Ga naar inhoud

Probleem met het pdf'en van een Worddocument


Zwervende Eik

Aanbevolen berichten

Dank je wel voor jouw inbreng, Clarkie, en voor je vraag naar verheldering. En ik geraak eerlijk gezegd in de war van jouw tussenkomst, omdat ik niet kan zien waar het niet helder genoeg is. Ik ga even door met de tips die Passer geeft, en als dat niet helpt, kunnen we verderkijken naar een andere oplossing.

 

Passer, ik ga zo snel mogelijk (hopelijk vandaag) jouw tip van alle foto's weg te halen eens toepassen, en ik kom weer terug met het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, ik zie nu pas de vraag " Op welke manier wordt het document naar een PDF formaat geconverteerd?" van jullie beiden.

 

Ik gebruik al vele jaren PDF reDirect v2 (van de mogelijkheden die ik ken maakt die de kleinste bestanden), en ik probeerde ook Foxit Reader PDF Printer, Microsoft Print to PDF, vroeger ook PDFill (of zoiets - maar die bestanden waren (te) groot, ik heb hem onlangs verwijderd) - maar ze verhaspelden het Word-document allemaal. Dus wist ik dat het zéker aan het Worddocument lag. Of kun je toch nog andere conclusies trekken?
(Overigens gebruikte ik WordPerfect eind jaren '80 als tekstverwerker, toen Word nog niet bestond! Ik wist niet dat WordPerfect nog bestaat, ik dacht dat Word dat helemaal had weggedrukt! :-))

 

Ik kan nu nog even niet aan de slag met je suggestie, Passer, nog te veel andere dringende dingen op stapel, maar ik probeer het zo snel mogelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordperfect is een hele tijd verwaarloosd, na jaren overgenomen door 'k-weet-het-al-niet-meer - maar dat kwam ook niet van de grond. Maar een aantal jaren geleden heeft Corel het overgenomen/-gekocht en nu is het terug alive and kicking.

Zelf heb ik versie x8, maar ze zitten al een paar versies verder. 'k Vind het nog altijd een prima programma.

 

Maareuh.. je kan toch gewoon vanuit Word-zelf een pdf aanmaken:  Bestand > exporteren >   image.png.cd0e677973c74ddf5b42beb6e6da1eae.png

 

Heb je het op die manier al geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de opvolging, Passer!

 

Weet je, als iets al 18 jaar gewoon goed werkt en je bent het gewend, dan verander je dat niet zomaar... Ik heb dat inderdaad dus nog nooit geprobeerd! En nu dus wel (even tussendoor) - resultaat: exact dezelfde verhaspeling als met de andere pdf-programma's.

 

Ik ga (later) dus door met het uitvoeren van je suggestie met de foto's, Passer - tenzij jou een nog betere tip te binnen schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dàt weet je van Word dan ook weer, dat het op die manier kan.

 

En dezelfde verhaspeling? Probeer toch maar even die plaatjes eruit te krijgen.

Andere dingen die je zou kunnen proberen: a. je worddocument openen, opslaan onder een andere naam en kijken of het dan wel goed zou lukken   of b. worddocument openen, alles selecteren (ctrl + A) - dan een nieuw worddocument openen en dit gaan plakken, opslaan onder een andere naam en dan proberen wat de omzetting naar pdf doet.

(die twee dingen vallen onder: proberen maar, je weet maar nooit)

 

o ja: spreken we hier over een groot document?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/12/2019 om 18:37, Zwervende Eik zei:

Van een tekstregel die in Word zonder probleem op één regel kan binnen het tekstvak, verspringt het laatste woord in de pdf naar de volgende regel
 

Ook al zorg ik voor verwarring maar heb je al eens de marges gecontroleerd?

 

Die tekstvakken vallen die binnen de ingestelde marges van je pagina?

 

Omdat beeld meer zegt dan woorden zijn printscreens altijd handig, of indien het de privacy niet raakt......het word document hier plaatsen. kunnen we zelf meekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord op je vraag, Passer: het document bestaat uit 9 bladzijden (6.733 kb).

 

En Clarkie, over de marges: ja, de tekstvakken worden altijd links en rechts gealinieerd, t.o.v. 'kolom'. (Er zijn twee kolommen in het document, maar dat is eigenlijk alleen op 't zicht zo, want technisch gezien gebruik ik tekstvakken om die 'kolommen' te maken, omdat de foto's er anders niet tussen kunnen.) Dat is nooit eerder een probleem geweest, ik gebruik al 18 jaar hetzelfde sjabloon. De tekstvakken worden wel telkens qua grootte en aantal aangepast aan de foto's die op dat moment gebruikt worden, en dat is het enige verschil bij elk nummer.

 

Ik wil wel een screenshot sturen van zowel het Worddocument als het pdf-bestand, maar liever niet openbaar - het gaat hier om een nieuwsbrief aan familie en vrienden...

 

Even de uitslag van elke poging rapporteren, die Passer suggereerde:
1) Alle foto's eruit: tekst blijft verhaspeld. Er is geen verschil.
2) Onder een andere naam opslaan en dan pdf'en heb ik al een paar keer gedaan, zonder resultaat.
3) Alles kopiëren gaat niet (tenminste niet met Ctrl+A) omdat er zo veel tekstvakken zijn. Ik moet die dan één voor één kopiëren en in dat nieuwe document plakken, dat is minstens enkele uren werk en als het tegenzit een hele dag (die tijd heb ik nu niet).
Of is er een manier om ALLE tekstvakken met inhoud in één keer te kopiëren en te plakken?? (Dan leer ik wéér iets nieuws bij! :-))

 

Mijn volgende stap gaat zijn - tenzij jullie iets beters weten - dat ik aan de slag ga met dat sjabloon. Maar ook daar heb ik te veel tijd voor nodig die ik nu niet heb... dus da's voor later. Iets snels kan ik tussendoor nog wel proberen.

 

Nog dit: van het voorbije nummer (het verhaspelde is het nummer daarvóór) is de pdf wél gelukt, maar ik heb daar bewust geen combinatie gemaakt van bredere en smallere tekstvakken om de foto's te laten inpassen, ik heb de foto's dus ietwat anders geschikt om geen risico te lopen. Ik weet dus niet of het ook goed gegaan zou zijn als ik de 'normale' lay-out toegepast had...

 

Allebei alvast erg bedankt voor het geduld en de opvolging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Alle foto's eruit: tekst blijft verhaspeld. Er is geen verschil.

Dan denk ik dat ofwel er een fout zit in de tekst (en zou ik met het document-zonder-plaatjes werken zoals in het begin gezegd: een deel wissen, kijken of de fout in het 'gebleven' deel zit of in het gewiste. (sla je dus dat deel van de tekst als pdf op: lukt dan de omzetting, dan zit de fout in het verwijderde gedeelte, is het nog slecht, dan zit het in het nog niet gewiste stuk - en zo verder gaan zoeken)

Al zat ik achteraf te denken: zou het bv niet door die kolommen zijn dat de omzetting naar pdf fout gaat, dat Word er niet goed mee overweg kan? - maar 'k deed net een testje met WP en die zette de tekst prima in 3 kolommen om naar pdf. - al wordt een tekst met kolommen èn plaatjes natuurlijk weer ingewikkelder)

 

10 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Alles kopiëren gaat niet

En als jij je cursor gewoon helemaal aan het begin van je document zet,  je linker shift indrukt (ingedrukt houden) en met je pagedown en je pijltjestoets naar het einde van je document gaat, dan pas je shift los laat (en nu staat normaal àlles geselecteerd), en dan met CTRL-C alles kopieert: lukt dit ook niet?

 

10 uren geleden, Zwervende Eik zei:

dat ik aan de slag ga met dat sjabloon

daar zal ik je niet kunnen helpen, want dat is in Word onbekend terrein voor mij.

 

10 uren geleden, Zwervende Eik zei:

Nog dit: van het voorbije nummer (het verhaspelde is het nummer daarvóór) is de pdf wél gelukt, maar ik heb daar bewust geen combinatie gemaakt van bredere en smallere tekstvakken om de foto's te laten inpassen, ik heb de foto's dus ietwat anders geschikt om geen risico te lopen.

Dat is natuurlijk een 'work around' waarmee je tot een aanvaardbare oplossing kan komen, zonder bijkomende herrie.

Ik schreef net "Al zat ik achteraf te denken: zou het bv niet door die kolommen zijn dat de omzetting naar pdf fout gaat, dat Word er niet goed mee overweg kan? ...- al wordt een tekst met kolommen èn plaatjes natuurlijk weer ingewikkelder" en nu merk ik dat je ook nog werkt met bredere en smallere tekstvakken: dat is wel een hele opgave voor een 'gewone' tekstverwerker.

In WP werk ik ook geregeld met teksten met kolommen èn plaatjes - en soms krijg ik die met al mijn pogingen ook niet op de goede plaats: alles staat waar het moet, op één plaatje na, maar als ik dat dan invoer, springen de andere dingen weer naar waar ze niet moeten of krijg ik ergens een foute uilijning voor enkele zinnen, of gewoon enkele lege regels in een tekst...

Eigenlijk is zo iets teveel hooi op het vork van een tekstverwerker vrees ik.

 

enfin: we proberen verder en succes met je testen !  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.