Ga naar inhoud

Groot onbekend txt bestand: 78 Gb; wat is dit?


Erna

Aanbevolen berichten

Ik ontdek zojuist dat de C-schijf van mijn Windows-10 Desktop bijna vol zit. Dat snap ik niet, want ik plaats er extreem weinig op. Zo goed al alles wat ik zelf opsla doe ik op externe drives of op de D-schijf. Programmabestanden staan er wel op.
Nu ik kijk wat er hoeveel ruimte inneemt, zie ik een heel groot (ruim 78Gb) txt-bestand staan, dat mij niets zegt. Ik zou het wel willen verwijderen (als dat kan?), maar dat durf ik niet, omdat ik niet weeet wat daar de gevolgen van zijn.

Het bestand heet: dd_vcredistMSI05C.txt.

 

Heeft iemand enig idee wat dit is, en of ik dit probleemloos kan verwijderen?

 

Bij voorbaat dank,

Erna

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Erna zei:

Ik ontdek zojuist dat de C-schijf van mijn Windows-10 Desktop bijna vol zit

 

2 uren geleden, kweezie wabbit zei:

Controleer ook of het bestand opnieuw wordt aangemaakt. 

Indien 'iets' dat doet, zal het wel problemen geven denk ik - als het ook nog eens 80 Gig groot zou zijn (plaatsgebrek)

 

Mijn idee: een txt van 80 Gig heeft geen enkel systeem nodig om te draaien, dus volg Weezies idee: hernoem het en kijk wat het geeft. 99% dat het gewoon ballast is (en het gevolg van spy- malware of een virus - maar dan vertelt Kweezie je wel wat je moet doen.

 

BTW: welkom op PCH !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de snelle reactie!
Het plaatsgebrek is inderdaad de reden dat ik het ontdekte. Ik heb nu nog maar ruim 5Gb over! 
Een gedachte die gisteravond nog bij ons op kwam is: Ik heb Adobe Photoshop Elements 2019 gekocht. Alleen is de installatie tot op heden nog steeds niet gelukt. Dit bestand blijkt als klein bestand begonnen te zijn op 22 juli (1e installatiepoging), en werd plotseling groot op 25 juli (laatste installatiepoging. Zou het kunnen dat het bestand hiermee te maken heeft?

 

Bijkomend probleem: In principe plaats ikzelf geen bestanden op deze schijf. Op een uitzondering na, ontdekte ik gisteren. IK heb alle platen uit de erfenis van mijn ouders digitaal opgenomen, en die wel op de C-schijf gezet, omdat ik bang was dat direct op een externs schijf plaatsen wellicht storingsgevoelig zou kunnen zijn.
Ik heb die muziek dus over geplaatst naar een externe schijf (voor alle zekerheid zelf naar twee extern schijven). Nu wil ik vandaag die muziek van de C-schijf afhalen, en dat lukt niet. Ik krijg een melding dat ik daar Administrator rechten voor nodig heb. Hoe krijg ik die???

Ik heb net een nieuwe externe 8Tb schijf geïnstalleerd. Die wilde ik een voor mij herkenbare naam geven. Ook daar blijk ik ineens Administrator rechten voor nodig te hebben. Voorheen kon ik alles gewoon renamen.
Hoe kan het dat deze instellingen ineens veranderd zijn. En vooral, hoe los ik dit op? Nog even en mijn schijf 'loopt over', als ik niet heel snel kan opschonen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Erna zei:

Een gedachte die gisteravond nog bij ons op kwam is: Ik heb Adobe Photoshop Elements 2019 gekocht. Alleen is de installatie tot op heden nog steeds niet gelukt. Dit bestand blijkt als klein bestand begonnen te zijn op 22 juli (1e installatiepoging), en werd plotseling groot op 25 juli (laatste installatiepoging. Zou het kunnen dat het bestand hiermee te maken heeft?

Wat is in dit verband 'dit bestand' ? Heb je het over dat grote txt-bestand of over Photoshop elements (de map) ?

Enne: ' de installatie is nog niet gelukt' : wat moet ik me daarbij voorstellen? Je begon ze en moest ze stoppen (welke reden dan?), of ze viel stil (foutmelding??) of ... ???

Want blijkbaar staat Photoshop er nu 'gedeeltelijk' op?

 

En - voor we die rechten gaan aanpakken: heb je al gedaan wat Kweezie voorstelde: die grote txt hernoemen, dan kijken of je systeem nog gewoon werkt èn kijken of die txt opnieuw wordt aangemaakt (en even groot is ofwel stilaan groter wordt)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst super bedankt dat jullie pogingen doen om mij te helpen. Ik waardeer dat zeer, en ik word er een stuk rustiger van!

 

Met 'Dit bestand' bedoelde ik inderdaad het ca.80Gb grote txt-bestand.

 

Ik heb inderdaad het bestand gerenamed, simpelweg door er  '--' (dus twee streepjes) voor te zetten. Vervolgens heb ik het bestand gekopieerd naar een andere schijf.  Tot mijn niet geringe verbazing en opluchting, kon ik daarna ineens weer van alles van de C-schijf afhalen, wat ik dus ook heb gedaan. Zonder dat er nog een melding kwam over Adminsitrator rechten. Ik heb niet alleen mijn muziek eraf gehaald maar ook het grote txt-bestand. En toen had ik weer 102Gb aan ruimte. Dat gaf dus even lucht, zowel aan ruimte als in de zin van grote opluchting.

Alles leek perfect te werken! Ik dus blij. En super bedankt voor de tip!

Maar ik was toch nog niet helemaal gerust; ik heb immers wel iets weggehaald, waarvan ik niet weet wat de impact is.

Eerder veanmiddag overwoog ik ook om mijn PC bij een hardware bedrijf in onderzoek te geven. Daarom ben ik dus eerst veel relevante zaken  veilig gaan stellen, voor het geval een reset onvermijdelijk zou zijn. Ook dat ging allemaal goed. Daarna heb ik geprobeerd om (mijn oude) Adobe Photoshop Elements te gebruiken. Toen ging het totaal mis. Mijn man adviseerde om nogmaals de PC af en weer aan te zetten. En gek genoeg ging het daarna wel weer goed. 

 

Op dit moment werkt het dus weer goed. Nu maar hopen dat dat zo blijft.

 

Ik weet alleen nog niet wat ik moet doen om mijn nieuwe Adobe Photoshop Elements 2019 alsnog geïnstalleerd te krijgen. Ik heb die namelijk echt nodig, omdat mijn nieuwe camera (een week geleden gekocht) een ander format RAW-bestanden heeft, die mijn huidige versie niet aankan.
Ik heb inmiddels een 4x (ik heb er al 4 weggegooid) Download_Adobe_Photoshop_Elements_2019_Windows.exe op de PC staan, onder Downloads. PLus heel veel .tmp, .log en andere bestanden onder APPDATA/LOCAL/TEMP, die mij gezien de data daarvan (alles tussen 22 en 25-jul) te maken LIJKEN te hebben met de mislukte installatiepogingen van Photoshop Elements.

Het beste lijkt me om de alles m.b.t. Photoshop Elements 2019 op te schonen en de installatie helemaal opnieuw te starten. Al zou ik niet weten hoe ik dat opschonen zou moeten aanpakken, en ook niet hoe ik de installatie nogmaals zou kunnen proberen te doen zonder het programma nogmaals aan te moeten betalen. (Uiteraard heb ik mijn kersverse licentiecode nog wel.)

 

Hebben jullie ook hierover nog adviezen?
Nogmaals veel dank!
Groet, Erna Koelman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent al een eind verder, mooi zo (en ook geruster - en da's ook weer handig meegenomen :) )

 

Zoals ik de zaken nu zie, zit een slechte/foute installatie van Photoshop aan de basis en ga je die oude installatie best eerst verwijderen alvorens een nieuwe erop te plaatsen (je hebt je 'kersverse licentiecode' nog: hou die ook altijd bij, die kan binnen een jaar, zoveel tijd... van pas komen als je het om een of andere reden opnieuw zou moeten installeren. Codes àltijd bijhouden tot je eventueel de code van een nieuwere versie zou hebben)

 

Goed, hoe uninstall je de huidige Photoshop? Je kan het vanuit Windows-zelf, maar iets beter en grondiger kan je werken met Revo Uninstaller. (die is freeware)

Je kan die hier (<klik!) gaan downloaden.

Neem gewoon de linkerversie op die pagina, de free-versie dus.

 

Toevallig is nu nog iemand met die Revo bezig en lees daarom even het tweede deel van wat ik in deze post schreef:  https://www.pc-helpforum.be/topic/72873-wetransfer-werkt-niet-in-ie/?do=findComment&comment=569656 , dan zal het werken met Revo duidelijker worden denk ik.

Revo biedt telkens bij het gebruik de mogelijkheid een herstelpunt aan te maken en dat zou ik in jouw geval zeker doen.

Moest je bij Revo nog vragen hebben, dan post je ze maar hé.

 

 

PS Je PC bij een hardwarebedrijf laten controleren heeft in dit geval weinig of geen zin (zoals de situatie tenminste nu lijkt te zijn) want alles wijst er voorlopig op dat het geen hardware- maar wel een softwareprobleem is. (hardwere = alle dingen van je computer die 'je kan vastpakken', die in je computer zitten: moederbord, videokaart, geheugenreepjes,   Software = de programma's, dingen die je dus 'niet kan vastpakken' - in gewoon Vlaams gezegd :-)

 

Dat je ondertussen belangrijke zaken apart gezet hebt, is eerder een pluspunt: belangrijke zaken bewaar je best minstens (herhaal: minstens) op een tweede 'drager': een andere harde schijf (dus nièt een andere partitie op dezelfde schijf !) - dit kan een interne maar ook een externe zijn, op DVD's, in de Cloud,....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst wat informatie over het 78GB grote bestand met de naam dd_vcredistMSI05C.txt.

Bestanden met de naam dd_vcredist*.txt (waarbij het sterretje staat voor een aantal letters of cijfers) zijn logbestanden die aangemaakt worden tijdens de installatie van Microsoft Visual C++ Redistributable (waar verschillende versies van bestaan, bijvoorbeeld 2008, 2010, 2013, 2017). Normaal wordt dat nooit zo'n groot logbestand, daarom denk ik dat er wat fout loopt bij de installatie van Microsoft Visual C++ Redistributable.

Hier wat informatie over Microsoft Visual C++: https://www.howtogeek.com/256245/why-are-there-so-many-microsoft-visual-c-redistributables-installed-on-my-pc/

Je leest daar (wel in het Engels) dat Microsoft Visual C++ informatie bevat waar diverse programma's die op je pc geïnstalleerd zijn, gebruik van kunnen maken. Ook Photoshop Elements heeft Microsoft Visual C++ nodig om goed te kunnen werken.

 

Wanneer de juiste versie(s) van Microsoft Visual C++ Redistributable niet aanwezig is, dan zal/zullen die ontbrekende versie(s) tijdens de installatie van Photoshop Elements automatisch geïnstalleerd worden. Daar lijkt het bij jou nu steeds fout te lopen, waardoor een onmogelijk groot logbestand wordt gemaakt.

 

Welke versies van Microsoft Visual C++ Redistributable zijn momenteel geïnstalleerd op je computer? Bedenk wel dat je niet versie 2010 weg mag gooien, wanneer je al versie 2017 geïnstalleerd hebt. Het ene programma zal namelijk gebruik maken van versie 2010, het andere van bijvoorbeeld versie 2017.

 

Zelf heb ik 2 versies van Photoshop Elements op mijn pc geïnstalleerd, namelijk PSE versie 11 en PSE versie 2018.

Van Microsoft Visual C++ Redistributable heb ik de volgende versies op mijn pc geïnstalleerd staan:

 

5d3b411282070-visual_c.png

 

Zoals je ziet zijn het 3 versies: 2010, 2013 en 2017. Bovendien heb ik van iedere versie zowel de 32 bit als de 64 bit versie op mijn pc. En zo hoort het ook, wanneer je een 64 bits versie van Windows 10 hebt.

 

Wanneer de installatie van Microsoft Visual C++ Redistributable bij jou steeds fout loopt (en daar wijst volgens mij dat idioot grote logbestand op), dan zou je ook eerst Microsoft Visual C++ Redistributable zelf kunnen downloaden en installeren.

Daarvoor ga je naar deze website: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/2977003/the-latest-supported-visual-c-downloads

Op die pagina download je de 2 bestanden die ik in onderstaande afbeelding met rode pijlen heb aangegeven:

 

5d3b449bc014f-visual_studio_32_en_64_bit

 

Nog even wachten met installeren, want het is beter om eerst een eventueel corrupte versie van Microsoft Visual C++ te verwijderen.

Lees daarvoor dit topic en dan vooral de laatste reactie van colinw op 13 november 2018: https://forums.adobe.com/thread/2555320

Hij had, net als jij, problemen met de installatie van PSE 2019. In zijn laatste reactie geeft hij aan dat hij eerst MS Visual C++ 2015 verwijderde. Als het verwijderen van versie 2015 niet op de normale manier lukt, dan kun je Revo Uninstaller gebruiken. Passer gaf je daarvoor al een link.

Daarna installeerde hij zowel de 32 bits als de 64 bits versie van Microsoft Visual C++ die ik in bovenstaande afbeelding heb aangegeven.

En daarna kon hij zonder verdere problemen versie 2019 van Photoshop Elements installeren.

Wel een heel gedoe, maar dan heb je ook wat...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer en Porrelaar,

Wat zijn jullie toch een kanjers! Ik denk en hoop dat ik begrijp wat jullie schrijven. 

En wat fijn dat ik niet meteen in de auto gestapt ben met mijn desktop, want ik begrijp nu dat dat geen oplossing zou zijn geweest, en me vermoedelijk een hele boel (mogelijk zinloze???) extra werk (herinstallaties, etc.) had opgeleverd.


Ter informatie: Ik ga jullie tips en adviezen beslist uitproberen, maar laat vast weten dat ik vanavond, morgen, zondag en mogelijk ook maandag vermoedelijk geen tijd heb om dat te doen. (Misschien wel een stukje?) En dat het dus medio volgende week zou kunnen worden voor ik mij daarover weer meld. 

Maar voordien heb ik (sorry, sorry!!!) toch nog een paar vragen.

 

Wat is verstandiger? Eerst een poging tot deïnstallatie van de mislukte installatie Photoshop Elements. Of begrijp ik dat ik beter eerst op MS Visual C++ Redistributable kan focussen. (Ik wist niet eens dat ik dat op mijn PC had!)


Jullie adviseren beiden om hiervoor Revo Unistaller. Dat ken ik niet, maar dat vind ik wel uit. Maar ik heb ook hierover nog een vraag:
Ik hoop eigenlijk de Photoshop Elements 10, wat nu weer prima werkt, te kunnen behouden, en wil dat dus liever niet 'uninstallen'. Het 'uninstallen' van de 2019 versie zou  lastig kunnen worden, omdat het nog nergens in mijn Program Files of Program Files (x86) terechtgekomen is! Alles wat bij de vele pogingen meegekomen lijkt te zijn, staat in deels Downloads en deels in TEMP. Hoewel ik natuurlijk niet zeker weet wat daarbij meegekomen is, en wat er om een andere reden staat. 

Lukt het dan toch wel om dit goed te laten verlopen?

 

Hopelijk kunnen en willen jullie ook deze vragen beantwoorden.

Bij voorbaat wederom mijn hartelijke dank.

Erna Koelman

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou PSE 10 gewoon laten staan, als die nu goed werkt.

 

PSE 2019 kun je niet vinden in Program Files en ook niet in Program Files (x86), schrijf je.

Heel vroeger was er alleen een 32 bit versie van PSE. Later kon je kiezen tussen 32 of 64 bit, maar bij de nieuwste versies van PSE is alleen een 64 bit versie beschikbaar. Je kunt PSE 2019 dus nooit vinden in Program Files (x86) waarin de 32 bit programma's staan.

En je kunt PSE 2019 ook niet installeren op een 32 bits versie van Windows 10.

 

Het ligt er ook aan waar jij PSE 2019 gekocht hebt. Dan kan rechtstreeks bij Adobe; het kan via een webwinkel, bijv. bij Bol.com, maar er is waarschijnlijk ook een derde manier.

Ik heb zelf niet PSE 2019, maar PSE 2018. Die versie kocht ik via de Microsoft Store. Wanneer je PSE 2019 net als ik heb aangeschaft via de Microsoft Store, dan vind je dat programma niet terug in Program Files. Je vind het ook niet terug via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen.

Ik laat PSE 2018 natuurlijk staan, maar als ik het zou willen verwijderen, dan moet ik klikken op de Windows knop (wordt ook wel de knop Start genoemd); ik zoek PSE 2018 dan op in de lijst met apps. Ik rechtsklik op PSE 2018 en dan kan ik Verwijderen kiezen:

 

5d3b63ed9f01c-PSE_2018_verwijderen.png

 

Vind jij PSE 2019 daar ook niet, dan zou ik me eerst gaan focussen op MS Visual C++ Redistributable.

Je kunt in een volgende reactie wel melden welke versies van MS Visual C++ Redistributable op jouw computer staan.

Kijk daarvoor in Configuratiescherm > Programma's en onderdelen (of via Instellingen > Apps, dat kan ook). Je kunt er net zoals ik deed met het knipprogramma van Windows een knipsel van maken en dat in een volgende reactie plaatsen.

 

Mocht je niet weten hoe je een afbeelding op het forum plaatst, dan kan dat o.a. zo:

 

Om een afbeelding die op jouw pc staat, op het forum te plaatsen kun je gebruik maken van deze website: https://www.imgdumper.nl/

Op die website klik je in de groene balk op de knop ‘Bladeren…’

Een klein venster van de Verkenner komt dan in beeld. In dat venster navigeer je naar de plek waar je afbeelding staat. Als je de afbeelding gevonden hebt, dan dubbelklik je op die afbeelding. Klik daarna op de knop ‘Upload’ (die knop staat ook in de groene balk).

Even later zie je aan de linkerkant jouw afbeelding staan. Daaronder staan 7 links. Klik met de rechter muisknop op de bovenste link en kies dan ‘Kopiëren’. Die link komt daardoor op je klembord te staan.

Dan ga je naar de website van het PC Help forum. Misschien heb je die al open staan. Prima. Je klikt daar met de rechter muisknop in het vak waar jij je reactie schrijft en je kiest dan ‘Plakken’. De link naar je afbeelding is daarmee geplakt in dat vak.
Wil je controleren hoe dat er op het forum uit komt te zien, dan klik je in de werkbalk die boven dat tekstvak staat op de knop Voorbeeld:

5c99585caf147-PCH_knop_Voorbeeld.png

Ziet het er goed uit, dan klik je op de knop Reactie toevoegen.

--------------------------

Maar doe rustig aan. Er is geen haast bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.