogelijk taken van u overneemt of niet.

 

Er is wel degelijk veel verandert hoor.

Voorbeeld: open Edge en indien je niks nieuw zag dan op drie stipjes rechts bovenaan klikken en dan nieuwe onderdelen en tips.

Je kan dan nieuwe onderdelen toevoegen aan Edge en zoveel meer.

 

Naast de vergrootglas ziet je een vreemde icoontje en daarmee kan je snel verschillende dingen gelijktijdig zien.

 

Taakbalk is verandert.

 

Ik heb nog niet alles ontdekt

 

Nota: als Windows goed werkt en wacht nog een paar dagen dan kan je Windowsl.old verwijderen bij schijfopruiming en daar op systeembestanden opschonen en Windows.old aanvinken en op OK klikken. Opgelet: dit kan heel lang duren eer het klaar is!!!!!!

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nee old moet je zelf verwijderen hoor anders blijft dat ruimte innemen.

Het verdwijnt niet vanzelf.

 

Plaats genoeg is geen goed antwoord.

Windows moet telkens bij opstart alles weer lezen.

En dat maak de computer trager.

 

Edge heb ik nog nooit gebruikt.  Dat is uw keuze.

Ik begin Edge steeds meer te waarderen dat ik steeds meer ga gebruiken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.