Ga naar inhoud

Probleem met het pdf'en van een Worddocument


Zwervende Eik

Aanbevolen berichten

Dag Passer, dank je wel voor het uitgebreide meezoeken!

 

Iets nieuws geleerd! :-) Met Shft+Ctrl+A kun je inderdaad (bijna) alles selecteren. Bijna, want de paginering en de kop- en voetteksten + speciaal ontworpen scheidingsstreep die hen scheidt van de tekst, werden niet overgenomen (wel vervelend, dat zijn van die 'moeilijke' aspecten bij Word, om die zó aan te brengen dat ze zijn zoals jij voor ogen had...). Dus eigenlijk wordt alleen de 'body' van het document gekopieerd met Shft+Ctrl+A.
Wel maf, ik kende die toestcombinatie, maar heb er nooit aan gedacht om die ook in zo'n geval te gebruiken, terwijl die juist dáár zo goed van pas komt...

 

Ik heb geprobeerd om een pdf te maken van de kopie zoals ze gekopieerd is (dus zonder de delen die niet meegekopieerd geraakten), en de verhaspeling blijft. Het zit dus al niet in de kop- en voetteksten of de paginering! :-)

De fout begint bij het eerste tekstvak dat wat smaller gemaakt is om er een foto naast toe te laten.

 

Ik blijf het gevoel hebben dat er iets fout gaat bij de tekstvakken zelf, niet de tekst of de afbeeldingen, en dat die fout ofwel alleen in dat ene document geslopen is, ofwel in het sjabloon... maar ik kan natuurlijk mis zijn, hé...


Wat de kolommen betreft: ik gebruik voor die nieuwsbrief geen kolommen. Alles is met tekstvakken, omdat je een kolom niet halverwege even smaller kunt maken om er een foto naast toe te laten. Het uitzicht in de pdf is dat van kolommen, maar technisch gezien zijn het enkel tekstvakken.

 

Wat mij blijft intrigeren is dat het al 18 jaar goed gaat met die lay-out, en opeens, voor dat nummer, niet meer. En ik weet niet eens of het bij een volgend nummer zónder 'eromheen werken' niet weer wél goed zou gaan! Dan weet je natuurlijk alvast dat het niet aan het sjabloon ligt, maar het kost mij te veel tijd om dat risico te lopen. Ik had natuurlijk gehoopt dat we 't probleem snel konden traceren, hé... 😛

 

 

Nieuw idee: ik ga dat éne tekstvak, dus waar de fout begint, eens leegmaken, de tekst die daarin hoort verwijderen zodat de rest van de lay-out intact blijft, en het document dan zo eens pdf'en...

En blijf maar ideeën spuien, hé! Als we niet verderkomen dan iets wat veel tijd in beslag neemt, laat ik het maar. Dan kijk ik misschien wel eens naar het sjabloon, zoals eerder gezegd. Of ik wijzig de lay-out lichtjes, zoals ik bij het voorbije nummer heb gedaan, maar dan definitief.
Aan de andere kant is het wel een uitdaging om te blijven zoeken tot je 't gevonden hebt, hé... :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Met Shft+Ctrl+A kun je inderdaad (bijna) alles selecteren

is dit typisch voor Word? want als ik het probeer wordt er niets naar het klembord gekopiëerd. ?

 

2 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Het zit dus al niet in de kop- en voetteksten of de paginering!

'k wil het niet nòg moeilijker gaan maken, maar het kan zijn dat het in geen enkel van de 'onderdelen' (de paginering,de tekst, de plaatjes) zit, maar precies in de combinatie van enkele / alle van die dingen. 'k Hoop dus dat het 'simpel' blijft want als het het gevolg zou zijn van een 'interactie' van enkele of al die dingen, dan wordt het wel héél moeilijk...

 

en je werkt dus met tekstvàkken - da's  ook weer een moeilijker opgave voor een tekstverwerker (dan gewoon simple tekst)

maareuh... (denk ik net aan): zou je ook niet met gewone tekst kunnen werken en dan met de grootte en/of tekstomloop van de plaatjes gaan werken om een goede schikking te hebben? dan ben je de (voor je tekstverwerker) moeilijker tekstvakken kwijt?

2 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Wat mij blijft intrigeren is dat het al 18 jaar goed gaat met die lay-out, en opeens, voor dat nummer, niet meer

heb ik ook geen verklaring voor tenzij mogelijk de 'interactie' - het op mekaar inspelen van tekstvakken, plaatjes, marges...

 

2 uren geleden, Zwervende Eik zei:

En ik weet niet eens of het bij een volgend nummer zónder 'eromheen werken' niet weer wél goed zou gaan! Dan weet je natuurlijk alvast dat het niet aan het sjabloon ligt, maar het kost mij te veel tijd om dat risico te lopen. Ik had natuurlijk gehoopt dat we 't probleem snel konden traceren, hé... 😛

trial and error?  - maar zoals je zegt: kruipt wel wat tijd in - en dit zijn van die problemen die (naar mijn ondervinding) niet snel te traceren zijn.

 

en 'k ben benieuwd wat je laatste idee geeft - en ja: je bent soms wel even zoet met die dingen, maar je leert er ook weer veel van bij..  voor wat hoort wat - schijnt nog altijd te kloppen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of Shft+Ctrl+A typisch is voor Word weet ik niet - ik denk eerder typisch voor Office. En misschien ook voor andere pakketten? Geen idee, eigenlijk...

 

Het werken met tekstvakken is nooit een probleem geweest, dus voor mij kan daar de verklaring niet zitten. De visuele kolommen zijn nodig omdat de tekst links in het Nederlands is, en rechts in het Engels. De afbeeldingen vormen als het ware de verbinding tussen beide.

 

Intussen heb ik drie tekstvakken (met inhoud) weggehaald die problemen veroorzaakten. Zonder die drie tekstvakken is er geen verhaspeling meer. Volgende stap (ergens de komende dagen): opnieuw (nieuwe) tekstvakken invoegen en per stap eens pdf'en om te zien wanneer het fout gaat - i de hoop dat het helemaal niet meer fout gaat, natuurlijk! :-)

Ik hou je op de hoogte, we zijn toch al een stapje verder geraakt!

 

Intussen een fijn 2020 gewenst (mijn wensen hier - totaal off topic 😄) bijgevoegd!

a - nieuwjaarswens 2019-2020.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Volgende stap (ergens de komende dagen): opnieuw (nieuwe) tekstvakken invoegen en per stap eens pdf'en om te zien wanneer het fout gaat - i de hoop dat het helemaal niet meer fout gaat, natuurlijk!

Zéker ben ik niet, maar het zou hem daar toch wel eens kunnen zitten vermoed ik

 

En dank voor je mooie wens - ook van mij voor jou en je gezin een mooi en deugddoend 2020 !

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer, hier ben ik weer!

En het is gelukt! Door nieuwe tekstvakken te maken en daar de tekst opnieuw in te plakken, is het na wat hindernissen gelukt.
De hindernissen: het tweede en derde tekstvak vertoonden een vreemde fout die ik al eerder heb opgemerkt: in het Word-document ziet alles er perfect uit, en in de pdf blijkt de tekst in het tekstvak een beetje verschoven, zodat woorden naar de volgende regel versprngen waardoor er soms een halve zin wegvalt (onzichtbaar blijft) aan het eind van het tekstvak.
Ik heb bij wijze van test de schaal van de letters wat verkleind, hoewel dat volgens het Word-document niet nodig was, en hopsa, in de pdf was 't probleem opgelost!

Mijn vermoeden, al is dat helemaal niet zeker: bij het pdf'en worden de letters misschien wel een ietsje dikker, en komen een ietsje verder uit elkaar (onzichtbaar voor het blote oog), en dus verspringt er al eens een woord... Ergens geloof ik niet dat het dat is, maar dat is tot nu toe de beste theorie. :-)

 

Héél erg bedankt voor de begeleiding, ook aan Clarkie voor de aanvullende interventie, want daardoor scheen het licht in de duisternis (toepasselijk in deze tijd van 't jaar)! Wat mij betreft kan het topic nu gesloten worden - tenzij anderen nog graag hun visie op het probleem geven, want échte antwoorden hebben we (nog) niet, hé!

 

Tot een volgende keer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zwervende Eik, mooit dat het gelukt is. 't Heeft wat voeten in de aarde gehad, maar je bent er geraakt en je bent er ook wijzer mee geworden. Mooi zo!

 

Wat je verklaring betreft, moet ik afhaken want daar ken ik Word dus niet genoeg voor. 't Is anders wel een mooie theorie :)

 

In WP kan je een tekstvak langer maken dan de tekst-zelf, voorbeeldje: image.png.927838e5b806b664373e05b566946c2c.png

Als dat in Word ook kan, zou ik dat eens proberen, misschien heb je er die laatste zin dan mee?  (eventueel geef je gewoon harde returns in op het einde? Je weet maar nooit.

 

Enne, ook namens Clarkie: graag met je mee gedacht !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.