Ga naar inhoud

Harde schijf niet vol en toch vol


Asche

Aanbevolen berichten

De harde schijf op mijn Vaio is 101 GB groot. Toen ik hem net had gekocht, was daar ongeveer 10 GB van ingenomen. 5 jaar later is er nog geen 10 GB vrij, maar als ik een backup van mijn bestanden maak, kom ik maar aan 50 GB. Tel daarbij de 10 GB, dan moet er toch nog 40 GB over zijn in plaats van die schamele 10? Waar wordt die 30 GB dan mee opgevuld? En vooral hoe krijg ik die terug? Ik heb al schijfopruiming gedaan en Ccleaner, maar de ruimte die ik hiermee vrij krijg, is belachelijk laag. Iemand zei me dat de updates van Windows je schijf volzetten. Als dat het geval zou zijn, mag ik oude updates dan verwijderen en hoe doe ik dat? Alvast dank voor jullie hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Asche zei:

als ik een backup van mijn bestanden maak,

Back-up van bestanden (audio, video, foto, documenten e.a.) en back-up van het systeem kunt je beter opslaan op een externe harde schijf of in de cloud.
Als de harde schijf van de pc crash dan hebt je nog een back-up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Stegisoft, bedankt voor je antwoord.

Ik heb op de link geklikt, maar c:\windows.old heb ik niet. Ik heb wel c:\windows met daaronder een hele lijst mappen en bestanden, alles samen 21 GB.

Ik noem het inderdaad harde schijf, maar ik ben niet op de hoogte van wat het allemaal juist is, dus het zou ook een SSD kunnen zijn, zoals je zegt.

 

Dag iEscape, bedankt voor je advies.

Ik kopieer mijn foto's en bestanden inderdaad op een externe schijf.

 

Ik kan perfect mijn bestanden op een andere drager zetten en op die manier mijn interne schijf in één klap voor 50 GB leegmaken, maar als iets buiten mij om mijn schijf geleidelijk aan vol zet, ga ik op een gegeven moment volledig vastlopen. Ik hoop dat ik dit kan bijsturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Asche zei:

Ik kan perfect mijn bestanden op een andere drager zetten

Bedenk wel dat jij je eigen bestanden best altijd op minstens verschillende dragers zet, want als die externe het plots zou begeven ben je mogelijk alles in één keer kwijt. Heb je dan nergens geen dubbels (of trippels) dan ben je gezien.

Verder even deze bedenking: 101 Gig is deze tijd niet 'groot' meer, eerder nogal klein.

 

Klik even rèchts op je windowsknop, ga naar Schijfbeheer en plaats daar eens een plaatje van?  (heb je problemen met het maken/plaatsen van een plaatje, vertel het dan maar)

 

Installeer ook even Treesize (freeware) en dat toont je visueel de inhoud van je C en tegelijk de grootte van de mappen. Daarmee kan je zien welke mappen buiten je Windows nog veel ruimte innemen.

Eventueel kan je hier ook een plaatje van posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Passer,

 

Ik heb 2 backups van mijn bestanden op 2 verschillende dragers. Ik weet dat 100 niet zo groot meer is, maar het is voldoende voor mij. Met mijn foto's en bestanden kan ik altijd ergens naartoe (externe dragers), maar ik vrees dat mijn machientje op den duur niet meer zal werken omdat de schijf geleidelijk aan volloopt door iets wat ik niet in de hand heb. Als daar niets aan te doen is, dan is het maar zo, maar als ik er iets kan aan veranderen, dan zoek ik dat nu graag uit. Alvast bedankt voor je hulp.

 

Ik heb een plaatje van Schijfbeheer genomen en Treesize geïnstalleerd en daar ook een plaatje van genomen. Je vindt ze hierbij. Ik veronderstel dat je van de Treesize meer wilt zien. Laat me maar weten wat ik moet openklikken, want het is nogal veel om allemaal open te klikken en misschien heb je niet alles nodig. Voor mij staat er een hoop Latijn tussen :)

Schijfbeheer.PNG

TreeSize.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stegisoft: 'k merk drie (!) herstelpartities op de C op - da's toch teveel van het goede? (samen een 17 Gig - da's bijna 20% van de schijf...

Klopt maar ik wou niet teveel in één keer oplossing geven.

Dus als hij antwoord kunnen we verder doen hé

Iedereen moet nog bekomen van knallende Nieuwjaar.🧶

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik jullie zo lang laat wachten. Jullie zijn zo ijverig om mij te helpen, maar ik geraak pas 's avonds achter mijn scherm en 't is helaas niet van te feesten ;) (P.S. 't Is een zij.) 


Dus, eerst de users: zie afbeelding. Ik kan thuisbrengen: 30 GB Video's, 11,4 GB Pictures, 6,6 GB Documents, 3,1 GB Music, 2,3 GB Favorites en 1,4 GB OneDrive. Deze staan er terecht. Die andere zaken ken ik niet. Ik heb Local ook nog eens opengeklikt en dat zie je in de 2de afbeelding.


De 3 herstelpartities weet ik niet te vinden. Laat me gerust weten wat ik daarvoor moet tonen.


Groetjes en al heel erg bedankt voor de hulp.

TreeSize Users.PNG

TreeSize Local.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.