Ga naar inhoud

Harde schijf niet vol en toch vol


Asche

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 55 GB omdat ik mijn bestanden verplaatst heb, maar daar had ik geen hulp voor nodig. Deze inhoud is niet het probleem, omdat ik deze zelf kan manipuleren. Wordt het teveel, dan kan ik er bestanden van wegnemen. Het probleem zit hem in die 20 of 30 GB die blijkbaar volloopt en waar ik geen vat op heb.

 

Als je even optelt:

1) In het begin toen ik nog geen enkel bestand had opgeslagen, was er 10 GB ingenomen. Als ik nu op mijn Configuratiescherm bij Programma's en Onderdelen ga kijken, dan zie ik een totale grootte van 6,61 GB aan geïnstalleerde programma's. Misschien moet ik daar die 4 GB Local bijtellen, waarvan ik niet weet wat het is maar iets wat Stegisoft eens heeft aangehaald en normaal vond qua grootte. Dan kom ik inderdaad aan 10 à 11 GB.

2) De bestanden die ik opsla schommelen altijd tussen de 50 en de 60 GB. Dus 60 + 10 === Dan zou er ongeveer 30 moeten vrij zijn, maar mijn vrije ruimte bedraagt amper 10. Dus vraag ik mij af waaraan die 20 besteed wordt. Ik merk dat het ook alsmaar verder gaat. Geleidelijk aan is het naar 20 GB gegaan, over een paar maanden is het wellicht 21 en ga zo maar door.

 

Als dit echter iets is, wat jullie niet kunnen oplossen, laat het gerust weten. Dan is er niets aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Asche zei:

In het begin toen ik nog geen enkel bestand had opgeslagen,

bedoel je: toen ik pas deze computer had?

 

Mogelijk begrijpen we je nog altijd niet:

5 minuten geleden, Asche zei:

Als ik nu op mijn Configuratiescherm bij Programma's en Onderdelen ga kijken,

6,5 gig aan programma's is niet per sé vèèl : kijk even naar mijn prog files: image.png.79d17c0eeb7f2049c0f4013062c25ff5.png

Het hangt er vanaf hoeveel en welke progs je nadien nog geïnstalleerd hebt.

(maar volgens je laatste antwoord zal je dit dus ook zelf wel weten en ligt het probleem daar niet)

 

8 minuten geleden, Asche zei:

Ik merk dat het ook alsmaar verder gaat

dit zet me op het spoor van: heb je een goede (en bijgehouden) antivirus en antimalware op je systeem - zou het niet eens goed zijn daar even een controle op te doen?

(mogelijk zet malware je vrije ruimte zachtjesaan onder druk?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel inderdaad toen ik de tablet/laptop pas gekocht had. Het is een Sony Vaio, je kunt hem als laptop gebruiken en als tablet met touch screen. Bij aankoop was er dus 10 GB ingenomen, wat ik kan aannemen, want het toestel moet werken. Ik vind het alleen verdacht en vervelend dat de hoeveelheid onbeschikbare ruimte blijkt te groeien.

 

Ik heb ook eens gekeken naar Eigenschappen Program Files (x86). Zo ziet mijn plaatje eruit:

image.png.ebca45e9a71e15c0a01b54c792538044.png

Hierop is het nog minder dan waar ik de gegevens oorspronkelijk vandaan haalde, maar ik heb het nu zo gedaan omdat ik jouw voorbeeld heb gevolgd. Die 6 GB haalde ik hiervandaan:

image.png.e50530567ac67f905f5e4d3889d85eca.png

(Heb wat informatie verstopt, want het is misschien niet verstandig om alles te laten zien aan iedereen. Maar ik kan je wel meer info geven, als je die nodig hebt.)

Ik heb inderdaad ook goed in de hand welke programma's er gedownload worden en ik verwijder ook af en toe de ballast. Dat is dus ook iets wat ik onder controle kan houden.

 

Wat mijn antivirus betreft: tot nu toe heb ik altijd een gratis versie gebruikt. Ik wissel ook af en toe eens. Momenteel heb ik avast. Wat dat betreft, kan ik zeker wat advies gebruiken.

 

En dan is er nog iets, wat mij nu opvalt. Toen ik hem kocht, was er dus 10 GB ingenomen en Windows zat er toen ook al op, dus dit viel blijkbaar binnen die 10 GB. Als ik nu ga kijken naar Eigenschappen Windows, kom ik aan 20 GB. Dat kon toch onmogelijk de grootte geweest zijn in het begin? Is het normaal dat dit zo groot geworden is? Zie plaatje:

image.png.1ec87cd33f7e18c355c936413e131305.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds je de laptop hebt, zal je al wel een aantal programma's bij geïnstalleerd hebben denk ik, dus dat kan (voor zover ik zie) verklaren dat die map de hoogte in gegaan is.

En het is dat plaatje van Program Files waar jij je naar moet richten, niet dat plaatje van geïnstalleerde programma's, dus zit je nog goed met je 4 gig. Ik heb drie keer meer ruimte nodig voor mijn programma's, maar 'k heb er ook een paar grote.

 

Dat je dingen verbergt om dat die een en ander tonen, is geen probleem. Je moet alles niet openbaar op het net gooien.

 

Dat Windows groter is geworden is ook normaal - bij mij is de windowsmap 23 Gig groot.

 

Wat je AV betreft: Avast is goed - al heb ik zelf een externe AV twee jaar geleden verwijderd en ik doe het nu gewoon met Windows Defender omdat die overal als 'even behoorlijk' wordt gerecenseerd. (jij doet natuurlijk wat je zelf verkiest)

 

Samengevat: over de grootte van je Program Files zou ik niet wakker liggen, ook niet over de 'grootte' van je Windows - beide lijken me normaal.

Ik zou dus voorlopig even aankijken of je gebruikte ruimte opvallend de hoogte in blijft gaan, rekening houdend met: bijkomende progs installeren doet de Program Files groter worden en een upgrade ergens in mei kan je Windows ook wat groter maken.

Maar gaat voor de rest je systeem niet teveel opvallend 'aangroeien', dan zou ik me geen zorgen maken. Het is en blijft uiteindelijk een (klein) tablet hé ( tgo een laptop of PC)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal dus allicht aan de omvang van Windows liggen, maar dat is bij jou ook 23 GB, dus is het bij mij niet abnormaal. Bedankt voor deze info, want dat zijn bijvoorbeeld de dingen, waar ik helemaal niets van weet.

 

In een van de eerste berichten over dit topic merkte je op dat ik 3 herstelpartities heb op de C-schijf (samen 17 GB) en dat dit je wat veel van het goede leek. Mocht ik er daar 2 van mogen verwijderen, zou ik dat graag doen, maar alleen als het verstandig is om dat te doen. Zou je mij dat nog kunnen zeggen en ook waar ik die zou moeten vinden en hoe ik die dan zou moeten verwijderen? Want, eerlijk gezegd, op het plaatje waar jij die 3 herstelpartities zag, zie ik helemaal niets :)

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn ze:  image.thumb.png.1e2767b1c9f3f8b1b870e6fc104d7b19.png

Herstelpartities zijn dingen die je kan gebruiken moest je systeem het niet meer doen, om het te herstellen zodat je terug in je systeem raakt.

Herstelpartities zijn meestal nogal groot omdat bv je hele windows erin zit.

 

De eerste vraag is: heb jij ooit een herstelpatitie aangemaakt en zo ja: hoe lang geleden?

Want wat me verwondert is dat er een héél kleine bij staat (452 MB) een kleine (1,4 Gig (*)) maar ook een van 15.5 Gig. Die laatste is wel groot...

 

Maar omdat ik in herstelpartities niet zo bekend ben (vb qua grootte), trok ik er Segisofts aandacht even op - want je kan die alle drie gaan verwijderen natuurlijk.

Maar het kan ook dat je er beter een bijhoudt (of vernieuwt) - vandaar mijn vraag: heb je er zelf een aangemaakt, zo ja: hoe lang geleden?

(en misschien is het hier het moment voor Segisoft om even bij te springen?)

 

(*) mogelijk is dit een herstelpartitie die al op je systeem stond toen je het aankocht?

 

editje: enfin: eigenlijk is het heel eenvoudig: als jij geen herstelpartitie nodig hebt, kunnen we ze alledrie gewoon wissen en de vrijgekomen ruimte bij je C voegen...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zelf een herstelpartitie heb aangemaakt, maar het is best mogelijk dat ik dat ooit gedaan heb zonder mij ervan bewust te zijn, gewoon omdat ik instructies volgde voor het oplossen van een ander probleem. Sowieso is het dan al heel lang geleden.

 

Hoe kan ik weten of ik een herstelpartitie nodig heb of niet? Dat is toch niet iets wat je als leek zomaar kan kiezen of wel? Hoe groot is zo'n herstelpartitie normaal gezien? Als die van 1,4 voldoende zou zijn, dan mogen die andere 2 er misschien wel af? Of gooi ik ze er alle drie af en maak ik een nieuwe in de plaats? Wat denk jij hiervan, Stegisoft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, zelfs al zou jij ze gemaakt hebben, ze is wellicht toch te oud om nog te gaan gebruiken.

 

Heb je een herstelpartitie nodig?

Da's een beetje dezelfde vraag als: heb ik een verzekering tegen brand, ongeval,.. nodig?

Lees even naar Droskes sig - en het is niet voor niets dat hij zo'n waarschuwing schrijft.

 

Een systeembackup maken: wat heb je ervoor nodig, ...?

Je moet er een programma voor hebben (Het kan ook met Windows, maar die heeft minder mogelijkheden dan een extern programma) - er zijn er freeware (zelf gebruik ik er zo een)

Je moet er een àndere drager voor hebben: een backup moet je niet op dezelfde schijf bewaren als waar je C staat.

   Dus bewaar je een systeembackup op vb een externe schijf, in de cloud, op een tweede schijf in je systeem.

Hoe dikwijls maak je die dan? Dat kies je zelf. Vroeger maakte ik om de zoveel maanden een backup, tegenwoordig elke week.

Een (systeem)backup zet je systeem terug zoals het was op het ogenblik dat je die maakte. Zet ik er een terug, dan heb ik mijn computer zoals een week geleden, vroeger zoals een paar maand geleden.

Elk van de backupprogramma's geeft je ook de kans om een 'rescuedisk' te maken (op cd of op usb) om - moest je hélemaal niet meer in je windows kunnen - je pc met die disk op te starten en je systeembackup vanaf die disk terug te gaan zetten.

(al lijkt het hier allemaal eenvoudig, toch met je soms goed nadenken bij het terugplaatsen van een systeembackup want dan worden er soms 'belangrijke' vragen gesteld, en op dat ogenblik sta je er alleen voor natuurlijk)

 

Wat ik nu in jouw geval zou doen: veilig spelen:

- een syssteembackup maken van je huidige toestand

- dan de herstelpartities gewoon wissen en de vrijgekomen ruimte bij je C zetten (je krijgt dus een wat grotere vrije ruimte op je C)

- even aankijken of je systeem na het verwijderen van je systeempartities nog goed werkt (zal wel normaal)

- Ja? > een nieuwe systeembackup maken (van je nieuwe toestand) en de oude mag dan weg.

De eerste - van je huidige systeem - maak je om, moest er toch iets mis gaan met het verwijderen van die herstelpartities en het uitbreiden van je C, om dan alles terug te zetten zoals het nu is.

 

Het alternatief: het er gewoon op wagen: de herstelpartities wissen, je C met de vrijgekomen ruimte uitbreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zo maar op eigen houtje gaan beginnen morrelen met die partities. Die verwijderen is ook niet zo heel simpel. Het kan bvb. niet vanuit Windows-verkenner.

 

Vaio heeft blijkbaar een eigen systeem/programma om die herstelpartitie (zij noemen het herstelgebied) te verwijderen, lees hier (<klik). Ik weet niet of dit ook van toepassing is op jouw model.


Plaats eens het typenummer van jouw toestel, misschien kunnen we meer info vinden.

 

Om die procedure toe te passen moet je zeker beschikken over herstelmedia. Die zul je evt. eerst zelf moeten maken.

 

En zoals Passer schreef: maak zeker eerst een systeemkopie van je huidig, werkend systeem ! (Zo'n systeemkopie is trouwens nooit een slecht idee, ik maak er maandelijks één)

 

Nadeel : je kan niet meer op een eenvoudige manier naar de fabrieksinstellingen terug, maar dat zal je waarschijnlijk toch niet meer willen. *


Voordeel : Je wint er schijfruimte mee


* Ik ben al enkele decennia met computers bezig en heb nog nooit een fabrieksherstel uitgevoerd: Je vertrekt dan opnieuw van een oud systeem (de toestand zoals je het jaren geleden kocht) en moet dan een hele hoop updates en programma's opnieuw installeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.