Ga naar inhoud

Trage opstart van de mijn laptop


larsthestrat

Aanbevolen berichten

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vaak wordt traag opstarten veroorzaakt door met Windows mee opstartende programma's.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn, maar het lijkt me beter om eerst te kijken naar de programma's die samen met Windows opstarten.

Je kunt daar CCleaner voor gebruiken, maar het kan net zo goed met Taakbeheer.

Open Taakbeheer (bijv. door met rechts te klikken op een lege plek in de taakbalk en dan te klikken op Taakbeheer).

Klik op het tabblad Opstarten.

Er staan dan verschillende kolommen: Naam; Uitgever; Status; Invloed op opstarten.

 

De kolom Invloed op opstarten zegt al iets, maar is niet zo precies. Veel verder dan Veel, Normaal, Weinig of Geen gaat dat oordeel niet.

Als je de invloed op het opstarten meer precies wilt weten, dan maak je er een kolom bij.

Klik met de rechter muisknop op het kopje Invloed op opstarten. Er opent dan een contextmenu:

image.png.ea1324efecc09d87c76201c035db8e80.png

Klik in dat contextmenu op CPU bij opstarten.

En nu heb je er een kolom bij en zie in je ms (milliseconden) hoeveel dat programma het opstarten van je pc vertraagt.

Je kunt daar een screenshot van maken en dat hier plaatsen.

 

Als voorbeeld een screenshot van mijn Taakbeheer:

image.png.be771c6d2df30fe23af9d8fecf9aaee9.png

De grote vertragers bij mij zijn:

Mijn antivirusprogramma Panda: bijna een halve seconde

Mijn screenshotprogramma Ashampoo Snap: bijna 3 seconden

Mijn wachtwoordmanager Sticky Password: bijna 10 seconden.

 

Hoe zit dat bij jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zie het.

Ik heb even een tweede pc (mijn test pc) opgestart. Ook op die test pc wordt de Invloed op opstarten gemeten. Tevens wordt de CPU bij opstarten keurig in ms weergegeven.

Vreemd dat dat bij jou niet gebeurt. Jammer. Ik heb er geen verklaring voor.

 

Maar hopelijk kunnen andere forumleden jou vertellen of je een of meer van de opstarters uit kunt schakelen. Voor mij wordt het nu bedtijd. Hoogste tijd!🛏️:goodnight:

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, porrelaar zei:

Vreemd dat dat bij jou niet gebeurt.

Vond ik ook direct vreemd.

 

Misschien eens kijken naar wàt allemaal opgestart wordt: re klik op je windowsknop, ga naar Taakbeheer, klik het open en ga daar dan naar het tabblad opstarten.

Maak daar eens een volledig screenshotje van ? (volledig = van alle dingen die er vermeld worden)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, larsthestrat zei:

Ik heb Bootracer bij de opstart lopen die elke keer meet hoe lang het opstarten duurt, wellicht dat die 'stoort'.

En wat zijn de resultaten van bootracer?

Geeft die ook aan hoe lang elke service er over doet om op te starten of welke service of welk programma de boel vertraagt?

 

Je kan de proef op de som nemen en bootracer uitschakelen, de pc herstarten en vervolgens weer naar taakbeheer bij opstarten gaan kijken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn beide pc's staat ook Bootracer, maar ik heb het onderdeel Startup Control van Bootracer niet ingeschakeld. De vertragingstijd per opstarter kan ik immers al zien in Taakbeheer.

Bootracer meet bij mij dus alleen de totale opstarttijd.

Ik zie dat jij de functie Snel opstarten ingeschakeld hebt staan. Wel logisch, omdat jij geen SSD in je laptop hebt zitten.

Ik heb op mijn pc's de functie Snel opstarten uitgeschakeld, omdat in beide pc's Windows op een SSD is geïnstalleerd en dan is de snelheidswinst van de functie Snel opstarten te verwaarlozen.

Doordat bij jou de functie Snel opstarten is ingeschakeld (die functie is trouwens standaard ingeschakeld in Windows 10), kan Bootracer de volledige opstarttijd niet meten. Daarom staat er ook bij: Partial Boot Time.

 

Een opstarttijd van 2 minuten is aan de lange kant, maar ook weer niet extreem lang wanneer je een gewone harde schijf gebruikt.

 

Iets anders wat me opviel in jouw FRST logjes van 21 oktober: jouw laptop draait nog op Windows 10 Home, versie 1803. Dat is een oude versie.

De ondersteuning van versie 1803 stopt op 12 november aanstaande. Dat is al over 3 weken!

Het heeft op zich niets te maken met het traag opstarten van je laptop, maar je moet nu wel zeer binnenkort over naar versie 1903 van Windows 10.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de tip van het overzetten. Voor wat betreft die trage opstart, zijn er dan nog andere optie?

Op de andere laptop die ik zelf heb en die van mijn partner is de opstart echt significant korter (zijn natuurlijk andere laptops), echt onder de 30 seconden. Ik had het idee dat ik een nogal snelle laptop had, maar dat lijkt dus tegen te vallen. Is er nog iets dat ik kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.