Ga naar inhoud

CPU temperatuur te hoog!


Big_Apple

Aanbevolen berichten

Vanavond viel mijn pc opeens uit. Na hem opnieuw te hebben opgestart heb ik onmiddelijk Speccy gestart om de CPU temperatuur te controleren. Die gaf meer dan 100°C aan. Daarop heb ik de pc onmiddellijk weer uitgeschakeld, geopend en ontstoft. CPU-koeler gedemonteerd en ontstoft, alsook fans, voeding etc. 

 

Nu weer heropgestart en loopt normaal maar Speccy blijft dezelfde temperatuur aangeven (al vanaf het begin eigenlijk). Dit terwijl hij alles bijeen zeker een uur niet gedraaid heeft. Kan dit een valse melding zijn? Kapotte sensor? Hoe kan ik dit controleren en wat doe ik eraan? 

 

Systeem: http://speccy.piriform.com/results/KTpNuk3p7k0C0AUlas7vv53 

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De warmtecapaciteit van de CPU zonder koeler is erg klein tov de CPU mét koeler. Dat betekent dat hij in een oogwenk warm wordt als hij thermisch niet goed met de koeler is verbonden.

Het kan dus  nog steeds aan het ontbreken van de pasta liggen.
Nu moet je die pasta niet overschatten. Een goed metaal - metaal contact heeft ook al een redelijk goede warmte overdracht. Alleen als de oppervlakken niet vlak of goed schoon zijn gaat die wamrte overdracht snel achteruit.
Hier een heel verhaal over koelpasta's https://archive.benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=150&Itemid=62

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel er al veel over geschreven is, zie beide links in voorgaande postings, hier in een notendop een paar getallen ter illustratie: koper heeft een warmtegeleiding van 390 W/mK. Warmtegeleidende pasta's gaan tot ongeveer 5 W/mK. Hoe hoger de "vulgraad" van de pasta, des te moeilijker zal overtollige pasta kunnen worden weggedrukt waardoor het metallisch contact slechter wordt. Van daar ook de uitgebreide verhalen over hoe pasta's te selecteren en aan te brengen.

Vuistregel is beter te weinig pasta dan te veel.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperaturen van sommige AMD processoren worden door Speccy wel al eens vaker fout gelezen.

De laptop van een vriend van me draait al van bij aankoop (4 jaar geleden) constant op een CPU temp van 108 °C. Ze zijn er mee terug naar de winkelier geweest en deze zei dat er niets aan de hand is.

Blijkbaar heeft hij gelijk want de pc draait nog steeds feilloos.

 

Misschien is dit ook bij u zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er werkelijk twijfel is over de juistheid van de temperatuurweergave kun je natuurlijk ook gewoon even voelen. Je voelt echt wel het verschil tussen 60 °C of 100 °C (vinger vochtig maken en afwachten of het sist:-) ). Al is meten met een thermokoppelmetertje natuurlijk wel betrouwbaarder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.