Ga naar inhoud

Probleem met het pdf'en van een Worddocument


Zwervende Eik

Aanbevolen berichten

Sinds kort heb ik een probleem met iets wat ik al 18 jaar doe: ik maak een nieuwsbrief in Word, met tekstvakken en illustraties, altijd dezelfde basislay-out, en plots zijn er problemen bij het pdf'en: de inhoud geraakt helemaal verhaspeld. Van een tekstregel die in Word zonder probleem op één regel kan binnen het tekstvak, verspringt het laatste woord in de pdf naar de volgende regel, waardoor de rest van het document verhaspeld geraakt. Zo lang ik één tekstvak maak is er geen probleem, maar maak ik er meer, dan ontstaan er allerlei 'verspring'-problemen...
Ik vind het vooral vreemd dat daar tot voor kort dus geen problemen mee waren.

Het Worddocument op een andere computer openen geeft ook problemen van verhaspeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Zwervende Eik zei:

altijd dezelfde basislay-out

je vertrekt dus altijd van eenzelfde document?

Heb je dat ergens nog dubbel staan? zo ja: vertrek eens van dat àndere (dubbele) dokument en kijk eens of het daarmee ook nog fout loopt.

'k Heb zo'n idee dat het document waarvan je vertrekt wat fouten heeft (die je zelf niet kan zien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k heb het nog meegemaakt met tekstdocumenten dat er plots blijkbaar een fout in sloop. 't kan al gewoon zijn door een clustertje dat slecht geworden is of zo, of doordat bij het opslaan er iets miniscuul fout ging en er dus op die manier een foutje in het document sloop.

 

Maar het kan evengoed dat in het document-zelf een fout is geslopen:

'k heb het ooit meegemaakt met een tekstdocument van verschillende bladzijden - begin dan maar van dit opnieuw aan te maken als je er geen dubbel van hebt. Toen had ik er wèl een dubbel van, maar dat dubbel 'had het ook zitten'.  Mmm.. moet ik dat hélemaal opnieuw gaan aanmaken en op z'n poten zetten?

Ik heb het toen opgelost door eerst de eerste helft van het document te wissen en het tweede deel onder een andere naam op te slaan. Op die manier maakte ik ook een nieuw document met de eerste helft.

Toen beide geopend en idd: één van de twee lukte ook niet - dus in dat ene deel zat de fout!

Dan dat ene deel weer in de helft opgeslagen en zo verder. De goede stukken plakte ik aan de goede helft en zo raakte ik snel tot een klein deel waar blijkbaar iets moest fout zitten.

En dan is het makkelijker van zo'n klein deel eens te hertypen / hermaken dan het hele oorspronkelijke document terug in mekaar te gaan steken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, falstring zei:

wat ik als eerste zou doen:

laadt het basisdocument, selecteer de hele boel, en plak  in nieuw document.

(hoe vaker je een document wijzigt o.i.d., hoe meer info het document gaat bevatten; door de kopieeractie raak je die boel kwijt)

Ja, dat heb ik al gedaan met de vorige nieuwsbrief, dat hielp helaas niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Passer zei:

'k heb het nog meegemaakt met tekstdocumenten dat er plots blijkbaar een fout in sloop. 't kan al gewoon zijn door een clustertje dat slecht geworden is of zo, of doordat bij het opslaan er iets miniscuul fout ging en er dus op die manier een foutje in het document sloop.

 

Maar het kan evengoed dat in het document-zelf een fout is geslopen:

'k heb het ooit meegemaakt met een tekstdocument van verschillende bladzijden - begin dan maar van dit opnieuw aan te maken als je er geen dubbel van hebt. Toen had ik er wèl een dubbel van, maar dat dubbel 'had het ook zitten'.  Mmm.. moet ik dat hélemaal opnieuw gaan aanmaken en op z'n poten zetten?

Ik heb het toen opgelost door eerst de eerste helft van het document te wissen en het tweede deel onder een andere naam op te slaan. Op die manier maakte ik ook een nieuw document met de eerste helft.

Toen beide geopend en idd: één van de twee lukte ook niet - dus in dat ene deel zat de fout!

Dan dat ene deel weer in de helft opgeslagen en zo verder. De goede stukken plakte ik aan de goede helft en zo raakte ik snel tot een klein deel waar blijkbaar iets moest fout zitten.

En dan is het makkelijker van zo'n klein deel eens te hertypen / hermaken dan het hele oorspronkelijke document terug in mekaar te gaan steken. :)

Da's een goed plan, dat ga ik binnenkort eens proberen! Nu moet ik het anders oplossen, want ik heb te weinig tijd (en te veel andere zaken die ook nog moeten gebeuren).
Ik ben toch benieuwd of de fout in het sjabloon zit of in het document - het gebeurt blijkbaar als ik bestaande tekstvakken (uit het sjabloon dus) opsplits in kleinere tekstvakken met andere vormen omdat er illustraties bij komen. Kun je daar eventueel nog iets over zeggen?
Alvast erg bedankt voor de tip - ik ga hier wel nog melden of dat truukje in mijn geval geholpen heeft, zodra ik het heb uitgeprobeerd...

aangepast door Zwervende Eik
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k wens je succes!

enne: dàt is het nadeel van een synck-programma: zelf gebruik ik het ook om de zoveel tijd om van mijn ene dataschijf naar mijn andere dataschijf over te brengen - maar als je dan met een corrupt document zit, ga je natuurlijk bij het syncken het goede document op de andere schijf overschrijven en zit je met een ' dubbel' dat het ook niet meer doet.

Daarom heb ik belangrijke / grote documenten ook altijd nòg eens (naast het originele) in het dubbel om zo'n dingen te vermijden. En soms rendeert dat :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.