Ga naar inhoud

PC uitvallen na opstarten


thierry1

Aanbevolen berichten

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Kijk eens Theo2602,

 

ik heb elk antwoord van Kweezie nog eens twee keer gelezen en ik weet niet wat en hoe jij leest,

maar ik lees nergens dat Kweezie zich de vraag stelt 'of je nog wel kosten zou doen aan je laptop'.

 

Misschien lees ik fout, dan mag je het me zeggen, maar wat jij net zegt, lees ik nergens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden

De voorgaande stappen kunnen tijdelijk helpen om de laptop wat vlotter te laten werken en het probleem op te lossen.

De harde schijf moet toch vervangen worden.

Nu moet je voor jezelf uitmaken of het nog de moeite is om de kosten te doen voor deze oude laptop of dat je gaat voor een nieuwe laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie zegt alleen maar dat je (JIJ) best een keuze maakt: a. doe je nog kosten voor je oude laptop (loont het voor jou nog de moeite?)   of kiezen voor   b. ga je voor een nieuwe.

 

Dat is iets anders dan "zou je er nog wel kosten voor doen? " (want dat zou betekenen dat hij je in een richting wil sturen - terwijl hij net jou de keuze laat)

 

maar goed, hier ging het niet direct om,  ik reageerde daarstraks maar op je zin:

 

8 uren geleden, Theo2602 zei:

k vind het, met mijn beperkte middelen, soms pijnlijk, hoe men hier dadelijk spreekt over: 'zou je nog geld geven aan die oude laptop, alsof er zo maar een 1.000 tal euro's klaarliggen om een nieuwe te kopen

omdat er toen (en nu) helemaal geen sprake is dat hij of wie dan ook al maar 'dadelijk spreekt over het uitgeven van zoveel euro'

Hij laat je gewoon de keuze bij het begeven van je schijf: ofwel vind je het de moeite om je schijf te vervangen  ofwel niet  (en of je dan een nieuwe laptop koopt of niet, speelt voor hem/ons geen rol...)

 

Hij stelt je de verschillende mogelijkheden voor - jij kiest ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Theo2602 hoeft helemaal geen keuze te maken. Het is zijn topic niet. Het is thierry1 die moet gaan besluiten of hij nog kosten wil maken aan deze laptop. 

Passer maakte eerder de vergelijking met een auto. Nu gaat elke vergelijking mank, maar vooruit. Stel, je hebt een auto van 10 jaar oud. Hij heeft al ruim 200.000 km gereden. Hij is weer door de APK gekomen, maar jouw garage waarschuwt dat binnenkort de versnellingsbak vervangen zal moeten worden en dat zou zo’n € 1.000 gaan kosten. Het is normaal dat je dan een afweging maakt. Bij een auto van 10 jaar oud kunnen na die versnellingsbak ook andere problemen gaan optreden. Wat is dan wijsheid: toch nog die versnellingsbak laten reviseren / vervangen of de auto in gaan ruilen voor een nieuwer model waarmee je weer een paar jaar probleemloos kunt rijden?

 

Zo is het ook met computers. Je kunt van te voren niet zeggen hoe lang ze meegaan. Desktop pc’s gaan wat langer mee dan laptops omdat ze op een vaste plek staan, terwijl laptops schade op kunnen lopen tijdens vervoer naar school en werk. Bovendien zijn in desktop pc’s meer onderdelen te vervangen dan in laptops.

Grove stelregel: elk jaar dat een laptop langer meegaat dan 5 jaar, is meegenomen. Ja ja, ik weet dat er ook laptops zijn die na 10 jaar nog goed functioneren, maar dat zijn de uitzonderingen.

In de laptop van thierry1 zit een i5 processor van de eerste generatie. Dat betekent voor mij dat deze laptop 7 of misschien al 8 jaar oud is. Voor een laptop is dat al een respectabele leeftijd.

Er zit nu een gewone harde schijf van 250 GB in.

HDD ‘s met die opslagcapaciteit worden niet veel meer verkocht, maar een nieuwe harde schijf van 500 GB koop je al voor een bedrag tussen de 35 en 45 euro.

Voor een SSD van 250 GB betaal je circa € 60. Dat zijn geen grote bedragen, maar het blijft een laptop van 7 of 8 jaar oud, dus kunnen hierna -door ouderdom/gebruik- ook andere onderdelen kapot gaan. 

Aan thierry1 de beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de bezorgdheid over het al dan niet aankopen van een nieuwe laptop maar dat zal ik wel voor mijn eigen uitmaken :)

Wat zouden jullie doen. Het is voor de zoon mee te nemen naar school, 12 jaar, hoe waren wij en jullie in die tijd :) eens smijten met de boekentas en dergelijke waar dat dan nu een laptop gaat in zitten. Ik denk het niet. Deze doet wat hij moet doen zeker voor op school, kan tegen een duwtje en het hart van de laptop is nog goed.

 

Nu om zeker te zijn dat ik achter de juiste HD ga beginnen zoeken, is dit het type waar ik achter op zoek moet gaan ST9250410AS?

Als de prijs mee valt zal de schijf snel verandert zijn.

Waar zou ik hem het best aankopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je hoeft niet op zoek te gaan naar de ST9250410AS. Dat type harde schijf van fabrikant Seagate wordt niet meer verkocht.

Hier heb je een lijst met 2,5 inch  harde schijven met een opslagcapaciteit van 500 GB: https://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpUMDSxBVC5IVsnUwEDPQElHKTexAs6rra0FAA

Die zullen allemaal passen.

 

Ik ben zelf Nederlander en ik maak vaak gebruik van Tweakers wanneer ik nieuwe hardware nodig heb. Geen idee of er in België ook zo’n website is.

Overweeg ook een SSD in plaats van een gewone harde schijf. Een SSD heeft geen bewegende onderdelen en is daardoor niet gevoelig voor schokken.

Lijst met SSD’s van 240 tot 256 GGB: https://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpWMzCyNQXQuSFrJyMRAz0BJRyk3sQLEMzUD8mp1lMwMzcCKyhJzlKyilQyBysyVYiESpigSxuaGMAlLJIlgxxBHsDjQOhOEdRZKtbW1AA

Ze zijn gesorteerd op meest bekeken, maar je kunt zelf ook sorteren op Score of op Prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, thierry1 zei:

Het is voor de zoon mee te nemen naar school, 12 jaar, hoe waren wij en jullie in die tijd :) eens smijten met de boekentas en dergelijke waar dat dan nu een laptop gaat in zitten.

In dat geval zou ik zeker gaan voor een SSD.

Daar zitten geen bewegende onderdelen in die beschadigd kunnen raken door schokken (van het gooien met de boekentas met laptop).

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Passer zei:

Ik denk Thierry, dat een nieuwe schijf dan aangewezen is - binnen 2,3 jaar moet hij dan toch wellicht een nieuwe hebben - en dan heeft hij op dàt moment een nieuwe waar hij dan beter mee gesteld gaat zijn.

De huidige zal het voor hem nog wel even doen denk ik.

Passer ik heb dezelfde mening. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.