Ga naar inhoud

PC uitvallen na opstarten


thierry1

Aanbevolen berichten

We hebben thuis een Dell Latitude E6510, al een tamelijk oud toestel maar deed nog wat hij moest doen. 

Werd ook gebruikt door de zoon om een beetje op te tokkelen en spelletjes te spelen.

Nu heel soms als hij opstart krijg ik het Windows 10 scherm met naam erop en valt hij plots uit de laptop. Hij doet dit niet elke keer. Is net of de batterij zou leeg zijn maar toch hangt de pc aan de stekker, stroom genoeg dus.

Het is ook al eens voor gekomen dat de laptop volledig was opgestart en na een minuutje of zo plots uit viel. Dan zou ik eerder denken aan de ventilatie die stuk is maar zoals ik aangeef, hij doet dit niet elke keer. 

We zouden deze laptop willen gebruiken om de zoon mee te geven op school. Hij heeft dyslectie en mag dus op school een laptop gebruiken.

Kan ik de pc testen om te zien wat er juist aan scheelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

Speccy.PNG

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij scheelt er iets mat de harde schijf en daarom gaan we die aan een extra test onderwerpen.

 

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Wat is het resultaat van deze test?

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het rode blokje op de eerste afbeelding wijst op een beschadiging van de harde schijf.

De schijf zal moeten vervangen worden.

Begin alvast met je persoonlijke bestanden veilig te stellen op een externe schijf.

 

Open de verkenner en klik met rechts op de C schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart. Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

 

Doe daarna opnieuw de Benchmark test met HD Tune.

Maak een nieuwe afbeelding en voeg deze toe aan een volgend bericht.

 

Doe ook het volgende.

 

Ga naar start, typ eventvwr.msc in het zoekvak en klik op OK.
Dubbelklik op windows logboeken.
Dubbelklik op het logboek voor toepassingen .
In de rechterkolom bij acties klik je op huidig logboek filteren.
Bij geregistreerd selecteer je afgelopen 12 uur en klik op OK.
Klik in de rechterkolom bij acties op gefilterd logboek opslaan als... .
Bepaal de lokatie en noem het bestand AppLog om op te slaan.
Voeg dan het bestand AppLog.evtx als bijlage toevoegen aan een volgend bericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het, met mijn beperkte middelen, soms pijnlijk, hoe men hier dadelijk spreekt over: 'zou je nog geld geven aan die oude laptop, alsof er zo maar een 1.000 tal euro's klaarliggen om een nieuwe te kopen (minder is natuurlijk niet goed genoeg) Ik denk dat er hier veel zitten die een andfere auto kopen als de benzinetank leeg is, zodat ze hun handen niet hoeven vuil te maken bij het tanken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Theo2602 zei:

Ik vind het, met mijn beperkte middelen, soms pijnlijk, hoe men hier dadelijk spreekt over: 'zou je nog geld geven aan die oude laptop, alsof er zo maar een 1.000 tal euro's klaarliggen om een nieuwe te kopen. Ik denk dat er hier veel zitten die een andere auto kopen als de benzinetank leeg is, zodat ze hun handen niet hoeven vuil te maken bij het tanken.

Zou je er niet anders over denken, moest je benzine in die tank doen en dat iemand dan zegt: let op, je benzine is slecht aan het worden, als je door blijft rijden bestaat de kans dat heel je motor om zeep gaat?

 

Elke vergelijking loopt mank, maar er wordt hier gezegd: als je niet op let, kan het gebeuren dat je schijf nog op andere plaatsen fouten gaat vertonen (wat meestal gebeurt als er één fout begint te komen: dit is een teken aan de wand) - en als die fout op een plaats is waar gewoon maar een tekstje of plaatje staat is het niet erg, maar als het foutje voorkomt op een plaats waar belangrijke (windows)bestanden staan, dan kan alles in de prak lopen (en ben je mogelijk veel gegevens van je schijf kwijt of zijn ze niet meer benaderbaar)

 

Trouwens:

2 uren geleden, kweezie wabbit zei:

De harde schijf moet toch vervangen worden.

Kweezie spreekt hier niet van je ganse laptop te vervangen, alleen maar van je harde schijf (en je koopbedrag wordt daarmee door tien gedeeld)

 

Kort gezegd: je schijf is  het aan het begeven, wil jij het riskeren er verder mee te werken, dan kan dat lukken, maar ook helemaal tegen slaan. Onze ondervinding is dat je dat beter niet kan gaan uitproberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.