Ga naar inhoud

Trage opstart van de mijn laptop


larsthestrat

Aanbevolen berichten

In de Asus n751JK i7 laptop die jij traag vindt opstarten, zit geen SSD (volgens de logjes uit 2017), maar een traditionele harde schijf van 1 TB, die draait op 5400 rpm.

Misschien zitten in de andere laptops wel SSD's? Dat zou verklaren waarom die andere laptops een stuk sneller opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Via Taakbeheer > tabblad Opstarten zou je Avast Secure Browser nog kunnen uitschakelen. Die browser kun je altijd zelf opstarten wanneer je bankzaken wilt gaan doen. Maar of dat veel uitmaakt voor de opstarttijd, durf ik niet te zeggen. Dat moet je zelf controleren.

 

Daarnaast kun je de conditie van de harde schijf gaan testen met de volgende 2 programma's:

1. CrystalDiskInfo

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !!! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

5a8889340d61b-CrystalDiskInfo.jpg

 

2. HD Tune

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Wat is het resultaat van deze test?

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

======================

Opmerkingen over deze testprogramma's:

CrystalDiskInfo is in een paar seconden klaar. In het testresultaat horen alle bolletjes blauw te zijn.

HD Tune doet er langer over. Vooral de Error Scan kan veel tijd in beslag nemen, omdat jij een gewone harde schijf van 1 TB hebt. Als de Error Scan is afgerond, horen alle blokjes groen te zijn. Rode blokjes zijn een slecht teken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Health Status is Good. En de temperatuur is ook goed. Dat is prima.

Lars, als je een screenshot wil maken van alleen het actieve venster, dan moet je niet op de Print Screen toets drukken, maar gebruik maken van de toetsencombinatie Alt-PrintScreen.

Dat betekent dat je de Alt toets ingedrukt houdt, en dan 1 keer op de Print Screen toets drukt. Dan staat alleen het actieve venster op het klembord van Windows.

 

Bij het programma HD Tune gaat het nog makkelijker. Als de scan klaar is, dan klik je in dat programma op het diskette-symbool.

image.png.22baf43acf6d444478a6e7609744ec4f.png

Zie bovenstaande afbeelding. Ik heb hier de scan niet laten voltooien, want ik wilde enkel voor jou dat diskette symbool aanwijzen. Er staat nu de pijl van mijn muisaanwijzer bij en de tekst 'Save screenshot'.

Na een klik op het diskette pictogram opent dan het volgende venstertje:

image.png.77a1ac5f570cc9d7b62fbbc31827173e.png

Bovenaan zie je achter 'Opslaan in:' Documenten staan. Klik op het pijltje achter Documenten en kies dan Bureaublad.

De bestandsnaam mag je hetzelfde laten. Klik dan op Opslaan. De afbeelding staat dan op je bureaublad.

Doe hetzelfde wanneer de Benchmark voltooid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je alleen maar groene blokjes zag bij de Error Scan is goed, maar het is natuurlijk niet goed, dat alle blokjes na afloop van de scan opeens weer zwart werden. Ik heb helaas geen verklaring voor dat vreemde gedrag.

 

Ik vond jouw benchmark er ook raar uitzien. Ik kan wel uit gaan leggen wat er vreemd of afwijkend is aan jouw benchmark, maar dat laat ik graag aan kweezie wabbit over.

Die zal waarschijnlijk morgenochtend reageren.

 

Ter vergelijking heb ik een benchmark laten draaien van de HDD in mijn computer. Daar zit ook een SSD in, maar je mag nooit de benchmark van een SSD gaan vergelijken met de benchmark van een gewone harde schijf.

Zoek alvast de verschillen tussen mijn en jouw benchmark. En wacht op een reactie van kweezie wabbit.

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.