Ga naar inhoud

problemen externe harde schijf


Kristof

Aanbevolen berichten

Hey,

Een aantal weken geleden heb ik win 10 opnieuw moeten installeren op mijn laptop door een aanhoudend probleem bij het opstarten.

Ik had op dat moment geen usb die ruimte genoeg had om windows op te zetten en dan via usb op te starten.

Ik heb dus mijn externe harde schijf gebruikt en daar windows mee geïnstalleerd.

Nu na die installatie die ook gelukt is merkte ik toen ik mijn externe harde schijf voor de eerste terug wilde gebruiken dat de naam van men harde schijf alsook alle inhoud die er vroeger op stond niet meer te vinden is.

Wat ook raar is is dat de harde schijf 1,5 TB is en ik nog maar 35 GB vind aan totale ruimte.

ook de naam van de harde schijf is nu ESD-USB wat voordien big hard disk was.

Is er iemand die mij zou kunnen helpen dit is voor mij zeer belangrijke data zoals foto's een massa aan filmpjes enz...

 

bedankt alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel uitleggen wat er gebeurd is, Kristof. Hopelijk kunnen anderen jou helpen met het terughalen van je verloren bestanden.

 

Er zijn meer mensen die dezelfde fout als jij jebben gemaakt. Jij had geen USB stick die groot genoeg was. Op dat moment had jij naar de winkel moeten gaan om een USB stick van 8 GB te kopen. Die zou groot genoeg zijn geweest en zo’n stick heb je al voor 8 euro.

 

Toen besloot jij je externe harde schijf te gebruiken. Wat gebeurt er wanneer je een USB stick of een externe harde schijf gaat gebruiken als medium om Windows 10 te installeren? Dan zullen alle aanwezige partities op die stick of harde schijf verwijderd worden. Daarna wordt een nieuwe partitie aangemaakt van maximaal 32 GB. Hierdoor raak je alle bestanden kwijt die op de stick of externe harde schijf stonden. Tijdens het maken van het installatiemedium word je daar ook twee keer voor gewaarschuwd. Waarschijnlijk heb je dat over het hoofd gezien doordat je te snel op Volgende... Volgende klikte.

In schijfbeheer kun je zien dat de harde schijf nog de volledige grootte heeft. Vooraan zie je de partitie van 32 GB staan. De rest is niet-toegewezen ruimte. 

 

En nu wordt het wachten op  iemand die jou kan helpen met het recoveren van je bestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al maar direct een verwittiging:  je oude bestanden staan voor een (vermoed ik) groot deel nog op je externe.

GEBRUIK DIE EXTERNE VOORLOPIG HELEMAAL NIET - N I E T ! - om er dingen op te schrijven (om er nieuwe of gewijzigde bestanden op te plaatsen)

 

Kort gezegd: als je een bestand 'wist', wis je niet het bestand, maar wel de begincluster (die aangeeft aan je systeem: vanaf hier mag de schijf niet overschreven worden tot aan de eindcluster )

Is die begincluster wèg dan denkt het systeem: ah, daar staat niks belangrijk meer op, want die begincluster is weg - dus kan ik nieuwe of gewijzigde  bestanden op die plaats zetten  EN dan worden de resten van je oude bestanden overschreven en ben je ze kwijt

 

(edit / vervolg)

 

Er bestaan nu undelete-programma's die die begincluster gaan herstellen - en dan heb jij je oude bestand terug.

Natuurlijk: voor een grote externe is dit wel een heel werk  èn op de plaats waar die bestanden voor je nieuwe installatie gedwonload en gezet werden: op die plaatsen ben je natuurlijk - wat er ook stond - al je oude bestanden kwijt.

 

Wat doet zo'n undeleter? algemeen gezegd: die begincluster herstellen - en volgens de plaatsen van het oude bestand wel of niet overschreven werden, zal je ook goede of beschadigde bestanden terugvinden.  (als er bv ook van het midden van een oud bestand dingen overschreven worden, dan kan zo'n undeleter die niet herstellen)

Praktisch: als je met zo'n undeleters werkt, ga je een lijst krijgen van (mogelijk) te herstellen bestanden en in die lijst moet je (telkens) een nieuwe beginletter gaan geven en dan wordt dat bestand met die naam opgeslagen.

 

BELANGRIJK: laat géén herstelde bestanden op je externe opslaan anders ga je misschien weer oude bestanden gaan overschrijven. Als je 'alles' (wat kon) hersteld hebt, dan pas zou ik die externe terug gaan gebruiken om dingen op te slaan.

 

Maar misschien is het wel veel simpeler: in het geval die externe gewoon backupbestanden en dubbels van bestanden bevatte (die je vb op je HD-zelf (op een andere partitie) staan hebt: dan moet je natuurlijk niets gaan proberen te recupereren. (zelf heb ik bv naast mijn SSD nog twee HDD's die beiden gewoon een copie van mekaar zijn. Crasht er eentje, dan heb ik die andere nog met alle bestanden.

 

Maar goed: lees dit even rustig door en zet je bedenkingen er  maar bij.

 

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je er een deel - 'k zou je zeker de eerste (Recuva) aanbevelen - de andere ken ik niet.

 

'k Herhaal even: installeren op je laptop en de herstelde bestanden ook op je laptop laten plaatsen (of op een usb, of een anderen externe , maar NIET op die externe die je wil recoveren.

 

Heb je nog vragen, stel ze dan maar (en bedenk: niet èlk bestand zal goed te herstellen zijn.

Tippie: bewaar voortaan belangrijke / eigen bestanden op minstens twee verschillende dragers (dus nièt op twee partities van dezelfde schijf)

 

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gisteren ook al dit programma laten draaien hij heeft een stap of drie doorlopen ik zag dat hij veel verborgen bestanden vond maar op het einde toonde hij maar 7 avi bestanden ik kon dus niets anders meer aanklikken ik zal deze avond nog eens herdoen en zien wat het zegt al denk ik dat dit niet anders zal zijn maar we weten maar nooit.

 

ik hou je op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.