Ga naar inhoud

CPU temperatuur te hoog!


Big_Apple

Aanbevolen berichten

Op 21/9/2018 om 09:41, Veng zei:

Vraag is natuurlijk hoe de temperatuur voorheen was. Dat weet je niet dus het uitvallen hoeft niet noodzakelijkerwijs met de temperatuur te maken te hebben. Twee fouten gelijktijdig is altijd verwarrend: uitvallen van de pc en toevallig vinden dat de temperatuur hoog is.

Mja, ik dacht automatisch aan de temperatuur omdat die in het verleden ook al eens problemen veroorzaakte (te hoog in combinatie met uitvallend systeem). Toen heb ik hem binnengebracht bij de handelaar die hem indertijd voor mij heeft samengesteld en die verklaarde toen dat het waarschijnlijk een foute registratie was omdat de processor bij constante temperaturen van 90°C en hoger allang naar de vaantjes zou moeten geweest zijn. Ik weet niet meer hoe hij het probleem toen heeft opgelost maar ik heb er toen na een schoonmaakbeurt weer een tijdje geen last meer van gehad. Tot eergisteren dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

"constante temperaturen van 90°C en hoger allang naar de vaantjes zou moeten geweest zijn. "

Dit lijkt me niet juist. Het hang natuurlijk van de processor of maar die van Intel bv. hebben vaak een max temp van 100 - 110 °C en dan nog sneuvelen die niet snel op levensduur.

Voor de juiste gegevens zou je jouw processor echter even moeten googelen.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps. Dat is laag zeg. Ja, dan vliegt hij er bij 90 °C natuurlijk wel snel uit. Een vuistregel bij elektronica is dat elke 10 graden verhoging een halvering van de levensduur is.

(https://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_van_Arrhenius)

 

En als je echt van hogere wiskunde houdt 😁:

http://reliawiki.com/index.php/Arrhenius_Relationship

Zelf snap ik er echter weinig van.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hogere wiskunde is aan mij niet besteed. Ik zie graag gewoon met een kleurtje of de processor te warm wordt of niet. Ja, wat dat betreft houd ik het graag simpel... :D

Droske gaf al aan dat Speccy soms de temperaturen niet goed kan uitlezen. Dat klopt. Maar als Speccy de temperaturen wel goed uitleest, dan kun je afgaan op de kleur: groen is goed, rood is te warm. Ik neem aan dat Speccy voor de verschillende processors ook de aanbevolen gebruikstemperaturen kent.

 

Terzijde: Ik ben ooit zo dom geweest om een goedkoop (€ 200) HP Mini netbook met Intel Atom N450 processor te kopen. Draaide op Windows 7. Niet echt vlot, maar het ging. Later met wat moeite de upgrade naar Windows 10 geforceerd. Dat was een foute beslissing. Windows 10 was te zwaar voor dat netbook. Het processorgebruik zat vaak tegen de 100%. Dan moest ik na aanzetten van het netbook eerst een kwartier wachten totdat de normale onderhoudsprocessen van Windows 10 afgerond waren. De temp van de processor stond constant in het rood, ik meen boven de 60 graden. In Speccy werd die temperatuur dan in het rood weergegeven. Met een laptopcooler onder het netbook zakte de temp net onder de 60 graden en dan werd de temp in groene cijfers weergegeven. De maximale temperatuur voor die processor (dus voordat hij ervoor zorgt dat de pc wordt afgesloten) ligt wel bij 95 à 100 graden (bij 95 gaat hij throttelen en bij 100 graden kapt hij er helemaal mee), maar het is, zoals Veng al schreef, niet goed wanneer de processor constant te warm is.

Een half jaar geleden heb ik op dat netbook Windows 10 vervangen door Lubuntu, een lichte variant van Ubuntu. Zo'n mooi en uitvoerig programma als Speccy bestaat niet voor Linux, maar de netbook is nu veel stiller. Met Lubuntu krijgt de processor het minder zwaar voor zijn kiezen; hij wordt minder warm waardoor de ventilator minder snel hoeft te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.