Ga naar inhoud

Harde schijf niet vol en toch vol


Asche

Aanbevolen berichten

Typenummer is dat hetzelfde als Product Name? Dan is het SVT1121B2EW.

 

Als ik op mijn scherm van de rechterkant naar binnen swipe, krijg ik een menu. Daar kan ik op Instellingen - Configuratiescherm - Herstel klikken en dan krijg ik dit:

image.thumb.png.23edf18bc9dc10fd3eea13c9fe1ce04a.png

Misschien nuttige informatie? Ik heb nog niet verder durven klikken hierin, want misschien zet ik dan iets in gang?

 

Als ik de uitleg van Passer goed begrijp, denk ik dat ik het beste een herstelpartitie maak, maar op een usb-stick en/of in de cloud? En dan die 3 herstelpartities wissen, omdat we toch niet weten of we er iets aan hebben en ze alleen maar plaats innemen? En als er dan iets misgaat, nu of later, kan ik teruggrijpen naar die herstelpartitie in de cloud/usb? Is dat een goed plan of sla ik de bal mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder klikken als je het niet goed weet, kan je best niet doen, tenzij iemand het hier uitdrukkelijk zou zeggen.

Dit gaat trouwens over Herstel en dat is bij jou niet aan de orde.

 

En: wil je even geduld hebben? Omdat we je systeem niet om zeep willen helpen, ben ik achter de schermen met een paar mensen ook nog eens aan het overleggen - kwestie van veilig te spelen natuurlijk. Goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, we zijn er nog wel niet volledig uit (tja: mensen en meningen en ondervindingen hé?) maar toch enkele bedenkingen, mogelijkheden:

 

(eigen bedenking:) Wat ik achteraf nog bedacht: eigenlijk begin je principieel wel van 'een niet zo goed' vertrekpunt: je hebt een Ultrabook met een kleine harde schijf en je wil véél ruimte beschikbaar. Alle vergelijkingen lopen mank, maar het is alsof je een bestelwagen koopt en er dan ook veel vracht wil mee gaan vervoeren zoals met een vrachtwagen. Daarvoor is die niet bedoeld eigenlijk...

 

Hoe kijk je aan tegen een systeembackup - en heb je er plaats voor buiten je Ultrabook?

 

Er zijn ook verschillende keuzes:

  • je doet een clean install (het meest 'drastische' maar ook effectieve - maar 'k weet niet of je dit al deed (want dan ben je alles kwijt wat er nu op staat) - èn dan moet ik even op zoek gaan naar hoe je een 'lite' Windows moet installeren - of anderen moeten het je zeggen. (want als je een 'gewone' windows installeert, ben je direct al veel meer aan je windows kwijt dan nu met je (maar) 15 Gig voor Windows
  • je verwijdert die herstelpartitie van 16 Gig maar dan kan je nooit meer terug naar de fabrieksinstelingen van je book - de vraag is natuurlijk of je dit laatste nog wel zou willen. Zo ja: dan zou ik gewoon veilig spelen en van die 16 Gig gewoon een tweede partitie maken waar je van alles kwijt kan - ze dus nièt bij je C gaan voegen want ik vrees dat dàt wat veel gevraagd is
  • Of ... je kan voorlopig zeggen: eigenlijk heb ik nu toch weer 50 Gig bij en moest die te vol raken, zien we later nog wel weer als het zover komt (en dit is wat de 'mensen achter de schermen in dit geval als de veiligste oplossing zien - de twee eerste acties brengen altijd mogelijke kansen op mislukking met zich mee, en gezien je nu toch weer voldoende ruimte hebt - en je ook later nog dingen naar een externe of de cloud kan overbrengen...)

(er zijn nog mogelijkheden die ik wel met mijn eigen systeem zou doen, maar die ik je niet met het jouwe laat uitvoeren... :xd: )

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad dat we het hier beter afsluiten. Ik wist niet dat mijn vraag om iets met die herstelpartities te doen, niet zo simpel te beantwoorden is. Dat is uit onwetendheid, hoor, maar ondertussen ben ik ook weer slimmer geworden :)

 

Het is niet dat ik de vracht van een vrachtwagen met een bestelwagen wil vervoeren, maar ik zag geleidelijk aan schijfruimte verdwijnen, die ik niet kon plaatsen en maakte mij zorgen over waar dit aan kon liggen. Door jullie hulp weet ik nu dat het door Windows komt en die herstelpartities en weet ik ook waar ik dat in de gaten kan houden. Maar ik heb ook begrepen dat het heel riskant is om daar aan te sleutelen.

 

Ik kan met mijn bestanden op andere dragers en in de cloud terecht. Als ik geleidelijk aan ruimte moet opofferen omdat Windows zwaarder wordt of de herstelpartities groter, dan kan ik nog wel eventjes verder.

 

Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie tijd, het denkwerk en de tips. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drie mensen met wie ik wat overlegd heb, zijn dus ook van die mening - de 1,5 Gig die je nog zou winnen tgo de 50 die je al hebt..

 

Verder voor de toekomst:

- moest je systeem toch verder vollopen kom je maar terug met je vraag. (hou bv de 'groei' van je windows in de gaten: als die nièt fel vergroot, terwijl je gebruikte ruimte wèl sterk vergroot: dan is het tijd voor een nieuw topic)

- bedenk ook dat jij je data niet alleen op één plaats zet (bv in die Cloud), maar minstens nog op één andere drager (externe schijf, DVD, stick,...) bewaart! Moest in bv de cloud iets fout gaan dan ben je niet alles kwijt. - al is die kans natuurlijk wel klein wat de cloud betreft.

 

En ondertussen heb je ook weer bijgeleerd? Zo hebben wij dat ooit ook allemaal eens gedaan :)

 

Graag met je meegedacht (ook in naam van de 'achtergronddenkers' )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.